آخرین خبرهااستان ها

بررسی روند توسعه فعالیت تعاونی ها ،در عمر ۴۰ ساله انقلاب اسلامی

عباس علیزاده در گفتگوی ویژه خبری؛

تدبیرشرق/عباس علیزاده مدیر کل اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت:با توجه به بضاعت ما شرکت‌های تعاونی که در استان گیلان فعالیت می کنند،در سال ۹۶ بالغ بر ۱۸ میلیون دلار صادرات داشتیم،عمدتاً در استان گیلان صادرات بر مبنای کالاهایی مثل چای، محصولات کشاورزی ، مصنوعات پلاستیکی و خاویار است.این عمده‌ترین محصولاتی است که شرکت‌های تعاونی در سطح استان به کشورهای اغلب اروپایی از قبیل سوئد هلند دانمارک آلمان ترکیه و عراق صادرات داشتند.

وی افزود:ما توانستیم در نه ماهه گذشته از جمع بندی گزارشات صادرات شرکت‌های تعاونی بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار با کالاهای مذکور صادرات داشته باشیم.آنچه که هدف گذاری کرده بودیم امسال قرار بوده ۳۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم که ۲۷ دلار آن را محقق کردیم و امیدواریم تا پایان سال جاری بیش از ۳۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم.

علیزاده عنوان کرد:ما بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ شرکت تعاونی فعال در سطح استان گیلان داریم که بیش از یک سوم آنها فعال هستند،در این شرکت های تعاونی بالغ ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم دارد.

مدیر کل اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی بیان کرد:یک مجموعه ای بالای دو میلیون و ۱۰۰ نفر عضو شرکت های تعاونی هستند که اگر مشمولین سهام عدالت را از آنها کسر کنیم در واقع یک میلیون و ۷۰۰ نفر عضو این شرکت ها هستند و مابقی عضو شرکت های مشغول فعالیت در قالب مصرف مسکن تعاونی های خدماتی در حوزه کشاورزی صنایع دستی هستند.

وی با اشاره به روند توسعه فعالیت های تعاونی در عمر ۴۰ ساله انقلاب اسلامی گفت:اگر مقایسه ای داشته باشیم ما در سال ۱۳۵۸ هجری ۱۱۸ شرکت تعاونی در گیلان داشتیم عمده‌ای گرایش آنها در تعاونیهای مسکن و اعتبار و مصرف بوده که بیشتر با دستگاههای اجرایی مرتبط بوده است.آنچه در چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده این بود که تعداد تعاونی‌ها به ۲۶۰۰ تعاونی فعال رسیده است.

علیزاده تاکید کرد:تقریباً ۷۰ درصد حمل و نقل درون شهری استان توسط تعاونی های گیلان کارسازی می شود و ما بیش از ۴۰ درصد از تولید گوشت سفید و ۱۰۰ درصد صید دریا توسط تعاون گران استان صورت میگیرد.

وی همچنین در خصوص بحث واگذاری اراضی قابل کشت افزود: ما در این بخش بسیار ضعیف عمل کردیم زیرا در استان گیلان زمین که قابل کشت باشد محدود است به جهت بافت جمعیتی که در این استان وجود دارد.ما در دولت نهم طرح کشاورزی مهر داشتیم که در آن زمان بیش از ۲۵۰ شرکت تعاونی در استان گیلان تاسیس کردیم ولی چون زیرساخت‌هایی که باید تدارک دیده می‌شد انجام نگرفت فقط توانست فقط دو الی سه شرکت توانست از این زمین های دولت بهره برداری کند.

 

علیزاده ادامه داد:اگر شرکت‌های تعاونی زمینه‌ای را شناسایی و هدف گذاری کردند و برای دریافت آن با مشکل مواجه بودند با مراجعه به ما همکاری های لازم با آن صورت می گیرد.

مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در حال حاضر محدودیت واگذاری زمین وجود دارد در گذشته در بخش تعاون شرکت هایی که تاسیس می‌شدند در حوزه دامداری دام های شیری دولت به صورت رایگان زمینه‌های را در اختیارشان قرار می‌داد ولی الان امکانات وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد:ما تداخل برنامه با وزارت جهاد کشاورزی دارد در این وزارت سازمانی تحت عنوان تعاون روستایی وجود دارد که مدیریت شرکت‌های تعاونی روستایی را بر عهده میگیرد.

علیزاده همچنین اظهار داشت:مادر بحث توزیع کالا های کشاورزی تنها خدمت وزارت جهاد در طول سال توزیع میوه ها در ایام عید از آنچه که در بخشی وزارت تعاون اتفاق می‌افتد ماگسترده ترین شبکه توزیع را داریم اتحادیه تعاونی های کارکنان دولت در تمام شهرستان ها توان عرضه کالاها را دارد.
او اذعان کرد:در بخشی از فعالیتهای عمده‌ای که سیاست گذاری شده این است که وزارت تعاون به احیای شرکتهای تعاونی در قالب و تعاون پرداخته است و به دنبال ایجاد یک شغل پایدار در روستاها است که در این زمینه فعالیت های مشترک زیادی با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم وبحمدالله موفق هم بودیم،این طرح توسط سازمان مدیریت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون هدف گذاری شده است که ما ۲۳ تعاونی را در مناطق مختلف روستایی در قالب مزیت‌هایی که در هر منطقه روستایی وجود دارد ایجاد کرده‌ایم که بیشترین تعاونی های ما در بخش کشاورزی از سطح ۷۸۹ تعاونی و در بخش و همچنین در بخش خدمات با ۶۷۵ تعاونی در بخش صنعتی ۴۷۳ تا و نیز وجود دارد و همچنین در بخش تعاونی های مصرف ۱۳۰ تعاونی فعال مشغول به کار هستند.سرمایه ای که به این شرکت‌های تعاونی در گیلان تخصیص یافته بالغ بر ۶۴۶ میلیارد تومان است که سرمایه مناسبی است و تعداد اشتغال ای که توسط این تعاونی ها ایجاد شده بالغ بر ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم را به وجود آورده است.

علیزاده همچنین به بحث درمورد شرکت های تعاونی دانش بنیان پرداخت و گفت:در خصوص شرکت های تعاونی دانش بنیان در این مورد تازه کار هستیم و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد اتاق تعاون و کارآفرینی در دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد ثبت کرده ایم.

وی یاداور شد:دانشجویان علاقه مند تحت عنوان شرکتهای تعاونی دانش بنیان می توانند از خدمات متنوعی از قبیل تسهیلات ارزان‌قیمت برخوردار باشند.

مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان تاکید کرد:در گذشته کسی در قالب گروه یا دسته مهارت خاصی داشت برای آنان مستقل از شرکت هایی تشکیل می دهد و از حمایت ما برخوردار بودند،آنچه که الان اتفاق افتاده علاوه بر این حمایت مثلا برای کمباین داران که حدود دو هزار نفر هستند و همچنین برای خراطان و در زمینه کشت گیاهان دارویی تعاونی هایی تشکیل داده‌ایم که در مرحله عضو گیری هستند.

علیزاده ادامه داد:انچه در دولت نهم وعده دادند که اگر شرکت‌های تعاونی کشاورزی تاسیس کنیم، زمین های کشاورزی ارزان قیمت در اختیار شما قرار می دهیم که ما در آن برهه زمانی حدود ۵۰ شرکت تعاونی ثبت کردیم اما وعده‌ای که داده شد متاسفانه محقق نشد و تب تشکیل تعاونی ها فروکش کرد.

مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در پایان گفتگو گفت:هدفی که الان مدنظر ماست تعاونی هایی که وجود دارند مورد حمایت ویژه قرار می گیرند و ما برای پرداخت تسهیلات به حمایت آنها می پردازیم،تلاش ما بر این است که اگر تعاونی گراها استان با مشکلاتی که در مسیر آنها قرار میگیرد با حمایت‌های ما از آن عبور کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا