آخرین خبرهاملی

ظریف: با عراقی‌ها به دنبال حل مزاحمت‌هایی هستیم که آمریکایی‌ها ایجاد می‌کنند/ سیاست‌های آمریکا شکست خورده‌ است؛ کشور‌ها روی اسب بازنده شرط‌بندی نکنند

تدبیرشرق/وزیر خارجه کشورمان در بدو وردو به بغداد گفت که به دنبال حل مزاحمت‌هایی است که آمریکا برای همکاری ایران و عراق ایجاد کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که به بغداد سفر کرده است در بدو ورود به این شهر درباره سفر کم سابقه یک وزیر خارجه به شهر‌های مختلف کشور عراق گفت: ما با عراق دارای سابقه طولانی هستیم و کشوری هستیم که در دوران سختی در کنار مردم عراق بوده ایم. بخش خصوصی ما در سال‌های گذشته همواره نقش فعالی در بازسازی عراق داشته است و روابط بسیار قوی تجاری بین ایران و عراق وجود دارد. برخی تلاش کرده اند که به روابط بین دو کشور آسیب بزنند، اما با درایت خدا و مسئولین دو کشور توفیقی در این مسیر نداشتند.

وی ادامه داد: این اولین سفری است که من بعد از آخرین انتخابات عراق و تشکیل دولت جدید به این کشور سفر کرده ام. قبلا قرار بود به عراق سفر کنیم که با توجه به سفر آقای برهم صالح این سفر را قدری دیرتر انجام دادیم تا زمینه برای سفر رئیس جمهوری ایران نیز فراهم شود.

علاوه بر سفر به بغداد به نجف و کربلا نیز سفر خواهیم داشت که در سفر به کربلا علاوه بر تشرف به عتبات مقدسه یک فروم اقتصادی نیز با عراقی‌ها خواهیم داشت. همینطور به اقلیم خواهیم رفت و در اربیل و سلیمانیه برنامه‌های اقتصادی خواهیم داشت؛ ازجمله یک فروم اقتصادی در سلیمانیه.

وی ادامه داد: برنامه‌ای که در این سفر تدارک دیده شده برای این است که بخش خصوصی کشور امکان همکاری اقتصادی با بخش خصوصی عراق را داشته باشد و همچنین مشکلاتی که در ماه‌های گذشته بخصوص بعد از حمله داعش در بخش فنی مهندسی ایجاد شد و همچنین مزاحمت‌هایی که آمریکایی‌ها ایجاد می‌کنند، با همفکری یکدیگر حل کنیم.

ظریف گفت: ما از مواضع عراقی‌ها در خصوص تحریم‌ها بسیار استقبال کردیم و لازم است که با همفکری روش‌های عملیاتی کردن این روش‌های سیاسی را پیدا کنیم

وی در پاسخ به این سوال که مشکلات ایجاد شده در تجارت بین ایران و عراق عمدتا ناشی از تعرفه‌های اعمال شده توسط عراقی هاست و اینکه آیا درمورد این موضوعات نیز بحث خواهد شد یا خیر نیز گفت: در سفر‌های قبلی به این موضوعات اشاره شده و در این سفر نیز مجموعه نگرانی‌های بخش خصوصی بررسی خواهد شد.

وزیر خارجه درباره مزاحمت‌هایی که آمریکا برای کشور‌ها ایجاد کرده گفت: این حرکت‌ها نتیجه شکست سیاست‌های ایالات متحده است. این سیاست‌ها ۴۰ سال است که ادامه پیدا کرده و پیشنهاد من به کشور‌ها این است که روی اسب بازنده هیچ وقت شرط بندی نکنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا