آخرین خبرهااستان ها

ضرورت نگاه ملی برای حل مشکل آلودگی رودخانه های رشت

در جلسه مشترک کمیسیون عمران و بهداشت شورای اسلامی رشت:

تدبیرشرق/علی بهارمست سرپرست شهرداری رشت در جلسه مشترک کمیسیون عمران و بهداشت شورای اسلامی رشت اظهار کرد: آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود از معضلات رشت بوده ولی تنها شهرداری و آب منطقه ای متولی آن ها نیستند و برای حل مشکل آن ها نیازمند عزم استانی و حتی ملی هستیم.

سرپرست شهرداری رشت با اشاره به اینکه اگر رودخانه در هر کجای دنیا از وسط شهر بگذرد، سبب رونق اقتصادی منطقه می شود، بیان کرد: متاسفانه رودخانه های رشت به جای فرصت و رونق اقتصادی به یک تهدید تبدیل شده و حتی زمین های اطراف رودخانه های رشت نیز ارزان شده است.

بهارمست با اشاره به اینکه ورود فاضلاب خانگی و بیمارستانی باعث آلودگی بیش از حد رودخانه های رشت شده است خاطرنشان کرد: می توان با تهیه طرح کلی و مشخص شدن وظایف دستگاه های متولی در فاز های کوچک و برنامه ریزی مشخص نسبت به پاک سازی آن ها اقدام کرد.

  

رضا رسولی نائب رییس شورای اسلامی شهر رشت ضمن خیر مقدم به اعضای شورای شهر حاضر در جلسه و مدیران کل سازمان ها ابراز امیدواری نمود، مهندس الماسی نماینده معاونت ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه در حوزه رودخانه های شهر رشت بتوانند مانند پیگیری بحث راه آهن و قطار مشکلات دو رودخانه را هم از طریق محمد باقر نوبخت مرتفع نمایند.

رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری رشت، هدف از تشکیل کمیسیونهای مشترک عمران و بهداشت را بحث ساماندهی دو رودخانه رشت دانست که به دلیل دغدغه موجود میان مردم و مسئولین باید به آن توجه ویژه داشت.

رضا رسولی با اشاره به خدمات دولت های یازدهم و دوازدهم در مساله رودخانه ها و پس آب صنعتی و … و شخص محمد باقر نوبخت هدف جلسه را مروری بر کارهایی که تا به امروز انجام شده و ارائه گزارش کارشناسان دانست و ابراز امیدواری نمود که در مسیر عملگرایانه ای به پیش برود.

 

 

فاطمه شیرزاد رییس کمیسیون بهداشت و خدمات شهر شورای اسلامی شهر رشت ضمن خیر مقدم به حضار و مدعوین با اشاره به اینکه این فرم جلسات در سنوات گذشته بسیار گذاشته شده است و پر رنگ کردن مسائل زیست محیطی از سال ۹۱ -۹۲ با همکاری سمن های محیط زیستی برای دو رودخانه و تالاب عینک کارهایی انجام گرفته است و منابع دولتی ما برای شهر رشت محدود بوده است اما صدای مردم به گوش مسئولین رسیده است اما مسئولین کوتاهی می کنند. صداها را می شنوند اما در عمل اقداماتی انجام نمی شود.

وی در فرصت باقیمانده دولت دکتر روحانی حضور مهندس الماسی را یک فرصت دانست و ابراز امیدواری کرد، بدون نگاه ایده آل گرایانه و غیر واقعی حداقل یک فاز از مسائلی که بارها مطرح شده به سرانجام برسد چون حرف های بسیار زیبایی در جمع متخصصین شنیده می شود اما متاسفانه هیچ اقدامی برای حل مشکلات زیست محیطی شهر رشت علی الخصوص در زمینه دو رودخانه و تالاب عینک شکل نگرفته است.

رییس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت افزود: در بحث اعتبارات رقم های متفاوتی گفته شده است و باید بدانیم همه این رقم های گفته شده بسیار ناچیز است.

فاطمه شیرزاد بزرگترین مشکل حل نشدن معضل آلودگی های رودخانه های رشت را فقدان مدیریت یکپارچه شهری دانست و از همه سازمان های ذیربط خواست که باهم بنشینند و در حل معضل همکاری نمایند.

وی ضمن گله از سازمان آب منطقه ای گفت: از فاجعه در محلات کم برخوردار که بگذریم در داخل محله های مرکزی شهر رشت هم مردم از بوی تعفن و فاضلاب رنج می برند و در برخی محلات مردم بیش از بیست سال است که طومار جمع کرده اند و به مسئولین ارائه داده اند اما مشکل شان لاینحل باقی مانده است. امیدوارم کاری کنیم که اعتماد دو طرفه بین مردم و مسئولین شکل بگیرد.

فاطمه شیرزاد ضمن گله از جلسات استانداری بابت دعوت نکردن از شهرداری و شورای شهر رشت، ادامه داد: شهرداری و شورا سیبل هستند و با اینکه اقدامات خوبی هم انجام می دهند اما به دلیل اینکه بسیاری از امور رفع معضل رودخانه ها به سازمان های دیگر مربوط می شود مردم مشکلات را از چشم شورا و شهرداری می بینند و باید اقدامات بزرگی انجام شود و مطالبات مردمی نمایندگان مجلس را نیز که در بحث بودجه تاثیر گذارند فعال تر کند.

احمد رمضانپور نرگسی عضو شورای شهر رشت معضل رودخانه ها را امری بزرگ دانست و اظهار داشت که متاسفانه فرزندان گیلان در مناسب اجرایی دولت حضور کمرنگ دارند و ما باید از وجود دکتر نوبخت بیشتر بهره ببریم. در مورد حل مساله قطار هم از عملکرد مهندس الماسی بسیار بهره بردیم و امیدواریم از حضور ایشان در بحث رودخانه ها هم شهر رشت بهره وافری ببریم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا