آخرین خبرهابین الملل

شرح جزئیات دیگری از قتل خاشقجی / چاووش اوغلو: مامور سعودی با لذت می‌گوید «از مثله کردن جسد خوشم می‌آید»

تدبیرشرق/مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، جزئیات قتل جمال قاشقجی را که در بخشی از نوار ضبط شده در کنسولگری عربستان تشریح شده است، تأیید کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با روزنامه آلمانی “زوددویچه تسایتونگ” جزئیات قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی، در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول را که در بخشی از نوار صوتی به دست آمده از این کنسولگری قابل شنیدن است، تایید کرد.

او گفت: «در این نوار شنیده می‌شود که چطور یکی از ماموران امنیتی عربستان سعودی همکار خود را تشویق می‌کند که به هنگام مثله کردن جسد به موسیقی گوش دهد. می‌توان شنید که او با لذت این جمله را به زبان می‌آورد.»

چاووش‌اوغلو تایید کرد، در این نوار شنیده می‌شود که مامور می‌گوید “از مثله کردن جسد خوشش می‌آید”. وزیر امور خارجه ترکیه این سخنان را شنیع خواند.

صلاح الطبیقی، کارشناس پزشک قانونی عربستان، به این منظور به مدت سه روز به ترکیه سفر کرده بود.

سیاستمدار عالی‌رتبه ترکیه گفت که قتل وحشیانه جمال خاشقجی در مدت هفت دقیقه انجام گرفته است. او این اقدام را “یک جنایت عمدی” و از پیش برنامه‌ریزی شده خواند.

چاووش‌اوغلو گفت وقتی ماموران نتوانستند خاشقجی را قانع کنند که به عربستان بازگردد او را کشتند.

چرا قتل در ساختمان کنسولگری انجام گرفت؟

به گزارش دویچه‌وله، وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به این پرسش که چرا خاشقجی در ساختمان کنسولگری عربستان کشته شده است گفت که آن‌ها فکر می‌کردند ساختمان کنسولگری خاک عربستان به حساب می‌آید و کسی نمی‌تواند موضوع را پیگیری کند.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد که هنوز پرسش‌های زیادی بدون پاسخ مانده‌اند و باید مشخص شود چه کسانی در ترکیه به ماموران امنیتی سعودی کمک کرده‌اند و بقایای جسد خاشقجی کجاست.

پیش از این رسانه‌های ترکیه جزئیاتی از قتل خاشقجی را که در نوار ضبط شده بود منتشر کرده بودند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در اواسط نوامبر (۱۰ روز پیش) تایید کرده بود که دولت ترکیه نوار صوتی از هنگام قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول را در اختیار دارد. با این حال اردوغان جزئیاتی را در این باره ذکر نکرده بود.

مولود چاووش‌اوغلو در مصاحبه خود با روزنامه آلمانی یادشده در پاسخ به این پرسش که ترکیه از چه راهی به نوار صوتی ضبط شده از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دست پیدا کرده است، گفت: «ماموران امنیتی منابع اطلاعاتی خود را فاش نمی‌کنند.»

وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «ما اعتقاد نداریم که عاملان این قتل آن را خودسرانه انجام داده‌اند. در این امر شکی نیست. اما من نمی‌توانم بدون شواهد لازم در این باره چیزی بگویم.»

ابراز تعجب از موضع‌گیری ترامپ

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که بسیاری محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را آمر این قتل می‌دانند. او از واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نسبت به قتل خاشقجی ابراز تعجب کرد و گفت که ترامپ نسبت به گزارش دستگاه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر صدور فرمان قتل توسط ولیعهد عربستان ابراز تردید کرده است. ترامپ درباره امکان دستور شاهزاده سعودی برای قتل خاشقجی گفت: «شاید بله و شاید هم نه.»

چاووش‌اوغلو گفت: «من نمی‌دانم ترامپ چرا چنین موضعی را اتخاذ کرده و نمی‌دانم که آمریکایی‌ها چه منابعی را در اختیار دارند که ما از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم.»

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که مقامات سعودی خواهان گرفتن اطلاعات بیشتر در باره قاتلان خاشقجی هستند و خود اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا