آخرین خبرهااستان ها

آمادگی استانداری گیلان برای راه اندازی سامانه اطلاعات جغرافیایی

نماینده عالی دولت در گیلان خبر داد:

تدبیرشرق/مصطفی سالاری در دیدار با معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران بر اشاره به اهمیت اطلاعات مکانی در دنیا گفت: داده های ماهواره ای ضمن اینکه در تصمیمات سطح کلان تاثیرگذار است، اطلاعاتی مکان محور دقیقی را در حوزه های مختلف در اختیار علاقمندان جهت تصمیم گیری های خرد و کلان قرار می دهد.

وی به قابلیت های استان گیلان در حوزه گردشگری و کشاورزی اشاره کرد و افزود: برخورداری از سامانه اطلاعات مکان محور با بکارگیری تصاویر ماهواره ای و اطلاعات توصیفی دستگاه های اجرایی مختلف می تواند در حوزه سرمایه گذاری و ایجاد  ارزش افزوده و تسهیل و دقت تصمیم گیری ها بالاخص  در حوزه کسب و کار، کارآفرینی و سرمایه گذاری موثر بوده و به معرفی فرصتها، رفع موانع و تسهیل و تسریع کار موثر باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد : استانداری گیلان آمادگی دارد تا در راستای استفاده از اطلاعات جغرافیایی و مکان محور فضایی با همکاری و پشتیبانی سازمان فضایی کشور، به عنوان استان الگو سامانه اطلاعات جغرافیایی استان را راه اندازی و مورد بهره برداری قرار دهد.

در این دیدار دکتر مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران با بیان توضیحاتی در خصوص اقدامات و دستاوردهای سازمان فضایی  و جایگاه ایران در صنعت فضایی بین المللی افزود: کشور ایران در حوزه فضایی با استفاده از توان متخصصان بومی، دستاوردهای مهمی را کسب نموده و از معدود کشورهایی است که به تمامی چرخه دانش و فناوری فضایی دست پیدا کرده و توانسته این دانش را بومی سازی کند.

وی با اشاره به زیرساخت های توسعه فضایی در کشور خاطر نشان کرد: ایجاد زیر ساختارهای لازم موجب شده تا امروز به چرخه کامل داده های فضایی دست یابیم.

وی تصریح کرد: امروز ایران جزو ۹ کشور دارنده چرخه فناوری فضایی است.

براری همچنین با تاکید بر ضرورت حضور شرکت های دانش بنیان در بخش های فضایی، اظهار کرد: بر اساس آمارها، ۷۶ درصد اقتصاد فضا توسط بخش خصوصی مدیریت می شود و شرکت های دانش بنیان نیز در کل زنجیره ارزش فضا حضور دارند و ما نیز در تلاش هستیم تا این بخش را تقویت کنیم.

رییس سازمان فضایی کشور با اشاره به ضرورت استفاده از داده های ماهواره ای برای مدیریت بهینه منابع سرزمینی گفت: اعلام آمادگی می کنم که در حوزه داده های فضایی و ایجاد بستر و سامانه جهت تجمیع همه ظرفیت های بالقوه و بالفعل گیلان، سرمایه گذاری های لازم را با همکاری استانداری گیلان و دستگاه های مربوطه به عنوان استان پایلوت انجام دهیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا