آخرین خبرهاخبر داغسیاسیملی

سیدمحمدصادق خرازی/ بهترین دوران مناسبات ایران و عراق

سیدمحمدصادق خرازی

ایران و عراق در حال حاضر استراتژیک ترین دوران مناسبات تاریخی خود را سپری می کنند. ایران و عراق در دوران نوین مناسبات خود خاطرات شبها و قصه های دلنشین بغداد را احیا می کنند.

سیدمحمدصادق خرازی در یادداشتی در روزنامه ایران، نوشته است: عراق سرزمین غصه ها و آلام معاصر است؛ ثروت بی یپایانی که قربانی مطامع دورانی شد که دیکتاتور تکریت زاده بغداد هر کاری دلش میخواست انجام میداد اما در فصل جدید عراق که با وجود مخالفتها و دشمنیهای طر فهای ثالث بویژه امریکا و عربستان سعودی در اوج مناسباتش است، استقبالی که از دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در عراق از سوی طرف عراقی شد، موید این ادعاست.

انتخابات اخیر عراق باعث شد پایه های دموکراسی در این کشور مستحک متر و روند مردم سالاری عمیقتر از پیش شود. این مساله میتواند بر گسترش مناسبات دو کشور ایران و عراق که هر دو تجربه مرد مسالاری را دارند، تاثیر مستقیم بگذارد. در عراق در حال حاضر کسانی در راس امور هستند که نگاه مثبتی به جمهوری اسلامی ایران دارند و خواهان گسترش روابط بی اعتنا به فشارهای خارجی هستند و به نظر میرسد اراده آن را نیز دارند.در سفر دکتر محمدجواد ظریف به عراق که در قالب هیات اقتصادی – سیاسی انجام شد، حدود ۵۰ سرمایه دار- سرمایه گذار، تاجر، کارآفرین و تولیدکننده وی را همراهی کردند که از اهمیت ویژه عراق برای ایران نشان دارد.

در حالی که طرف امریکایی با خروج یکجانبه از برجام تلاش می کند نهایت فشار اقتصادی را به ایران وارد کند، عراق می تواند دریچه مطمئنی برای کمک به کشور در دوران تحریم و کاستن از فشارهای مضاعف امریکا باشد.استقبال گرمی که طرف های عراقی اعم از عادل عبدالمهدی، نخست وزیر، برهم صالح، رئیس جمهوری، محمدعلی حکیم، وزیر امور خارجه و رهبران ارشد سیاسی عراق مثل سیدعمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی و هادی عامری، رئیس ائتلاف بنا، دو فراکسیون اصلی و قدرتمند مجلس عراق از ظریف و هیات همراه او داشتند، نشان می دهد که اراده ای قوی نزد طرف عراقی برای گسترش بیش از پیش روابط در تمامی سطوح اقتصادی، سیاسی و امنیتی با ایران وجود دارد.

در کردستان نیز استقبال گرمی که نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم و مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان و نیچروان بارزانی، رئیس دولت پیشبرد امور اقلیم کردستان از طرف ایرانی داشتند نشان می دهد که آنها نیز تمایل دارند روابط خود را با ایران بیش از پیش گسترش دهند و خیز بلندی را برای ارتقا و تعمیق روابط با تهران بردارند.مراودات اقتصادی ایران و عراق در ۱۰ ماه گذشته به حدود ۱۲ میلیارد دلار رسیده است که در صورت رفع موانع و فراهم کردن امکانات و اعطای تسهیلات به فعالان اقتصادی دو کشور ظرفیت آن را دارد که تا ۲۰ میلیارد دلار در سال که هدف دو کشور است، ارتقا یابد و با در نظر گرفتن مراودات اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم حتی امکان رسیدن تا ۳۰ میلیارد دلار در سال را نیز دارد.

در حال حاضر عراق رتبه نخست گردشگری را برای ایران دارد، ایران نیز رتبه نخست گردشگری عراق محسوب می شود، به گونه ای که بر اساس آمار، بیش از ۷ میلیون گردشگر میان دو کشور در رفت و آمد هستند، در صورت اعطای تسهیلات و رفع موانع از جمله لغو روادید میان دو کشور این رقم می تواند به ۱۰ میلیون نفر در سال افزایش یابد. دکتر ظریف در سفر به عراق خبر داد که طرف ایرانی در نظر دارد روادید را برای تجار و بازرگانان عراقی لغو کند، این می تواند گامی رو به جلو در گسترش مناسبات دو کشور در زمینه گردشگری محسوب شود. ظرفیت های گردشگری دو کشور اعم از دینی و غیردینی و جذابیت هایی که در این زمینه وجود دارد می تواند در تقویت بیش از پیش صنعت گردشگری دو کشور موثر باشد.

سفر دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان به عراق که قرار است در ۲۰ اسفند سال جاری انجام شود، می تواند گامی بلند در جهت تقویت بیش از پیش روابط محسوب شود و مکمل سفر دکتر ظریف به عراق باشد. افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیک و اقتصادی میان دو کشور سهم بسزایی در تعمیق روابط خواهد گذاشت و می تواند کمک بسزایی در کاهش فشارهای امریکا به هر دو طرف ایرانی و عراقی داشته باشد؛ طرفی که از گسترش روابط دو کشور دوست و همسایه راضی نیست و تلاش دارد با اعمال فشارهای خود این روابط را تحت الشعاع قرار دهد.

منبع: روزنامه ایران،۱۳۹۷،۱۰،۲۶

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا