آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغسیاسیکافه تدبیرشرق

اختصاصی /دکتر زیبا کلام : طرفداران دکتر نوبخت با ادبیات روزنامه کیهان و جملاتی پر از هتاکی و توهین خواسته اند بنده را ترور سیاسی کنند!/ به ایشان بغض و کینه ای ندارم که بخواهم ازدکتر نوبخت انتقام بگیرم!

زیباکلام

 

“شما کمتر وزیر دولت را می دیدید، کمتر کسی را در حلقه ی نزدیک روحانی می دیدید که در انتخابات آستینش را بالا زده باشد و رخت کار تنش کرده باشند و قرص و محکم وارد میدان شده باشد. در واقع، هشتاد تا نود درصد بار انتخابات را خود روحانی تنها به دوش می کشید. در استان ها و شهرستانها، روحانی تک و تنها بود. از آن حلقه ی نزدیک، مثل نهاوندیان، نوبخت، واقعا کسی را نمی دیدیم که ایشان را همراهی کند.

واقعا نمی دانم ادمی مثل نوبخت چرا باید چنین جایگاه مهمی داشته باشد. من ظرف این سه سال گذشته، بارها به رشت رفته ام، دل اصلاح طلبان رشت از ایشان خون است. میگویند زمان احمدی نژاد اینقدر خوار و درحاشیه نبوده ایم. باتوجه به اینکه نوبخت خود اهل رشت است ولی کوچترین دست دوستی و رفاقت به نیروهای معتدل و میانه روی دراز نکرده است. رشت که شهرشان است تو خود بخوان حدیث از این مجمل. همه از دست نهاوندیان و نوبخت می نالند و دلشان خون است.”

اختصاصی تدبیر شرق : این جملات بخشی از اظهارات دکتر صادق زیبا کلام استاد رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران بود که در هفته گذشته طی گفتگویی با سایت انتخاب صورت پذیرفت. پس از این اظهارات واکنش های زیادی در رسانه های استان گیلان صورت گرفت که هجمه ها و انتقاداتی را نسبت به این گفته ها در بر داشت . برای روشن شدن ابعاد این موضوع در گفتگویی اختصاصی با دکتر زیبا کلام به بسط و آسیب شناسی مجدد آن پرداختیم .

دکتر زیبا کلام در پاسخ به خبرنگار تدبیر شرق اظهار داشت : من نمیخواهم وارد کشمکش های درونی جبهه اصلاح طلبان و اعتدالیون گیلان شوم . همان طور که میدانید ورود و ظهور آقای دکتر روحانی از سال 92 به این سو موجب ائتلاف نانوشته ای میان اصلاح طلبان چه در تهران یا در استانهای دیگر شده است. این ائتلاف هم ازطرف اصلاح طلبان شناسنامه دار که از دوم خرداد به عنوان اصلاح طلب در فضای سیاسی کشورمشهور شده اند از یک سو و کسانی که به عنوان جریان اعتدال و میانه رو معروفند و پشت دکتر روحانی ائتلاف کردند از سوی دیگر صورت پذیرفت که نقطه قوت خود را در انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد 92 با کنار رفتن دکتر عارف به عنوان چهره اصلی اصلاح طلبان نشان داد. بعد آن در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94  مجددا این ائتلاف در قالب لیست امید و با اقبال عمومی مردم  در تهران و شهرهای بزرگ قدرت خود را نشان داد و بار سوم در جریان انتخابات 29 اردیبهشت  ائتلاف با قدرتنمایی خود باعث شد آقای روحانی رای سنگین را بیاورند و علی رغم اینکه اصولگرایان از امکانات و وسایل ارتباط جمعی عمومی نیرومندی همچون صدا و سیما وتریبون های نماز جمعه برخوردار بودند باز دکتر روحانی پیروز میدان بود. درست است که این ائتلاف توانست در سه انتخابات عمومی پیروزی قابل توجهی بدست بیاورد اما در عین حال خالی از مشکلات فراوان نبوده که این مشکلات از یک سو به اختلافاتی که بین اصلاح طلبان در استان های مختلف است و از سوی دیگر اختلافات مهمتری که بین اصلاح طلبان و جریان اعتدال و طرفداران دولت می باشد بر می گردد که در انتخابات هیات رییسه مجلس و در برخی منازعات دیگر خود را نشان داده است.

وی در ادامه گفت : آنچه که بعنوان اختلاف در اردوگاه اصلاح طلبان گیلان است مختص این استان نیست و در اصفهان و شیراز و تهران و… نیز دیده می شود. چه بسا که در انتخابات شورای شهر تهران در جریان لیست شورای شهر چقدر اختلافات زیاد و جدی بود و کار به موضع گیری های سیاسی کشید و حتی کم مانده بود که اساسا ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون از هم بپاشد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود : باز هم تاکید میکنم بنده نمی خواهم وارد منازعات سیاسی درون استان بین اصلاح طلبان و اعتدالیون شوم ولی آنچه در گیلان بوجود آمده و مسلم است آنست که جمع قابل توجهی از اعتدالیون از آقای دکتر نوبخت حمایت می کنند و در مقابل اصلاح طلبان بخصوص اصلاح طلبان شناسنامه دار گلایه های جدی از آقای نوبخت دارند و بنا به علاقه شخصی خود به رشت و سفرهای متعدد به استان گیلان با برخی از چهره های فعال همچون آقایان سروش اکبرزاده ، دکتر حمید امیدی ، دکتر احمد رمضانپور، دکتر محسن باقری، مهندس عبدالغفار شجاع ومهندس غلامحسین بخشی و دکتر فیاض زاهدو برخی دوستان دیگر برخوردو گفتگو داشته و  با توجه به شناخت چندین ساله ام ،این افراد رافردی درست و وجیه المله و پاک سرشت و راستگو می دانم و فقط صادق زیبا کلام این افراد را با چنین ویژگی هایی نمی شناسد بلکه مردمان سراسر استان به خوبی این شخصیت ها را می شناسند.

زیبا کلام اذعان داشت: اساسا من نمیدانم آنچه که گفتم چرا باید باعث کدورت و دلخوری طرفداران آقای نوبخت در گیلان شده باشد . اولا بنده هیچوقت به دکتر نوبخت اساعه ادب ننمودم و هیچ نوشته و مصاحبه ای از من وجود ندارد که حاوی درشتی و توهین به افراد باشد . حتی من به مخالفان سیاسی خود نیز توهین نمیکنم چه رسد به دکتر نوبخت!

او افزود : آنچه که من مطرح نمودم گلایه جدی چهره های اصلی اصلاح طلب  در گیلان که آنها را بخوبی میشناسم و به آنها اطمینان دارم بوده است . متاسفانه دوستان و طرفداران جناب دکتر نوبخت به جای پرداختن به اصل موضوعی که بنده مطرح کردم و به جای پاسخ به اینجانب و توجیه عملکرد دکتر نوبخت متاسفانه همچون دلواپسان و روزنامه های تندرویی مثل جوان و کیهان و…هر آنچه که می توانستند به بنده نثار نمودند! وحتی برخی که لقب استاد دانشگاه را با خود به دوش می کشند القابی همچون حماقت، سفاهت و…را به بنده نسبت داده و دنبال تئوری توطئه رفتند و مدعی شدند که جریان خزنده مرموز سازمان یافته از صادق زیبا کلام سوء استفاده می کند و صادق زیبا کلام با جریان زخم خورده از نوبخت شریک شده است! اگر دقت کنید این ادبیات همان ادبیات روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس است که طرفداران آقای نوبخت علیه بنده بکار برده اند .جملاتی پر از هتاکی و توهین که خواسته اند بنده را ترور سیاسی کنند!

دکتر زیبا کلام در ادامه اظهار داشت : حا ل نمیدانم بنده چه رقابت سیاسی و دشمنی و بغض و کینه ای می توانم از دکتر نوبخت داشته باشم وچه مراوده سیاسی بین من و ایشان در سالهای گذشته بوده که بنده بخواهم از ایشان انتقام بگیرم مگر ایشان چه ظلم و ستمی به بنده نموده است که بخواهم از ایشان انتقام بگیرم یا به ایشان حسادت بورزم!! این دوستان به جای بکار گرفتن ادبیات کیهان بهتر است به اصل آن چیزی که بنده مطرح کردم بپردازند. نکته اولی که مطرح کردم این بود که دکتر نوبخت هیچ همدلی و همراهی با چهره هاو شخصیت های اصلاح طلب گیلان در این دوره انتخابات نداشتندو انتظار داشتم حامیان جناب دکتر نوبخت به جای فحاشی و پرخاشگری  بنده را متقاعد کنند!

و نکته دیگر که بعد ملی دارد آنست که گفته بودم دکتر نوبخت به همراه دکتر نهاوندیان و شمار دیگری از اعضاء کابینه دولت آقای روحانی آنطور باید و شاید همراه وی نبودند چون در زمان انتخابات عملکرد موثری در قالب سخنرانی و پشتیبانی موثر از دولت از آنها دیده نشدو تلاش و تقلایی از آنها رخ نداد!، چه بسا که در قالب گلایه های تند، سخنرانی دکتر روحانی در ضیافت افطاری با اعضاء هیات دولت مشهود بودو بهتر است حامیان دکتر نوبخت در توجیه این موضوع به رییس جمهور پاسخگو باشند نه بنده! من آن چیزی را گفتم که آقای روحانی بدان اشاره داشتند.

وی اشاره کرد : آخرین مطلب که میخواهم به دوستان عزیز گیلانی که در مقام دفاع از دکتر نوبخت برخاستند بگویم آنست که خوب است این دوستان یک مورد را نشان دهند که دکتر زیبا کلام، این خیر و نفع را آقای دکتر نوبخت برای شما داشته است . من نمیدانم کسانی که اکنون برای دکتر نوبخت سینه سپر میکنند میتوانند بگویند که از قبل دکتر نوبخت چیزی به آنها نرسیده است؟!! پاسخ به این سوال را در خلوت خود بدهند و نیازی به پاسخگویی به اینجانب نیست تا معلوم شود دفاعی که از دکتر نوبخت می کنند به کدام انگیزه است ! اما انتظار دارم پاسخی که به من و اصلاح طلبان گیلان داده می شود فهرست عملکرد آقای نوبخت نسبت به مدد رسانی و حمایت اصلاح طلبان گیلان از سال 92 به این طرف باشد آنگاه بنده از دکتر نوبخت بخاطر اتهام عدم مدد رسانی برای اصلاح طلبان گیلان پوزش خواهم خواست. از طرفی بنده یک بار دیدم زمانی دکتر نوبخت بعنوان پیش سخنران در نماز جمعه تهران حاضر شدند و تمام تلاش ایشان این بود که مبادا کلامی بگویند یا رفتاری کنند که اصولگرایان از ایشان دلگیر شوند و همیشه این دغدغه را داشتند که مبادا موضعی بگیرند که اصولگرایان ناراحت شوند!

زیبا کلام در پایان افزود : آنچه که در دوران انتخابات از ایشان انتظار می رفت آن بود که با توجه به اتهام زنی جناح رقیب در انتخابات ، حداقل از عملکرد دولت دفاع صورت می گرفت و در مقابل هجمه های آنها با ارائه آمارهایی مثلا از وضع فقر ، تامین اجتماعی ، سرانه بهداشت و …میتوانستند وضعیت این دولت را با شرایط قبل مقایسه و اعلام نمایند که همین موارد هم به ندرت و یا اصلا صورت نپذیرفت! آنقدر که صادق زیبا کلام،روزنامه های شرق ،اعتماد و آرمان که وظیفه ای هم نداشتند از دولت یازدهم دفاع کرد خیلی از اعضاء کابینه از دولت دفاع نکردند که این کمترین کاری بود که دولتمردان دولت یازدهم می توانستند داشته باشند!

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا