آخرین خبرهاملی

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: طرح کودک همسری در مجلس تصویب هم شود، شورای نگهبان آن را رد می‌کند/ قانون فعلی موجب سوءاستفاده از ازدواج زودهنگام دختران است

تدبیرشرق/نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما قبول نداریم که تمامی دختران دبستانی می توانند ازدواج کنند اما شورای نگهبان بحث فقهی دارد و این شورا برای ازدواج دختران سن ۱۳ سال و برای پسران ۱۶ سال را مدنظر دارد. بنابراین به نظر نمی رسد اگر در مجلس سن بالاتری را برای ازدواج در نظر بگیریم شورای نگهبان آن را تایید کند.

محمد کاظمی نماینده ملایر و نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به رد طرح کودک همسری در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: بحث کودک همسری قبل از اینکه یک موضوع فقهی و حقوقی باشد یک موضوع علمی، اجتماعی و پزشکی است.

او ادامه داد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در برخی از مناطق حتی دختران زیر ۱۳ سال هم به لحاظ جسمی، رشد عقلی، شعور اجتماعی و سواد می‌توانند ازدواج کنند ما نباید راه را برای ازدواج ببندیم اما باید کنترل کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در حال حاضر ازدواج دختران زیر ۱۳ سال به دادگستری محول می شود و یک قاضی تشخیص می دهد دختری که زیر ۱۳ سال است می تواند ازدواج و زندگی را اداره کند یا خیر.

کاظمی با تاکید بر تشخیص صلاحیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال از سوی هیاتی متشکل از کارشناسان، گفت: باید ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال را به یک هیات کارشناسی محول کنیم و کسی که می‌خواهد ازدواج زودهنگام داشته باشد باید روانشناس، پزشک و یک قاضی با او صحبت کند تا مشخص شود که از لحاظ ذهنی و جسمی توانایی ازدواج را دارد. باید ازدواج زود هنگام را تخصصی کنیم.

او ادامه داد: در کمیسیون حقوقی و قضایی بر روی بحث کودک همسری بسیار کار کردیم. از مرکز پژوهش ها، متخصصین فن، پزشکان و روانشناسان، مرکز پژوهش‌های فقهی حوزه علمیه قم توضیحات بسیاری دادند و در نتیجه رد این طرح شد. ممکن است با طرح در صحن علنی مجلس تصمیم دیگری گرفته شود اما نباید محدودیت را خیلی شدید کرد.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با بیان اینکه قانون فعلی موجب سو استفاده از ازدواج زود هنگام دختران است، تاکید کرد: البته در حال حاضر از قانون موجود سواستفاده می‌شود و گاهی پدران و مادرانی که نمی توانند معیشت دخترانشان را تامین کنند یا اعتیاد دارند دخترشان را می فروشند که باید آن را محدود کرد و جلوی آن را گرفت.

کاظمی با انتقاد از برخی اظهارنظرها پیرامون ازدواج دختران دبستانی، گفت: ما قبول نداریم که تمامی دختران دبستانی می توانند ازدواج کنند اما شورای نگهبان بحث فقهی دارد و این شورا برای ازدواج دختران سن ۱۳ سال و برای پسران ۱۶ سال را مدنظر دارد. بنابراین به نظر نمی رسد اگر در مجلس سن بالاتری را برای ازدواج در نظر بگیریم شورای نگهبان آن را تایید کند.

او ادامه داد: طرح کودک همسری که در کمیسیون حقوقی و قضایی رد شد اگر در صحن علنی مجلس به تصویب برسد هم در شورای نگهبان رد می‌شد و بعید است که به مجمع هم ارجاع شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا