آخرین خبرهااسلایدرسیاسیفوریملی

لاریجانی: بعضی نمایندگان معتقدند الان زمان مناسبی برای استیضاح ظریف نیست؛ ممکن است در بررسی استیضاح در کمیسیون، نمایندگان متقاعد شوند / سازوکار مالی اروپا تقریبا نهایی شده/ سازوکار مالی اروپا زیاد ربطی به تصویب FATF ندارد اما بانک های اروپایی گفته‌اند باید FATF توسط ایران پذیرفته شود تا مبادلات بانکی انجام شود

رئیس مجلس شورای اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در چند سال اخیر این اختیار را به دولت دادیم که طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را واگذار کند، اما فکر نمی‌کنم حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از انتخاب، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز(دوشنبه، ۱۲ آذر) در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: در اوایل کار مجلس اخیر، این موضوع مکشوف بود که ایران با یک چالش‌های تقریبا مزمنی روبه رو است، به همین دلیل هم دوستان در پارلمان نظراشان این بود کمه وقت خود را برای حل این چالش‌‌‌ها در مجلس قرار دهیم.

وی افزود: وجود یک دولت پهن‌پیکر یکی از موضوعاتی است که به آن باید رسیدگی شود و چالش است، زیرا هزینه زیادی برای کشور دارد و این حجم گستردگی در دولت منابع بیشتر را در خودش هضم می‌کند، دولت را موظف کردیم تا پایان برنامه ششم توسعه، ۱۵ درصد از حجم خود را کوچک کند، دولت باید تمهیداتی بیاندیشد که چابک و کوچک شود.

رئیس مجلس ادامه داد: نظام بودجه‌ریزی خیلی قدیمی است که حتما باید براساس عمکرد باشد، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس، کارهایی را انجام داده‌اند که در کمیسیون بودجه در حال بررسی است.

لاریجانی وضعیت نقدینگی در کشور را معضلی برای کشور دانست و گفت: همین مسائل ارزی که برای کشور ایجاد شد، نابه‌سامانی در نقدینگی ایجاد کرد، در چند سال اخیر این اختیار را به دولت دادیم که طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را واگذار کند، اما فکر نمی‌کنم حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد.

وی با بیان اینکه سود بانکی بالاست، گفت: این سود بالای بانکی مخل کشور است، باید آن را حل کرد، حل این موضوع در دستور قرار گرفته که بین سه قوه این حل شود، در همین مسئله کاسپین، یک مورد مشکل ایجاد کردن، چند میلیون را درگیر کرد.

رئیس مجلس اضافه کرد: افق آینده صندوق‌ها روشن است، کار اولیه در بودجه امسال انجام دادیم و اختیاری به دولت دادیم که از منابعی، بدهی‌‌های صندوق‌های بازنشستگی را بدهیم، هنوز اتفاق خاصی در این حوزه نیز نیافتاده است؛ موضوع آب نیز به سرمایه‌گذاری خاص نیاز دارد و همه قوا باید کمک کند.

لاریجانی تصریح کرد: برخی از مسائل احتیاج به قانون‌گذاری داشت، ۱۲۸ قانون تصویب کردیم، برخی از آنها مهم است و برخی هم اصلاح قوانین دیگر بوده است، یک کار زیربنایی در مجلس برای تنقیح قوانین و معاونت قوانین مجلس آغاز شده است. برخی قوانین منسوخ شده و برخی نسخ ضمنی شده بود و باید ببینیم نقص ما در قانون کجاست.

مهمترین بخش های اظهارات لاریجانی بدین شرح است:

مجمع تشخیص دو وظیفه مهم دارد: مواردی که شورای نگهبان و مجلس درباره طرح یا لایحه‌ای به اختلاف نظر برسند، مجمع وارد می‌شود

وظیفه دیگر مجمع زمینه مشورتی برای رهبری است

بخش نظارت در مجمع در زمان مرحوم هاشمی شروع شد که رهبری معظم نظارت بر سیاست‌های کلی را واگذار کردند به مجمع و در قانون برنامه هم درکمیسیون‌ها بررسی شد

اشکال در روش اجرا است که ایهام پیدا کرده است. هیات نظارت اگر نظراتی را داشته باشد می‌تواند به کمیسیون‌ها بدهد و کمیسیون‌ها بررسی می‌کنند اگر آن را مصلحت دیدند اجرا می‌کنند و اگر دیدند روی نظر خودشان می‌ایستند

مجلس می تواند بگوید من موضوعی مصلحت می‌دانم یا نمی‌دانم و اگر اختلاف با شورای نگهبان پیدا شد موضوع به خود مجمع می رود

نکته ای که آقای ظریف گفتند مقدمه و موخره ای داشت

ایشان گفت که عده ای بنابر عقیده خود با FATF مخالفت کردند و عده ای هم ممکن است تحت تاثیر باشند.

آقای ظریف بخش دوم سخنانش را نمی گفت بهتر بود

به من گفته اند سازوکار مالی اروپا تقریبا نهایی شده است

لوایح FATF باید مسیر قانونی خودش را طی می‌کند

سازوکار مالی اروپا زیاد ربطی به تصویب FATF ندارد

اما بانک های اروپایی این شرط را گذاشتند و گفته‌اند باید FATF توسط ایران پذیرفته شود تا مبادلات بانکی انجام شود

ما منتظر هستیم به نتیجه نهایی برسند و به ما هم بگویند

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا