آخرین خبرهااستان ها

قیمت نان در گیلان افزایش می‌یابد | افت کیفیت و کاهش وزن نان

در ستاد تنظیم بازار و کارگروه آرد و نان گیلان مطرح شد:

تدبیرشرق/رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات استان گیلان با اشاره به وضعیت ذخیره غلات و کالای اساسی در انبارها و سیلوها استان اظهار کرد: ۶۱ هزار تن گندم و ۷۵۰۰ تن جو در انبارها و سیلوهای استان ذخیره است.

درجانی با بیان اینکه روزانه ۱۵۰ تن نهاده‌های دامی موردنیاز استان است افزود: ۳۵۰۰ تن ذرت در انبارهای استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ ۷۳۵۰ تومان است اما حدود ۱۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد گفت: قیمت مصرف‌کننده در بازار رشت ۵۰۰ تومان ارزان‌تر از تهران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با تأکید بر اینکه ما مشکل تأمین مرغ در گیلان نداریم بیان کرد: افزایش قیمت اندک مرغ طی روزهای اخیر ناشی از تغییرات جوجه ریزی در شهریورماه امسال است.

درجانی پتانسیل تولید مرغ در استان را بالا برشمرد و افزود: در مهرماه امسال ۷.۴ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم که طی ۱۰ روز آینده با توزیع در بازار قیمت مرغ به تعادل می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به میزان ذخیره شکر در گیلان و قیمت آن در شبکه توزیع تصریح کرد: ۳۲۰ تن شکر در گیلان ذخیره‌شده و به قیمت هر کیلو ۳۲۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود.

لزوم افزایش قیمت نان در گیلان

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان گیلان نیز در این کارگروه با اشاره به آمار ستاد تنظیم بازار و کارگروه آرد و نان رشت اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار در سال جاری ۱۱۱ جلسه برگزار کرده که خروجی آن ۵۸۶ مصوبه است.

فرهاد دلق‌پوش با اشاره به تعداد کارگروه‌های آنان برگزارشده در راستای تنظیم بازار افزود: تاکنون در سطح استان ۵۰۴ جلسه کارگروه آرد و نان با حضور اعضای این کارگروه برگزارشده که ۴۸۷ مصوبه در آن به تصویب رسیده است.

وی از معرفی ۵۱۵ تن گوشت منجمد به استان طی امسال خبر داد و گفت: تاکنون ۲۵۵ تن از گوشت منجمد تخصیص‌یافته به استان جذب‌شده که ۲۱۵ تن آن توزیع‌شده است.

مدیرکل صنعت و معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه ۳۰ تن حواله جهت تأمین گوشت اداره کل زندان‌ها تخصیص‌یافته تصریح کرد: با توجه به شرایط دانشگاه علوم پزشکی و نیازمندی این دانشگاه به گوشت منجمد، ۱۰ تن دیگر نیز این نوع گوشت به دانشگاه تخصیص‌یافته است.

دلق‌پوش با اشاره به اینکه ۳۰ تن از سهمیه گوشت منجمد معرفی‌شده به گیلان ابطال‌شده افزود: اخیراً ۷۰ تن سهمیه به استان اعلام‌شده که باید برای دریافت آن مباشرین تعیین شوند.

وی افزود: ۱۶۰ تن خرید گوشت منجمد در استان انجام‌شده اما هنوز به استان تحویل نشده که به‌زودی این میزان از گوشت منجمد برای توزیع در شبکه قرار خواهد گرفت.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان با اشاره به گوشت گرم وارداتی نیز گفت: ۶۴ تن گوشت گرم وارداتی در طی ۷ مرحله توسط استان جذب و بین مصرف‌کنندگان توزیع‌شده است.

دلق‌پوش همچنین بر لزوم افزایش قیمت نان در استان تأکید کرد و افزود: تعیین قیمت نان آخرین بار در سال ۹۳ انجام‌شده و با توجه به افزایش قیمت و دستمزد هزینه تولید، نانوایان از وزن چانه و یا از کیفیت نان می‌کاهند.

وی با اشاره افت کیفیت نان پس از عدم افزایش قیمت آن گفت: آزاد پزی نان قرار بود با کیفیت سازی نان همراه شود اما اکنون نان آزاد با یارانه‌ای فرق ندارد و از غنی‌سازی نیز خبری نیست.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان پافشاری نانوایان را دلیل افزایش قیمت نان برشمرد و برای ایجاد رقابت در بین نانوایان خواستار افزایش قیمت نان در جلسه مذکور شد.

نرخ نان یارانه‌ای از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش یابد

رئیس اتحادیه نانوایان گیلان نیز پس از درخواست مدیرکل صنعت معدن تجارت استان به تشریح دلایل افزایش قیمت نان اشاره داشت و اظهار کرد: چهار سال است که نرخ نان افزایش نیافته و فشار نانوایان روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

محمدی با بیان اینکه بیشترین مصرف نان لواش بوده و اکثر نانوایان کشور قیمت آن را از ۱۶۰ تومان به ۲۰۰ تومان افزایش داده‌اند افزود: در حال حاضر نان بربری ۵۰۰ و سنگک ۶۲۰ تومان عرضه می‌شود و لازم است قیمت نان با تصمیم بجای مسؤولان افزایش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه قیمت تمام‌شده نان بربری یارانه‌ای از ۱۰۰۰ تومان بیشتر است پیشنهاد داد تا نرخ نان یارانه‌ای از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش یابد.

استاندار در جلسه امروز از رئیس صنعت معدن و تجارت استان، رئیس اتحادیه نانوایان و معاون توسعه مدیریت و منابع خود خواست تا با تشکیل جلسه مشترک و با در نظر گرفتن راهکارهای ارائه شده توسط وزیر صنعت معدن و تجارت وقت در گیلان، افزایش قیمت نان را از سر بگیرند.

گفتنی است انصاری، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گیلان نیز در این کارگروه به بیان گزارش از عملکرد تعزیرات حکومتی در گیلان پرداخت و بر تشدید نظارت‌ها و شدت برخورد با متخلفان بازار تأکید کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا