آخرین خبرهااستان هاچشم‌انداز توسعه

گزارش ‌جلسه اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه های استان گیلان با معاون رییس جمهور/ افتتاح راه آهن قزوین- رشت به عنوان یک پروژه پیچیده و پرهزینه ملی /مناطق آزاد نیاز جدی به تغییر رویکرد از واردات محوری به صادرات محوری


باسمه تعالی

گزارش ‌جلسه ۴ آذر ۹۷ با معاون محترم رییس جمهور:

در دیدار اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه های استان گیلان و آقای دکتر نوبخت، معاون محترم رییس جمهور در تاریخ ۴ آذر ۹۷ در محل سازمان برنامه و بودجه استان گیلان که حدود ۲ ساعت به طول انجامید، ابتدا خانم دکتر حساسخواه دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه های استان گیلان ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) و خیر مقدم خدمت آقای دکتر نوبخت و قدردانی از حمایت های همه جانبه ایشان در راستای پیشرفت کشور و به ویژه استان گیلان در مورد علت و اهمیت این جلسه مطالبی را مطرح کردند و اشاره کردند که ۳ نفر از اعضای حاضر در جلسه به نمایندگی از اعضایانجمن اسلامی مدرسین دانشگاه های استان گیلان در خصوص مسائل مهم در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی در حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و صنفی صحبت خواهند کرد و سپس اعضای دیگر حاضر در جلسه نیز در صورت تمایل نظرات خود را مطرح خواهند کرد.

آقای دکتر محفوظی استاد دانشگاه گیلان، ضمن تبریک ایام و خیر مقدم خدمت آقای دکتر نوبخت، مسائل اقتصادی را در دو محور ملی و محلی مورد بحث قرار دادند و چنین عنوان کردند که در محور ملی، انضباط مالی دولت به لحاظ شفافیت در شناسایی و گزارشگری امکانات (دارایی ها) و بدهی های دولت مورد اشاره اهمیت زیادی دارد، ولی متاسفانه در این زمینه تلاش های دولت از انسجام و دقت کافی برخوردار نبوده، به طوری که در مورد ارقام ارائه شده به عنوان دارایی ها (۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان) و بدهی های دولت (بین ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان) کارشناسان مالی و اقتصادی توافق نظر ندارند.

به تبع عدم پیگیری جدی دستگاه های مسئول در شناسایی و گزارشگری مالی دولت، بی انضباطی مالی به سایر بخش های عمومی ازجمله شهرداری ها هم کشیده شده و اوضاع مالی شهرداری ها به مراتب بدتر و مستلزم بازنگری جدی می باشد، چرا که این ضعف نمود بیشتری در زندگی شهروندان دارد. از اثرات مخرب این بی انضباطی مالی می توان به عدم کنترل مناسب در زمینه نحوه استفاده از امکانات عمومی و همچنین ارزیابی عملکرد مدیران بخش عمومی اشاره نمود. از طرفی عدم اطلاع کافی از امکانات و تعهدات بخش عمومی، برنامه ریزی و به نوعی بودجه ریزی دولت را با چالش مواجه کرده و عملا اهداف پیش بینی شده در قالب برنامه های سالانه (بودجه سالانه) و بلند مدت (برنامه های پنج ساله توسعه) قابلیت حصول کمتری خواهند داشت.

در محور محلی، آقای دکتر محفوظی عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه های استان گیلان، موضوع مناطق آزاد و بویژه منطقه آزاد بندر انزلی را مورد بحث قرار داد. در این زمینه تاکید شد که مناطق آزاد نیاز جدی به تغییر رویکرد از واردات محوری به صادرات محوری دارند تا اهداف اصلی و اولیه ایجاد این مناطق حاصل گردد. وضعیت فعلی مناطق آزاد به گونه ای است که اساسا این مناطق تبدیل به ویترینی برای بازاریابی محصولات خارجی شده و با توجه به معافیت های گوناگون در این مناطق، رقابت ناعادلانه ای با بازارهای محلی خارج از منطقه آزاد شکل گرفته است. به عبارت دیگر در حال حاضر این مناطق نه تنها به توسعه ملی کمک نکرده، بلکه توسعه محلی را نیز با چالش مواجه نموده است.در ادامه بحث، ساختار سازمانی و منابع انسانی مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفت و تاکید گردید که برای حصول به هدف اولیه ایجاد این مناطق نیاز به بازنگری و ترمیم ساختار منابع انسانی این مناطق وجود دارد. استفاده بیش از پیش از تخصص های بازاریابی بین الملل، تامین سرمایه بین الملل و حقوق بین الملل می تواند در این زمینه راهگشا بوده و با نگاه تخصصی به این مسائل،رویکرد صادرات محوری می تواند جایگزین واردات محوری شود. در ادامه اختصاص نمایشگاه های دائمی برای محصولات مستعد تولید شده در داخل برای کمک به صادرات آنها مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه زیرساخت های مناسب ایجاد شده در منطقه آزاد بندر انزلی توسط ایشان مورد تحسین قرار گرفت. در نهایت افتتاح راه آهن قزوین رشت به عنوان یک پروژه پیچیده و پرهزینه ملی که قطعا در توسعه استان گیلان و در سطح ملی اثرگذار خواهد شد تقدیر شد.

آقای دکتر افشار محمدیان مسئول کمیته سیاسی فرهنگی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاههای گیلان، ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) و خیر مقدم خدمت آقای دکتر نوبخت و قدردانی از زحمات و حمایت های قابل توجه ایشان در سطح ملی و منطقه ای، بر اهمیت تبادل نظر و مشورت با فرهیختگان دانشگاهی به صورت سیستماتیک و مستمر تأکید کرد و از اینکه این روند در سطح ملی و استانی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیار کمرنگ است، ابراز تأسف کرد.
ایشان عنوان کردند که علیرغم تاکیداتی که روی اهمیت منابع غنی انسانی و ضزورت وجود سیستمی جهت رعایت شایسته سالاری در کشور و استان می شود، متاسفانه در عمل این موضوع مهم، بسیار کم در انتصابات مورد توجه قرار می گیرد و انتصابات بیشتر بر اساس تصمیمات محفلی و یا سفارشی و سببی و نسبی صورت می گیرد و آفت بزرگتر اینکه مدیران در فرآیند کار کمتر ارزیابی می شوند و و عملکرد آنها بر اساس وعده های داده شده و برنامه های مصوب و مقرر کمتر سنجش و ردیابی می شود و اینها از موانع بزرگ پیشرفت و متعاقبا سبب یاس و ناامیدی مردم و گروههای مختلف سیاسی اجتماعی در سطح کشور و استان گیلان می باشد.

این استاد دانشگاه گیلان بر لزوم استمرار چنین جلساتی، حداقل فصلی یکبار ولزوم ارزیابی و آسیب شناسی عملکرد مدیران پس از انتصاب توسط کمیته های تخصصی، لزوم ارزیابی برنامه های مدیران و میزان حصول نتایج پیش بینی شده ی آنها، لزوم توجه بیشتر به نظرات اصلاح طلبان و تلاش مجدانه جهت تقریب احزاب اصلاح طلب و اعتدال با عنایت به نقش قابل توجه اصلاح طلبان در پیروزی دولت در انتخابات، لزوم بهره مندی بیشتر از نظرات متخصصین دانشگاهی در حوزه های مختلف تاکید کردند.

ضرورت حمایت صریح تر و شفاف تر دولت و علی الخصوص رییس محترم جمهور از برنامه هایی که مورد حمایت و تایید رهبری نظام نیز بوده است و تاکید بر این نکته که برنامه های دولت در سطح بین المللی و ملی غالبا با تایید رهبری صورت گرفته است و نیز ضرورت حمایت بیشتر از وزرایی مانند آقای دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه و مدیرانی که در راستای منافع ملی کشور بر اساس وعده های داده شده به مردم گامهای بسیار موثری بر می دارند، ضرورت توجه بیشتر دولت و مدیران منصوب دولت به وعده های انتخاباتی و بیان شفافتر معضلات و موانع موجود بر سر راه حصول وعده های انتخاباتی داده شده به مردم و عوامل دخیل در ایجاد این معضلات، توجه بیشتر به نتایج و برونداد ساختارها و کمیته های عدیده ی تشکیل شده توسط دولت در سطح ملی و استانی، بجای افزودن چنین ساختارهای پیچ در پیچ بی ثمر در راستای رفع مشکلات روز افزون جامعه در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، تشکیل جلسات منظم و مستمر با احزاب و گروههای مختلف سیاسی اجتماعی جهت آشنایی بیشتر با معضلات گریبانگیر مردم و بهره گیری از نظرات آنها جهت رفع سریعتر و کم هزینه تر مشکلات مردم از جمله موارد دیگری بود که ایشان بر آن تاکید نمودند.      

در بخش صنفی، خانم دکتر شمس یوسفی به عنوان نایب رییس کانون صنفی اعضای هیأت دانشگاه گیلان، مواردی از مسائل صنفی دانشگاهیان را مطرح کردند. پس از پرداختن به این نکته که دانشگاهیان مورد اعتماد ترین قشر در جامعه هستند و هنوز با وجود برخی سمپاشیها، به عنوان بهترین مرجع در جامعه محسوب می شوند و با تلاشهای موثر خود باعث ارتقائ وضعیت و هدایت افکار عمومی می شوند، به وضع معیشتی سخت همکاران اشاره کردند. در این راستا به بی عدالتی محرز در متفاوت بودن ضریب فوق العاده جذب و مخصوص اعضای هیات علمی وزارت علوم و بهداشت با انحراف در حدود ۴۰۰ درصد اشاره کردند و متذکر شدند تامین هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی ماهانه برای این همسان سازی به مراتب سهل تر از خسران نا امیدی این قشر تاثیر گذار است‌.

مورد بعدی که توسط ایشان به آن اشاره شد، مسأله تامین نیازهای ارزی دانشگاهیان بود. ایشان روابط بین المللی دانشگاه و اساتید را شریان حیات علمی دانشگاه دانستند و متذکر شدند تامین ارز دولتی برای دانشگاه امری تشریفاتی و لوکس نیست و عدم توجه به ان منجر به انزوا و خسران دانشگاه خواهد شد. در این باب از معاون رییس جمهور خواستند از تقاضای وزیر علوم از رییس کل بانک مرکزی در این خصوص حمایت کنند

سپس  اعضای دیگر حاضر در جلسه نیز به اختصار نظرات خود را طرح کردند و در نهایت آقای دکتر نوبخت ضمن قدردانی فراوان از نظرات بسیار ارزشمند مطرح شده در جلسه و تایید غالب مباحث مطروحه و قول ایشان مبنی بر استفاده از مطالب طرح شده در جلسه، نظرات خود را نیز مختصرا در خصوص برخی ازمباحث طرح شده ارائه دادند و استمرار تشکیل چنین جلساتی، حداقل هر فصل یکبار را ضروری دانستند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا