آخرین خبرهااستان ها

به مناسبت هفته هوای پاک صورت گرفت؛ برگزاری جلسه ستاد مراکز معاینه فنی خودرویی سبک شهرداری رشت

تدبیرشرق/به مناسبت هفته هوای پاک، جلسه ستاد مراکز معاینه فنی خودرویی شهرداری رشت در دفتر معاون حمل و نقل ترافیک شهردار رشت برگزار شد.

فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت در این جلسه با تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: هوای پاک و سالم حق همه مردم است.

وی با انتقاد و گلایه از ضعف زیرسخت ها در استان گیلان بیان کرد: تقویت زیرساخت باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و خدمت به مردم فرصتی است که در اختیار مدیران قرار داده شده است.

شیرزاد با قدردانی از راه اندازی “پلیس دوچرخه سوار” در رشت از سوی پلیس راهور گفت: پلیس دوچرخه سوار اقدام بسیار خوبی بود اگرچه هنوز زیرسآخت کافی برای تردد دوچرخه در رشت وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه زباله در گیلان موجب آلودگی محیط زیست و هوا می شود مطرح کرد: متاسفانه معضلات گیلان در سرسبزی آن پنهان شده و هنوز مدیریت صحیح زباله در گیلان صورت نمی گیرد.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت با تاکید بر نقش آموزش و فرهنگ سازی برای جلوگیری از آلودگی هوا عنوان داشت: خوشبختانه در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای خوبی به دست آوردیم و باید مسئولان تلاش های خود را ادامه دهند.

شیرزاد با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار تاکسی فرسوده در رشت وجود دارد گفت: تاکسی فرسوده موجب افزایش آلودگی هوا خواهد شد و همچنین مهاجرت بی رویه از ساسر استان ها به گیلان موجب افزایش جمعیت، آلودگی هوا، آلودگی محیط زیست شده و این موضوع نگران کننده است.

وی با انتقاد از عدم مدیریت یکپارچه شهری در شهرداری های کشور گفت: بسیاری از دستگاه های اجرایی با مدیریت شهری هماهنگ و متحد نیستند.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت با اشاره به ساماندهی مشاغل آلاینده در رشت گفت: این مبحث در کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی بررسی شده و همچنین ایجاد شهرک های خاص برای مشاغل شهری در دستور کار قرار گرفته است.

شیرزاد با اشاره به افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی در رشت گفت: قراردادهای خوبی برای خرید اتوبوس منعقد شده و امیدواریم با افزایش ایستگاه های اتوبوس شاهد توسعه حمل و نقل عمومی وکاهش خودروهای تک سرنشین در رشت باشیم.

وی با اشاره به اینکه توجه به توسعه ورزش همگانی در دستور کار کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت قرار دارد خاطرنشان کرد: ورزش صبحگاهی در بسیاری از پارک های رشت فعال است و امیدواریم اقدامات بیشتری در راستای تقویت حوزه سلامت شهروندان انجام شود.

فرامرز جمشیدپور معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری رشت در این جلسه با اشاره به ۲۹ دی روز هوای پاک اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر آلودگی شهرهای کشور و کلانشهرها افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سامانه یکپارچه ای برای حوزه حمل و نقل در کشور وجود ندارد گفت: این موضوع باعث افزایش ترافیک، آلودگی هوا و افزایش تصادفات شده است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری رشت تصریح کرد: باید مردم را نسبت به کاهش استفاده از خودرو حساس کنیم و امروزه در بسیاری از کشورها مشاهده می کنیم استفاده آن ها از سوخت های فسیلی به حداقل رسیده و نیازهای خود را از طبیعت تامین می کنند.

جمشیدپور با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده شهرداری رقمی برای راه اندازی مسیرهای دوچرخه سواری درنظر گرفته شده است گفت: راه اندازی مسیر دوچرخه سواری به طول ۳۰ کیلومتر در برنامه کاری قرار دارد که ۱۰ کیلومتر در شریان اصلی شهر و ۲۰ کیلومتر در شریان فرعی قرار دارد.

وی به ضرورت آموزش و فرهنگ سازی برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی تاکید کرد و افزود: فرهنگ سازی و آموزش می تواند از سنین پایه و مدارس آغاز شود.

سرهنگ محمدی رئیس پلیس راهور استان گیلان که در راستای ” سه شنبه های بدون خودرو” از محل کار با دوچرخه به جلسه آمده بود اظهار کرد: متاسفانه آمار مرگ و میر دنیا بر اثر آلایندگی هوا بیشتر از مرگ و میر بر اثر تصادفات است.

وی افزود: متاسفانه میزان غلظت ذرات معلق در کشور ما بیش از ۳ برابر استانداردهای جهانی است.

سرهنگ محمدی با اشاره به اینکه استان گیلان و رشت هوایی پاک و تمیز دارد، مطرح کرد: اگر غافل شویم ممکن است مانند بسیاری از شهرهای کشور مانند تهران و اصفهان هوایی ناپاک داشته باشیم و باید حداقل این شرایط موجود را حفظ کنیم.

رئیس پلیس راهور استان گیلان با تاکید بر ترویج پیاده روی و تردد با دوچرخه در سطح شهر بیان کرد: امیدوارم روزی فرا برسد که دوچرخه های موجود در خیابان بیشتر از خودروها باشد.

وی با اشاره به اینکه باید زیرساخت های لازم نیز برای تردد دوچرخه در سطح شهر ایجاد شود گفت: البته رانندگان نیز باید مراقب دوچرخه سواران باشند و ایمنی آنان تامین شود.

فاطمه اسدیان فر رئیس ستاد مرکز معاینه فنی خودروی سبک شهرداری رشت در این جلسه اظهار کرد: از سال ۹۵ با ابلاغ وزارت کشور به استانداری ستاد مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در شهرداری ها و شهرداری رشت راه اندازی شد.

وی افزود: در دو سال اخیر تلاش کردیم با برگزاری جلسات و فرهنگ سازی لازم اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا و محیط شهری انجام شود.

اسدیان فر با اشاره به برنامه های هفته هوای پاک گفت: امروز کلیه خودروها در مراکز معاینه خودرو رشت از ۲۰ درصد تخفیف برخوردار می شوند.

وی ادامه داد: به مناسبت هفته هوای پاک از ۲۹ دی تا ۳بهمن کلیه تاکسی های رشت با ۲۰ درصد تخفیف از معاینه فنی برخوردار خواهند شد.

رئیس ستاد مرکز معاینه فنی خودرویی سبک شهرداری رشت خاطرنشان کرد: در روزهای پنجشنبه و جمعه ۴ و ۵ بهمن نیز کلیه مراکز معاینه های خودرو در رشت به صورت رایگان به شهروندان خدمات می دهند.

در انتهای جلسه نیز از زینب بهنامی برگزیده نقاشی با “موضوع هوای پاک” به در نمایشگاه هفته حمل و نقل تجلیل به عمل آمد.

در این جلسه فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت، فرامرز جمشیدپور معاون حمل نقل ترافیک شهرداری رشت، سرهنگ محمدی رئیس پلیس راهور استان گیلان، فاطمه اسدیان فر رئیس ستاد مرکز معاینه فنی خودرویی سبک شهرداری رشت، شکری معاون اداره کل محیط زیست گیلان و جمعی از مدیران مراکز معاینه فنی خودرو رشت حضور داشتند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا