آخرین خبرهااسلایدرچشم‌انداز توسعهفوریملی

ماهواره پیام را چه کسی ساخت و چرا در مدار قرار نگرفت؟

جزئیاتی از خبر خوشی که وزیر جوان نتوانست اعلام کند

دانشگاه صنعتی ایران

ماهواره پیام بعد از تاسیس سازمان فضایی ایران یکی از پروژه هایی بود که به سه دانشگاه صنعتی ایران ارائه شد و از سری میکروماهواره‌های توسعه فناوری فضایی سازمان بود که ساخته شد.

علیرضا خراسانی: این ماهواره با مشارکت چهار دانشکده مهندسی هوافضا، برق کامپیوتر و مکانیک و ۱۶ نفر از استادان دانشکده های دانشگاه امیر کبیر ساخته شده و علاوه بر آن بخش عمده فعالیت بر عهده دانشجویان ارشد و دکتری بوده است.

به گزارش تدبیرشرق؛ این ماهواره با وزن ۱۰۰ کیلوگرم از سری میکرو ماهواره‌های توسعه فناوری فضایی بود که به منظور انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شد. ارتفاع مداری طراحی شده برای ماهواره پیام امیرکبیر ۵۰۰ کیلومتر و با شیب مداری ۵۵ درجه و تصاویری با دقت ۴۵ متر ارسال می کرد و پیش بینی اولیه حاکی از این بود که حدود سه سال در مدار زمین باقی خواهد ماند. پیام سه مأموریت تصویربرداری ،ذخیره و ارسال داده ها را برعهده داشت.

بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گرد وغبار، حریق و اراضی کشاورزی، در کنار ذخیره و ارسال داده و نیز اندازه گیری تشعشعات فضایی با هدف بررسی اثر پرتوهای کیهانی بر عملکرد ماهواره، ازجمله ماموریت هایی بود که ماهواره پیام برای انجام آن ها طراحی وساخته شده بود. ماهواره پیام مأموریت مخابراتی هم داشت که باید یک پیام را ذخیره و به زمین مخابره کند.چهار دوربین روی این ماهواره نصب بود که عملیات عکس برداری از زمین را انجام می داد.

مصطفی صفوی  مدیر پروژه ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر در خصوص ماهواره پیام پیش‌تر گفته بود: {زمانی که پیشنهاد اولیه این ماهواره با پرتاب گر خارجی مطرح شد، مشخصات فنی ارتفاع از سطح زمین۶۳۱ کیلومتر و زاویه تمایل ۹۸ درجه بود. بعد از اینکه به دلایل غیر فنی پرتابگران خارجی برای پرتاب ماهواره همکاری نکردند، تغییراتی در مشخصات فنی ماهواره ایجاد شد. مدیر پروژه ماهواره پیام عنوان کرد: در حال حاضر پرتابگر ایرانی سیمرغ برای پرتاب ماهواره در نظر گرفته شده است بنابراین مشخصات فنی نیز تغییر و وزن این ماهواره حداکثر برابر با ۱۰۰ کیلوگرم با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین و زاویه تمایل ۵۵ درجه است. عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: بر اساس محاسبات ماهواره دو تا دو و نیم سال می تواند در مدار باشد، بنابراین نسبت به ماهواره های قبلی به طور قابل ملاحظه ای از نظر عمر و ارتفاع از سطح زمین تفاوت اساسی دارد. }

گفتنی است پس از برنامه پرتاب ماهواره آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و در لحظه آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت.

ظاهرا این اولین تلاش برای ارسال ماهواره از طریق ماهواره بر سه مرحله‌ای بوده است که به شکست انجامید.

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا