آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

واکنش چین به دستور تشکیل فرماندهی فضایی توسط ترامپ: فضا را تسلیحاتی نکنید

روز گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده فرمان تشکیل فرماندهی فضایی این کشور را صادر کرد تا در کنار مراکزی نظیر فرماندهی کل و فرماندهی سایبری، به یازدهمین شاخه رزمی وزارت دفاع ایالات متحده تبدیل شود.

حالا چین در واکنش به اقدام مذکور، از تصمیم ترامپ ابراز نگرانی کرده و از کشورهای جهان (به خصوص ایالات متحده) خواسته محیط فضا را تسلیحاتی نکنند. خانم چونیینگ هووا سخنگوی وزارت خارجه چین طی یک نشست خبری، با اشاره به تلاش های صلح آمیز کشورش در فضا، مخالفت جمهوری خلق چین با نظامی شدن فضای خارج از اتمسفر زمین و راه اندازی مسابقه تسلیحاتی فضایی را اعلام کرد.

لازم به ذکر است که این نخستین اقدام ایالات متحده برای ایجاد محیط نظامی در فضا نبوده و پیش از این ترامپ دستور تشکیل شاخه نظامی جدیدی تحت عنوان «نیروی فضایی» را هم داده بود. این شاخه در کنار نیروی دریایی، نیروی زمینی، نیروی هوایی، سپاه تفنگداران دریایی و گارد ساحلی، ششمین نیروی نظامی ایالات متحده خواهد بود.

فرماندهی فضایی چونیینگ هووا

البته طرح نیروی فضایی هنوز نهایی نشده و باید به تصویب کنگره برسد. در ضمن مخالفت هایی هم از سوی مقامات وزارت دفاع و برخی حقوقدانان با طرح ترامپ اعلام شده که تشکیل نیروی فضایی را یک هزینه اضافی و بالا رفتن حجم کارهای اداری و کاغذبازی می دانند.

لازم به ذکر است که فرمان دیروز رئیس جمهور ایالات متحده برای تشکیل فرماندهی فضایی با بحث نیروی فضایی متفاوت بوده و طرح تأسیس فرماندهی فضایی به عنوان یازدهمین پایگاه منطقه ای ایالات متحده، به منظور مقابله با تهدیدات چین و روسیه برای نابود کردن ماهواره های آمریکایی ارائه شده است.

گفتنی است چینی ها در چند سال اخیر حضور خود را در فضا گسترش داده اند که این موضوع (در کنار حضور روسیه) از طرف ایالات متحده نوعی تهدید قلمداد شده و احتمالاً در آینده شاهد رویارویی دوباره این کشورها بر سر مسئله فضا با یکدیگر باشیم.

/دیجیاتو

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا