آخرین خبرهااستان ها

برگزاری جشن و نصب المان های شب یلدا در بندرکیاشهر

به گزارش تدبیر شرق رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بندرکیاشهر از برگزای جشن شب یلدا با عنوان چله مهربانی و نصب المان های شب یلدا و همچنین آذین بندی و چراغانی برخی از نقاط سطح شهر به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا خبر داد.
طاهره اجتماعی حسن کیاده در گفتگو با تدبیر شرق با اشاره به اهمیت شب یلدا در فرهنگ و تاریخ کهن ایران گفت: شب یلدا یا شب چله یک سنت باستانی و یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است که از زمان های گذشته تا به امروز در میان ایرانیان مرسوم و در نقاط مختلف کشور با برگزاری مراسمات خاص گرامی داشته می شود.

وی با اشاره به اینکه شب یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کناریکدیگر برگزار می شود، اظهار داشت: اساسا در فرهنگ کهن ایران به خانواده و صله رحم تاکید بسیا ی شده است و حضور در منزل بزرگان خانواده وحافظ خوانی یکی از مهمترین آداب جشن شب یلدا (شب چله ) است که توسط ایرانیان در طی قرن ها سنت دیرینه و کهن ایرانی به مناسبت طولانی ترین شب سال برگزار می گردد .

نایب رییس شورای شهر بندرکیاشهر در ادامه تصریح کرد : با توجه به جایگاه شب یلدا در فرهنگ کهن ایرانی و در جهت ایجاد نشاط اجتماعی ، شهرداری بندرکیاشهر بر اساس طرح کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر برای نخستین بار مجموعه‎ای از عناصر و المان های شب یلدا را در میادین سطح شهر نصب اقدام به چراغانی سطح شهر می نماید

وی افزود: المان‎های تهیه شده برای شب یلدا شامل سفره شب یلدا، انار، هندوانه، جعبه کادو، گل نرگس، و ….. می باشد که در چند نقطه از سطح شهر نصب می شود.

اجتماعی در ادامه با اشاره به دیگر برنامه های کمیسیون فرهنگی شورا و شهرداری به مناسبت شب یلدا خاطر نشان کرد : یکی دیگر از برنامه های شب یلدا برگزاری جشن شب یلدا با عنوان چله مهربانی می باشد که در راستای نشاط اجتماعی و پاس داشت آیین کهن ایران با همکاری و مشارکت انجمن بیماران کلیوی شهرستان آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر و برخی جوانان فعال فرهنگی و سمن ها برگزار می شود.و امیدواریم مورد توجه شهروندان عزیز بندرکیاشهر قرار گیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا