آخرین خبرهااستان هااسلایدرفوری

اقدام مشکوک و غیرقابل باور علوم پزشکی گیلان

دانشگاه علوم پزشکی

 اعطای مجوز فعالیت در بخش خصوصی به پزشکان متخصص دوره تعهد که می بایست تمام وقت در بیمارستان های دولتی مشغول به خدمت باشند، سبب می شود تا این پزشکان بخشی از وقت روزانه خود را صرف حضور در بیمارستان های خصوصی و ویزیت بیماران در آن کنند و ضمن کمک به اقتصاد و درآمدزایی بیمارستان های خصوصی، عملا شرایط فعلی بیمارستان های دولتی را که بعضا نوبت دهی در آن ها با تاخیرهای چندماهه صورت می پذیرد، بدتر از گذشته شود.

به گزارش تدبیرشرق ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان از زمان روی کار آمدن یوسف زاده بر راس دانشگاه تا کنون با حواشی مختلفی دست و پنجه نرم کرده است. پرداخت بیش از ۸۶۰ میلیون تومان حق مشاوره از بودجه بیت المال تنها یکی از این موارد بوده است.

اینجا را بخوانید: بیش از ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال؛ پرداختی دانشگاه علوم پزشکی به مشاوران از زمان روی کار آمدن یوسف زاده!

آن چه که اما این روزها در خصوص عملکرد این سازمان عریض و طویل عجیب به نظر می رسد نه پرداخت حق مشاوره های نجومی، بلکه اقدامات و تصمیماتی است که ممکن است نارضایتی قشر ضعیف و مستضعف جامعه را به عنوان صاحبان اصلی انقلاب به همراه داشته باشد. نداشتن حتی یک سهم از ۸۳ مرکز جامع خدمات بیماران خاص که اخیراً به بهره برداری رسیده است، یکی از همین موارد است. گیلان استانی است که بیش از ۴۰۰۰ بیمار خاص دارد و بسیاری از خانواده هایی که از بیماران خاص نگه داری می کنند، از اقشار ضعیف جامعه محسوب می شوند و وجود یک مرکز جامعه خدمت رسانی به این بیماران می توانست تا حد زیادی از بار مشکلات خانواده بیماران بکاهد و هزینه های سرسام آور درمان این بیماران را کاهش دهد.

اینجا را بخوانید: گیلان با بیش از ۴۰۰۰ بیمار خاص، بدون داشتن حتی یک سهم از ۸۳ مرکز بهره برداری شده جامع خدمات بیماران خاص!

نکته دیگری که در همین راستا عجیب به نظر می رسد عقب ماندگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به سایر استان هادر اطلاع رسانی و اجرای سامانه ای است که به مردم خدمات رایگان پزشکی ارائه می دهد. «سامانه سیب» برنامه ای است که با هدف ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای تمام ایرانیان طراحی و پیاده سازی شده است و افراد با ثبت نام در این سامانه می توانند از مزایا و خدمات رایگان بهداشتی برخوردار شود. با این حال برای اینکه دقیقا پی به وضعیت گیلان نسبت به سایر استان ها در اجرای سامانه که می تواند بسیار در کاهش فشار مالی به خانواده ها موثر باشد، ببرید کافی است اینجا را بخوانید!

اخیرا اقدام دیگری از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان سر زده است که بی تردید روند خدمت رسانی در مراکز دولتی را متاثر از خود خواهد کرد. اقدامی که نماینده لاهیجان که از قضا خود هم یک پزشک می باشد، آن را مشکوک و غیرقابل باور می خواند. صدور مجوز برای پزشکان متخصص دوره تعهد ضریب کا جهت فعالیت در بخش خصوصی!!

نیکفر با بیان اینکه اقدام اخیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان در صدور مجوز به پزشکان متخصص دوره تعهد ضریب کا جهت فعالیت در بخش خصوصی قطعاً اشتباه و به ضرر مردم و دانشگاه است، بیان کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های درمانی در بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی توسط پزشکان جوان و تمام‌وقت انجام می‌شود و حضور این متخصصان در بخش خصوصی قطعاً در ارائه خدمات درمانی در بخش دولتی خلل وارد می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطالبات معوقه پزشکان تمام‌وقت نمی‌تواند دلیل موجه و معقولی جهت اقدام مشکوک و غیرقابل‌باور دانشگاه علوم پزشکی باشد گفت: مسئولان این دانشگاه به‌جای حل مسئله و پرداخت به‌موقع مطالبات پزشکان تمام‌وقت و رفع مشکلات این قشر زحمتکش، صورت‌مسئله را حذف کرده که این اقدام از سویی مردم گیلان را دچار سردرگمی و بلاتکلیفی و از سویی دیگر دانشگاه را با کاهش چشمگیر درآمد روبرو خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه اقدام غیرقانونی و نامعقول دانشگاه علوم پزشکی باید در اسرع وقت اصلاح شود، تصریح کرد: از رئیس دانشگاه علوم پزشکی به جد می‌خواهیم که در اولین فرصت ابلاغ غیرقانونی به‌کارگیری پزشکان تمام‌وقت در مراکز خصوصی را لغو و در غیر این صورت وزیر بهداشت باید در قبال مردم پاسخگو باشد.

اعطای مجوز به پزشکان متخصص دوره تعهد که می بایست تمام وقت در بیمارستان های دولتی مشغول به خدمت باشند، سبب می شود تا این پزشکان بخشی از وقت روزانه خود را صرف حضور در بیمارستان های خصوصی و ویزیت بیماران در آن کنند و ضمن کمک به اقتصاد و درآمدزایی بیمارستان های خصوصی، عملا شرایط فعلی بیمارستان های دولتی را که بعضا نوبت دهی در آن ها با تاخیرهای چندماهه صورت می پذیرد، بدتر از گذشته شود.

حتی اگر بپذیریم بنا به گفته نماینده لاهیجان علت این اقدام ناتوانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پرداخت مطالبات معوقه پزشکان تمام وقت باشد، باید از رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان که خود یکی از سهامداران در بیمارستان های خصوصی است، پرسید بهتر نیست بودجه بیت المال را به جای پرداخت حق مشاوره های چند صد میلیونی، صرف پرداخت مطالبات معوقه پزشکان نماید تا نیاز به اعطای مجوزهای این چنین نباشد؟

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا