آخرین خبرهااستان ها

در یادمان از انقلاب مشروطه تا نهضت جنگل مطرح شد؛ ثبت چندین بنای تاریخی در شهر رشت

تدبیرشرق/ظهر امروز یازدهم آذرماه یادمان از انقلاب مشروطه تا نهضت جنگل به همت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان و به مناسبت سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی با حضور سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت، فاطمه شیرزاد سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت، محمد حسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت، رضا رسولی رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت، بهراد ذاکری و احمد رمضانپور اعضای شورای اسلامی شهر رشت، علیرضا حسنی رییس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت و سیده مریم رضاطبع مدیر اجرایی ارتباط با رسانه شهرداری رشت و جمعی از مدیران و پیشکسوتان در عمارت میرزاکوچک خان برگزار شد.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره تمامی آزاد مردان و اسوه های تاریخی و ملی شهر رشت بیان داشت: امروز باتوجه به بهم ریختگی وضعیت کار و مسائل اقتصادی استان و شهر رشت متاسفانه آنچنان که باید نمیتوان به مسائل فرهنگی پرداخت.
حفظ بنای تاریخی خانه میرزا نتیجه تلاش و زحمات شورای اول است
محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در سخنانی بیان داشت: با توجه به ضرورت حفظ و احیای بناهای تاریخی باید گفت که زحمات و تلاش شورای اول شهر رشت نبود هیچگاه این مکان تاریخی به جا نمی ماند.
عاقل منش با قدردانی از تلاش سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت گفت: با وجود اینکه سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری متولی حفظ این بناست است، اما امروز با همت علاقه مندان این شهر توانستیم اثار ارزشمندی از شهر رشت را در روز بزرگداشت میرزای بزرگ به نمایش بگذاریم.
وی افزود: همه ما باید داشته های خود در حوزه میراثی و تاریخی را به گونه ای ساماندهی کنیم که برای آیندگان خود ازتاریخ این شهر حرفی برای گفتن داشته باشیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت با قدردانی از همراهی مرکز اسناد استان در این مراسم یادآور شد: چند سال گذشته با فعالیت مرکز اسناد کارهای خوبی در استان و شهر رشت انجام شد و امیدواریم در سایه این فعالیتها در حد مطلوبتر و با محتوای شایسته تر بتوانیم ناگفته های تاریخ را در اختیار جوان امروز و آینده کشور قرار دهیم.
وی افزود: امید است با استفاده از وجود نازنین فرهیختگان این استان همواره یاد و خاطره سرداران دلیر و آزاد مردان گیلان را همواره زنده نگه داشته شود.
 
موفقیت هر شهرداری منوط بر فعالیت انسجام یافته اعضای شوراست
مرتضی شگفت که یکی از بانیان اصلی حفظ عمارت میرزا کوچک در شورای اول بود، در مراسم سالروز شهادت میرزاکوچک خان در خصوص ماندگاری عمارت میرزا گفت: من خود را متعلق به همین شهر میدانم در نوجوانی به همراه مادرم چند بار از این خانه دیدن میکردم البته در دوران قبل از انقلاب مثل امروز کسی اطلاعات چندانی از میرزاکوچک خان نداشت.
شهردار رشت در شورای اول با اشاره به تلاش برخی مردم در تخریب خانه میرزا درزمان مدیریت خود در مسند شهرداری گفت: بلافاصله پس از اطلاع به اینجانب در راستای تخریب این خانه با وجود اینکه در ماموریت بسر می بردم با کمک شهردار منطقه یک وقت با گماردن مأمور جلوی این خانه ازتخریب آن ممانعت نمودم.
وی افزود: این خانه در زمان میرزا کوچک خان توسط خانواده ای به نام ملک زاده خریداری شد، که بعد از فوت ملک زاده یکی از فرزندانش اقدام به ساخت و احداث بنای روز نمود که با تلاش همکاران مجموعه مدیریت شهری آن زمان جلوی این امر گرفته شد.
مرتضی شگفت موفقیت هر شهرداری منوط بر فعالیت انسجام یافته شورا دانست و یادآور شد: اگر عزیزان فرهیخته ای در شورای اول نبودند من به تنهایی نمی توانستم کاری در زمینه حفظ این بنا کنم.
خانه میرزا متعلق به آیندگان شهر رشت است
شهردار دور اول شورا با تاکید بر آشفتگی وضعیت اقتصادی شهرداری رشت در زمان مدیریت خود تصریح کرد: آن زمان شهرداری رشت در بدترین وضعیت اقتصادی خود بسر میبرد، من تصمیم بر نوشتن نامه ای مبنی بر خرید این خانه در لوای مصوبه شورایی به شورا گرفتم.
وی قیمت خانه میرزا را حدود ۵۰ میلیون تومان در آن زمان اعلام کرد و افزود: پس از تصویب مصوبه شورا در راستای خرید این ملک با کمک گروه به نام بنیاد پژوهشی میرزا در راستای احیای این بنای تاریخی گام هایی برداشته شد.
شگفت خانه میرزا را متعلق مربوط به آیندگان شهر دانست و افزود: با وجود حضور ۶ عضو شورا در این مراسم تقاضا دارم تا بیشتر به فکر شهر رشت باشیم متاسفانه مردم رشت نسبت به بازسازی این شهر نا امید شده اند.
شهردار دور اول شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی حقوق شهروندی در حال فراموشی است گفت: البته شورا شاید به تنهایی نمی تواند حلال همه مشکلات شهری باشد، بنابراین باید با کمک فرهیختگان این شهر سعی در احیای روابط اجتماعی و حقوق شهروندی داشته باشیم.
امیر حسین علوی با توجه به ضرورت اهمیت به فعالیتهای فرهنگی در این شهر تصریح کرد: احیای فرهنگ غنی این شهر وظیفه همگانی است. اما باید اذعان داشت که خاطرات مهندس شگفت بسیار دل انگیز بود و در زمان مدیریت وی در مسند شهرداری رشت شاهد اتفاقات خوبی در حوزه میراث بوده ایم.
وی افزود: اگر ما میخواهیم در این استان کارهای بزرگ در زمینه احیای فرهنگ انجام دهیم باید تمام تلاش خود را به کار بسته و از تمامی ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی به نحو مطلوب بهره ببریم.
ناامیدی مردم از مدیریت شهری و وضعیت شهر بسیار دردآور است
رئیس شورای اسلامی شهر رشت ناامیدی مردم از مدیریت شهری و وضعیت شهررا بسیار درد آور خواند و گفت: بنده به عنوان کوچک ترین عضور شورای اسلامی شهر گواهی میدهم که تک تک اعضای شورای این شهر تک تک دقایق خود را صرف انجام بهترین کارها می کنند. اما متاسفانه با وجود محدودیت های موجود بیشتر باید از خود بگذریم و سعی در جذب اعتماد مردم داشته باشیم.
امیرحسین علوی از ثبت چندین بنای تاریخی دیگر در شهر رشت خبر داد و تصریح کرد: امروز مجموعه مدیریت شهری رشت شاهد سخت ترین دوران و مقطع زمانی مدیریت شهری است، اما با این وجود تمامی اعضای شورای اسلامی شهر رشت سعی در ارائه بهترین خدمات هستند.
معاون سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت با گرامیداشت یاد بزرگمرد تاریخ شهر رشت بیان داشت: در این شهر بناهای تاریخی زیادی وجود دارد که حفظ و بقای آن نیازمند احیا و بازسازی است.
 
علیزاده ضمن قدردانی از احیا کنندگان عمارت میرزا کوچک خان جنگلی تصریح کرد: مهندس شگفت در سال ۸۲ توانست با اخذ مصوبه شورا توانست این بنا را از مالک خریداری و با کمک جمعی ازفرهیختگان و بزرگان این شهر احیا و بازسازی نماید.
 حسن اکبری یکی از مجموعه داران گیلانی الاصل نیز در این مراسم با اشاره به تلاش خود در جمع آوری اسناد و سکه های مربوط به گیلان گفت: متاسفانه تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس سعی در خرید تاریخ جعلی دارند و هدف من از جمع آوری اسناد و سکه های تاریخی این است که فرزندانمان برای دیدن تاریخ ایران و گیلان مجبور نباشند تا به کشورهای عربی و حاشیه ای سفر کنند.
وی در پایان ضمن قدردانی از حضور اعضای شورا در این مراسم تقاضای اختصاص مکانی برای ارائه اسناد و مجموعه های ارزشمند گیلانی نمود.
گفتنی است این مراسم با رونمایی از گزیده اسناد و تصاویر منحصر به فرد تاریخی و بازگشایی یک نامه تاریخی مربوط به صد سال قبل از مجموعه حسن اکبری همراه بود.
 
 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا