آخرین خبرهااستان هااسلایدر

سازگاری احداث سدهای لاستیکی و مخزنی کوتاه با محیط زیست گیلان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در آیین افتتاح سد لاستیکی پهلوان بست لنگرود مطرح کرد:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

تدبیرشرق/با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور سد پهلوان بست در شهرستان لنگرود بهره برداری رسید

با حضور دکتر محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ، مصطفی سالاری استاندار گیلان ، وحید خرمی مدیر عامل آب منطقه ای گیلان و جمعی از مدیران و مسوولین استانی و شهرستانی ، سد لاستیکی پهلوان بست در هفتمین روز از ایام الله دهه فجردر شهرستان لنگرود به بهره برداری رسید .

وحید خرمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت چهلمین فجر انقلاب اسلامی و عرض خیر مقدم به حضار در خصوص فعالیت های انجام شده شرکت آب منطقه ای گیلان در سطح استان اظهار داشت : ۱۱ سد لاستیکی در استان گیلان با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۱۰۰ درصد در دست اجرا داریم که باید در همین جا از حمایت های ملی و استانی مسوولین در خصوص پروژه های سد سازی استان گیلان قدردانی نمایم .

خرمی با اشاره به مزیت های احداث سدهای لاستیکی در استان گیلان گفت : این گونه سدها سازگاری خوبی با محیط زیست استان دارد و هیچ مزاحمتی برای محیط زیست ندارد واین سدها  در مکان هایی احداث می گردند که چشم انداز زیبایی نیز دارند و برای فعالیت های گردشگری و اشتغالزایی نیز بسیار مناسب هستند .

وی خاطر نشان کرد : رویکرد شرکت آب منطقه ای گیلان در جهت  احداث سدهای لاستیکی و سد های کوتاه با ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متر است که کمترین چالش را با محیط زیست استان دارند .

خرمی با قدردانی از پیگیری های استاندار گیلان در تدوین شیوه نامه های مرتبط با شرکت آب منطقه ای گیلان عنوان کرد : با سیاست گذاری که دکتر سالاری استانداری گیلان نسبت به بخش آب دارند برای نخستین بار  توانستیم شیوه نامه هایی در زمینه ی بحث آب بندان ها تدوین نمائیم که بزودی به صورت کشوری ابلاغ خواهد شد .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به پتانسیل های ویژه ی استان گیلان در خصوص بهره مندی از منابع آبی گفت : در استانی که بیش از ۱۰۰۰ میلی متر بارندگی در طول سال دارد بهره گیری از بارش ها با احداث سدهای متعدد ممکن است .

وی ادامه داد : احداث سد های کوتاه و لاستیکی از نیازمندی های بخش کشاورزی گیلان است .

خرمی با قدردانی از حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در افتتاح سد پهلوان بست عنوان کرد : حضور دکتر نوبخت را به فال نیک می گیرم و از ایشان درخواست می کنم با توجه به اینکه سدهای لاستیکی در استان گیلان به خوبی جوابگوی تامین منابع آبی هستند ؛ در سفرآتی  رییس جمهور ۱۰ سد لاستیکی و ۱۲ سد کوتاه دیگر در دستور کار احداث قرار گیرند .

وی تاکید کرد :  در شبکه سفیدرود با ۵۰ سال قدمت ،شبکه شفارود و پلرود در غرب و شرق استان ، پیشرفت های خوبی داشته ایم اما نیازمند ردیف های اعتباری و حمایت های جدی هستیم تا بتوانیم بحث منابع آبی و مصرف آب را با کاهش راندمان مدیریت کنیم .

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان در خصوص مشخصات سد پهلوان بست درشهرستان لنگرود گفت : سد لاستیکی پهلوان بست با حجم مخزن ذخیره آب ۵۰۰ هزار متر مکعب و حجم تنظیم آب سالیانه ۷/۱ میلیون متر مکعب بر روی رودخانه شلمانرود در شهرستان لنگرود و منطقه ی کومله احداث شده که پتانسیل عبور آب بیش از ۷ میلیون متر مکعب در سال را دارد.

نباید با بیش از ۱۰۰۰ میلی متر بارش در استان گیلان مشکل آب داشته باشیم

در ادامه ی این مراسم مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت :سد پهلوان بست  در حدود دو میلیون متر مکعب آب تنظیمی در سال خواهد داشت و اراضی که همه ساله در فصل زراعی دچار مشکل بودند با بهره برداری از این سد از منابع آبی برخوردار خواهند شد .

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی از افتتاح یک سد دیگر در شهرستان لنگرود در هفته های آتی خبر داد و گفت : سد گالش کلا آماده آبگیری است و در هفته های آتی به بهره برداری خواهد رسید .

لاهوتی ادامه داد : شهرستان لنگرود انتهای آبخور سد سفیدرود است و باید هر ساله به گونه ای  مدیریت کنیم که پس از تامین آب شهرستانها نیاز آبی ما نیز تامین شود ، از ۱۱ سد لاستیکی ، ۴ سد در شهرستان لنگرود طراحی شده است .

وی خاطر نشان کرد : نباید با ۱۰۰۰ میلی متر بارش در استان مشکل تامین آب داشته باشبم. خوشبختانه سد رادار کومه در حال انجام است و امیدواریم که رییس محترم سازمان برنامه و بودجه در خصوص احداث سد اطاقور  نیز عنایت ویژه ای به این شهرستان داشته باشند .

برنامه ریزی در ۴ بخش برای تامین منابع آبی گیلان

دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان در مراسم افتتاح سد پهلوان بست در شهرستان لنگرود  ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و تسلیت ایام فاطمیه اظهار داشت : در حوزه ی آب عنایت ویژه ی دکتر نوبخت همواره وجود داشته و برنامه های استان در حوزه آب در ۴ سطح پیش بینی شده است.

دکتر سالاری با بیان اینکه بخش اول برنامه ریزی ها به احداث سدهای بلند مربوط می شود گفت : در کنار سد منجیل احداث سدهای بلند  از جمله پلرود، شفارود و لاسک در دستور کار قرار دارد و امیدواریم این پروژه ها با حمایت دولت هرچه سریعتر به ثمر برسند.

وی سدهای لاستیکی را دومین حوزه مورد توجه در زمینه آب معرفی کرد و گفت: در مجموع احداث ۱۱ سد لاستیکی در دستور کار قرار گرفت و امروز شاهد به ثمر رسیدن سد لاستیکی پهلوان بست در لنگرود هستیم.

سالاری با اشاره به نیاز کشاورزی استان به تامین منابع آبی اظهار کرد : تلاش می کنیم هرچه سریعتر به انتظار مردم برای بهره برداری از سایر سدهای لاستیکی استان که بسیار در حوزه تامین آب کشاورزی اثرگذار هستند، پایان دهیم.

وی افزود : آب بندان ها در سومین سطح از برنامه ریزی ها در زمینه تامین آب قرار دارند و تمهیدات ویژه ای در این حوزه اندیشیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: با تحقق برنامه ریزی های صورت گرفته در حوزه لایروبی آب بندان ها، ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب تنظیمی به ظرفیت منابع آبی اضافه می شود و گیلان را از معضل کمبود آب کشاورزی نجات می دهد.

استاندار گیلان با بیان اینکه چهارمین بخش از برنامه های تعریف شده در حوزه آب در خصوص حفر چاه است، گفت: در این بخش باید حفر چاه در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالا است مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حفر چاه جدید در استان هایی که با مشکل کمبود آب و نزولات جوی مواجه هستند ممنوع است ، اظهار داشت :  اما در گیلان شرایط متفاوتی داریم و گاهی سطح بالای آب های زیرزمینی مشکل آفرین می شود.

سالاری تاکید کرد: ساماندهی پروژه ها در ۴ سطح یاد شده می تواند مشکلات کمبود آب کشاورزی در گیلان را مرتفع سازد.

با تاکید رییس سازمان برنامه و بودجه کشور احداث سد لاستیکی اطاقور در دستور کار قرار گرفت

دکتر محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در مراسم بهره برداری از سد لاستیکی پهلوان بست  با اشاره به شرایط کشور و لزوم توجه ویژه ی مسوولین  در جهت خدمت به مردم ، اظهار داشت : در شرایط سخت جنگ نابرابر هستیم که با شرایط دوران دفاع مقدس تفاوت های خاصی دارد ، اکنون در جنگ اقتصادی هستیم و  نوع تحمل در جنگ اقتصادی کمتر وانتظارات بیشتر است و از تمامی کسانی که دولت را در جنگ اقتصادی یاری می کنند تشکر می کنم .

نوبخت با تاکید بر احداث سد لاستیکی دیگر در شهرستان لنگرود گفت : با توجه به درخواست نماینده ی شهرستان لنگرود ، به استاندار گیلان و مدیر عامل آب منطقه ای گیلان تاکید می کنم که احداث سد لاستیکی بعدی را در شهرستان لنگرود بررسی کرده و در دستور کار قرار دهند و تصریح کرد : اعتبارات مربوط به احداث سدهای لاستیکی شهرستان لنگرود در بودجه دیده شده است .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا