آخرین خبرهااسلایدریادداشت

چرا راهپیمایی اربعین یک معجزه است؟/ گزارش اربعین ۱۴۴۰

تدبیرشرق/عدد ۱۴۴۰ را بخاطر بسپار و به رمزگشایی آن بیاندیش !

اربعین ۱۴۴۰، از هر منظر ، اربعین دارای ویژگی های لایه مند است. آنچه که در ابتدا، تصادف به نظرمی رسد در تأملی بیشتر، غریب و یک نشانه و بمثابه اشاره ای گویا به تماشا گذاشته می شود. از میان انواع رخدادهای معطوف به جهان غیب،نمایش اراده شکست ناپذیر الهی، نقش زنده حسین بن علی، سیدالشهدا (علیه السلام) در احیاء دین محمدی (درود خدا بر پیامبرش و خاندان او باد!) و صحنه ی امروزی نمایش وسعت  بی مانند سفینه ی نجات حسین (علیه السلام) و ایفای نقش برافرازنده ی پرچم توحید برابر عصر طاغوت زده ی مدرن و تبدیل تربت احیا گرش به ، و پادگان سربازگیری برای امر به معروف و نهی از منکر کنونی و آمادگاه ظهور عدل موعود جهانی و امام عصر (عج) و … از جمله ویژگی های عمومی حرکت اربعین است  که در صحنه جهان به جرا درآمده است  و نیز فیوضات بی بدیلی که در این مسیر پیاده روی می بارد و سرشار است از بیداری و طلب و توبه و امید و پر از بخشایش و گفتگوها با خدای خود و چشم گشودن به محبت بی کران او به زائر حسین اش (ع) و در آینه جان، خویش را خاضع برابر رب خود به تماشا نشستن است و از ظلمات خود به سوی نورالانوار الهی ره یافتن و گشایش ها و شرح صدرو فوران محبت و رحمت و توجه به یاری ها و نصرت های لحظه به لحظه ی خدای حی و شاهد و ناصر و یاری های ابا عبدالله (ع) و قمر بنی هاشم (س) از دیگر دهش های این راه است که در گسترش یک فرهنگ حسینی مبتنی بر دوستی و گذشت نقش دارد . و بالاخره درک آن که حالا هم «آنها» هستند که ما را یاری می دهند و نه ما ! و ما مدیون لطف بی حساب آنها هستیم به خود ، که زائر حسین شده ایم و … و خود این زیارت همه چیز است .و جدا از همه این داده ها، اربعین امثال هم در ضمن آن که همچنان قلمرو سرسبز توحید در تقابل با کفر و طاغوت و عصیان جهانی و گردآورنده بخشی از کسانی  بوده که ذره ای مهر اهل البیت (ع) و توسل  به آنان جانش را بیداری بخشیده، و جدا از همه هر آنچه که هر ساله رخ می دهد، رخدادها خاصی هم ظهور داشته که خوب است معنایش را کشف کنیم.

عدد ۱۴۴۰

سال ۱۴۴۰هجری قمری در جمع جفری اعدادش به ۹ تبدیل می شود. ۹ عدد انسان کامل و کمال و کامل شدن است و اربعین امسال از کمالی خاص برخوردار بوده است و مشکلات سالهای پیش در آن دیده                نمی شد. باز جالب آن که ۱۴۴۰ مضرب (۴۰) که عدد اربعین است به حساب می آید ۱۴۴۰ = ۴۰×۳۶ و خود ۳۶ هم باز در جمع جفری اش به عدد ۹ بدل می شود و این تاکید شگفت انگیز است . سال پیش و سال های پیش و سال دیگر و سال های دیگر فاقد این ویژگی است و ۳۶ سال دیگر هم دیگر مضرب ۳۶ نخواهد بود که مضرب ۳۷ خواهد و این ویژگی دیگر تکرار نخواهد شد تا ۱۴۴۰ دیگر زمانی که به هفتاد و دو برابر چهل برسیم.

مقصود آن است که این حال و هوای علم اعداد با چهلمین سال تولد جمهوری اسلامی معنایی جذاب می سازد. چهل سالگی سن کمال است و همه تلاش طاغوت عصر برابر به چهل سالگی نرسیدن انقلاب اسلامی بر باد رفته است. و این کمال در زهدان اربعین حسینی و کار زینبی پرورده شده است. این اربعین را عزیز بشماریم. هر قدر ما در چهل سالگی انقلاب اشتباهکار بوده ایم ، لطف الهی این سال  را به شکوفایی آرمان حقیقی امام (ره) شکوفایی و طنین حقیقت اسلام و راه حسین (ع) در جهان بدل کرده است .

نوزادان

هیچ سالی به اندزاه امسال ما به کالسکه نوزادان در مسیر اربعین مواجه نشده بودیم. نسلی که خود جوانان اربعینی اند، گویی زایش آتی را با ایثار پاره های جان شان می خواهند تضمین کنند. اینها سربازان عدل جهانی موعوداند. نوزادانی که در مسیر راهپیمایی نجف کربلا، آغاز زندگی شان را تبرک کرده اند، هرگز تن به طاغوت نخواهند داد و این نوزادان را ز بزرگی در گهواره هاشان نهفته است.

 حب الحسین (ع) یجمعنا

اربعین امسال تجلی روشن این شعار بود. حب الحسین یجمعنا ! این شعار هم درس و هم تربیت و هم راه است برای تمام جهان اسلام! حسین (ع) نشان ابدی امر به معروف و نهی از منکر و قیام علیه سیطره ی طاغوت و توحید ناب و خالص است. پس نخست باید علیه تفرقه برخیزیم و نسبت به آن بمثابه سلاح طاغوت هشیار باشیم و همه مسلمانان و بلکه مردم مظلوم جهان گرد آیند. و هیچ پرچمی چون پرچم حسین بن علی (ع) همچون وجودی واقعی و آزمایش شده ، قدرت اعتماد و گردآوری و همدلی یکدست علیه ظلم و جور را ندارد.

در راه پیمایی امسال، محبت به همدیگر بیش از هر زمان به چشم می آمد ، نه تنها در مسلمانان کشورهای مختلف ، بلکه در شیعیان ایران که همواره جناح بازی و میراث غربی رقابت حزبی آنان را به بی تقوایی و دشمنی و نفرت و قدرت پرستی و سکتاریسم سوق داده است. مخالفت با سوء استفاده از اربعین علیه جناح رقیب و فرا رفتن از این سیاسی کاری و غلبه سیاست اصیل مهر و محبت اهل البیت (ع) و برائت از طاغوت ویژگی اربعین امسال بوده است.

عبدالمهدی

در عراق نخست وزیری به نخست وزیری رسیده که یک خادم اربعینی است. نخست وزیری که بر باد دهنده رویاهای آمریکایی  و وهابی و اسرائیلی نفوذ بوده و برگزیده حشدالشعبی بشمار می آید و در نظام خدمتگزار زواراربعین سالها خدمت کرده است. و این هم معنادار است! امید است که در ایران هم همواره خادمان  خالص اهل البیت (ع) و افراد لایق و متقی سردمدار اداره امور باشند .

اوج ذلت طاغوت در همه این سالها هیچ گاه چهره طاغوت و شیطان بزرگ آمریکا و دنباله ی منافق اش وهابیت سعودی و حکام ابن سعود به اندازه امروز وحشیانه و خونریزانه به نمایش در نیامده بود. پروژه آمریکایی/ صهیونیستی قتل خاشقچی که در پی یک فرجام برد- برد- سود بردگی هر چه بیشتر سعودی ها و شطرنج مرحله تازه بازی خاورمیانه با همدستی اسلام لیبرالی اردوغان آغاز شد، به ضرر خود آنها در حال اتمام است.

حال همه می دانند که در پشت پرده ی قتل خاشقچی آمریکا و اسرائیل هستند که بن سلمان ابله را سوق داده اند به ورطه ای که حاصل این دامگاه یا چاپیدن هر چه بیشتر عربستان است و  یا پایان دادن به نقش وحشیانه بن سلمان و کاسه و کوزه جنایات یمن و داعش را روی سر او شکستن و خود را تطهیر کردن. پس انزجار از آمریکا که محصول روشنگری ایران و افشاگری چهل ساله (از ۱۳ آبان ۱۳۵۸) تا امروز است به اوج رسیده است. و اربعین امسال به جای آن که به ۱۳ آبان شکست کامل ایران ختم شود به ذلت جهانی آمریکا و صهیونیست ها و وهابی ها منجر شده است. و این زمینه ای است برای انتظار فعال و امید بزرگ ظهور مهدی موعود (عج) و تحقق عدل جهانی او. زیرا احساس ظلم و بی عدالتی فراگیر و نفرت از طاغوت زمینه رویکرد جهان به سوی نظمی الهی است.

جوانی

امسال بیش از همیشه، جوانی جمعیت میلیونی اربعین چشمگیر بوده است. این جوانی یعنی آینده حسینی یعنی تضمین حیات حقیقت! عصر مدرن رویای پایان دادن به دین را داشت انقلاب ایران برای آنان تجربه ای بود که باید با شکست و رنج افزایی اش بمثابه امری ارتجاعی وانمود می شد و برای همیشه ریشه مذهب را در سرزمین امام زمان (عج) خشک می کرد! حالا بر عکس شده است. در جهان طنین اربعین، نشان پوچی مدرنیته و سرشت طاغوتی، تاریک و ظلماتی و نیست انگارانه تمدن مدرن و ضرورت بازگشت به حقیقت توحید و وحی است. اربعین تفاسیر اومانیستی وحی و سقوط متفکران غربزده به دام ضد توحید وبرداشت مادی گرایانه رویاهای شخصی حضرت رسول (ص) خواندن قرآن را عملا بر باد می دهد و این ترهات را به زباله دان تبلیغات شبکه های رسانه ای کفر می سپارد و آنچه را که زنده می دارد و شایع می کند حقیقت عالم غیب و حقیقت و حسینی (ع) اسلام محمدی (ص) و راه زمینی عدالت گستری و انتظار یقینی عدل جهانی و امید نو برای بشریت است.

معجزه ی اربعین

بر خلاف نگاه مطلق انگار یکسویه، معجزه بمثابه به عجز در آوردن ضد توحید برابر توحید، همواره معنایی بسته، تک صدایی و رها از زمان و مکان ندارد. معجزه همواره پاسخ و واکشن نیست، بلکه در عین حال کنش و پرسش انگیزی قدرت الهی است برابر انسانیت و ناتوانی بشر در درک ربوبیت توحیدی خدای یگانه. قرآن یک معجزه ی واکنشی نیست، یک معجزه ی کنشی است. هستی عاشورایی حسینی در ازل خود یک موجودیت کنشی است و آینه ی عبودیت خالص تا سر حد تکاندن دامان از هر دلبستگی مقابل عبدالهی عبدالله!

نسبت معجزات انبیاء و رسولان و نیز پیامبر عزیزمان صلوات الله علیه و آله که نور آفریده و پرورده ی نخست است با زمان و مکان و نقش آنان و تکالیف دینی شان مسلم است نسبت قرآن و زبان و معجزه در زبان جاودانه ی وحی و حیات و زندگی این زبان در نسبت با تک تک قرائت کنندگانش و قرائت شدن قاریان بوسیله قرآن گفتگوی تک به تک هر خواننده به خوانده شده ، معجزه متناسب با نقش پیامبر خاتم (درود خدا بر او و خاندانش باد) باید شمرده شود. عاشورا و اربعین نیز زبان قرآن است به شکل کنش! و معجزه ای جاری و زنده تا رستاخیز ! و پرچم ظهور موعود (عج ) !

پژوهش در رخدادهای عاشورا تا اربعین، به ما نشان خواهد داد که طی این چهل روز کمالی ، همه جمال و جلال قرآنی به صورت عمل در آمده است. از اعتقادات یا احکام تا اخلاقیات مندرج در وحی الهی ، هر یک در این دوره رخ داده است. نماز و تشنگی و گرسنگی و صبر و قرائت قرآن، احکام ازدواج و دفن و آیات جهاد و تجلی عملی و علنی چهره ظالمان و ظلمات و چهره نور و پیوستن به نور، نمایش شرک و نفاق و وساوس شیطان و خناسان، نمایش باور به غیب و روشهای اخلاقی مندرج در قرآن مجید، خود قرائت قرآن، و کنار رفتن حجب از پیش چشم بندگان خالص، چهره توبه کاران و انابه کنندگان و شاهدان و صالحان، همه و همه در زبان رخداد عاشورا تا اربعین گرد آمده است. همه تاریخ از هابیل و قابیل و تاریخ انبیاء  وتاریخ طاغوت گویی این چهل روز فشرده تاریخ بشری است و ظهور کمال انسان و فشرده ی اجرایی قرآن!

این  معجزه وجودی اربعین امروز پس از ۱۴۰۰ سال در عصر حاکمیت طاغوت مدرنیت و ویژگی های انانیت عقل ضد توحیدی و پروژه دین زدایی ، به صورت جاری کردن رود عظیم انسان هایی که از ظلمات عصر به نور عصر، رهسپار شده اند تجلی می یابد. و شکست طاغوت و شرک قرن بیستمی کفر رابه وضوح نشان              می دهد.  این است :

معنای معجزه ی راهپیمایی اربعین!

اما از برجسته ترین معانی اربعین ، رخداد آن بمثابه یک معجزه در قرن بیست و یکم در احیا گری است امروز پزشکی چه بسیار یک انسان بر لبه مرگ را نجات مید هد اما معجزه زنده کردن مردگان میلیونی و بیداری عظیم و شگرفت جمعی بین مسلمانان طی راهپیمایی اربعین معجزه ای بی بدیل است.

کدام چشم و قلب و عقل سلیم می توادراهپیمایی اربعین را در قرن بیست و یکم و پس از ۱۴۰۰ سال بنگرد و به شگفتی و معجزه آمیزی قطعی اش فکر نکند. معجزه ای بالاتر از زنده کردن یک مرده! هر عصر و            زمانه ای معجزه خودرا دارد تا نشان به عجز در آمدن کفر و اصحاب شیطان برابر خداوند قادر متعال باشد! معجزه ابدی اسلام : قرآن و اهل البیت علیه اسلام است که همواره زنده و هدایت گر و موثرند، و به یمن وجود مبارک رسول الله (صلوات الله علیه و آله وسلم) و امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) و امام حسن و امام حسین علیهم السلام این رود اعجاز زنده چهارده معصوم (ع) هر روزه جاری است به پرچمداری حضرت صاحب الزمان ولیعصر (عج) و منتظر موعود ! اگر با دقت و عقل روشن و قلب سلیم بنگریم اسناد  فراوانی دال بر معجزه بودن راهپیمایی اربعین طی چند سال اخیر عملاً ارائه شده است. بیان روشن رهبری معظم و عزتمند امام خامنه ای هم بیانگر همین حقیقت بویژه در وضعیت عمومی جنگ کفر با اسلام است. کدام انسان بی غرض و مرض و منصفی است که نداند میلیونها میلیون انسان را در قرن بیست و یکم و عصر سیطره شیطان بزرگ، چون رودی بی پایان جاری کردن و از ظلمات به سوی نور رهسپار کردن چیزی جز معجزه الهی  نمی تواند باشد!

عبادت پر از فیوضات شگرف و شگفتی آور پیاده روی اربعین در مسیر نجف اشرف و کربلای مقدسه قطعا خود یک معجزه ی امروزی ، طبق ویژگی های اجتماع کنونی ماست. من محبت های فردیو لحظه به            لحظه ی آقا و سرورم را در این سفر مسکوت می گذارم و چند نکته عمومی را باز می گویم. عصر مدرنیته ، عصر استکبار انسان و نظام های طاغوتی گسسته از توحید و دین و باورهای الهی و عالم غیب است. عصر وانموده ها و بازی ها و بت خودپرستی انسان عاصی و سناریوها و سیطره ی دولت ها لویاتانی، و سلطه سرمایه داری بین المللی که نه تنها با نظم مالی و بانکی و مجموع رفتار و احاطه ی اقتصادی و سیاسی، جهان را در انضباط و بردگی خود در آورده اند بلکه با شبکه های رسانه ای واقعی و مجازی در اعماق ذهن افراد نفوذ کرده و روان و ذهن شان را جراحی می کنند تا هر نشانه ی ایمان را از آن ها بزدایند.

در برابر این نفوذ بر فرد انسان از لحظه انعقاد نطقه بوسیله پزشکی مدرن و پرورش جنین، طبق آگاهی غیرالهی و تربیت نوزادان و اطفال در مهد کودک ها و مدارس بر طبق دیدگاه مدرن و تسلط جهانی فرهنگ مدرن و هدایت جماعت بشری از نور به ظلمات معجزه راه پیمایی اربعین معجزه الهی هدایت از ظلمات به نور است . یک رود عظم که کیلومترها از حداکثر و حداقل در مسیر هشتاد کیلومتری نجف به کربلا جاری است. که رودی روزها روزها جاری است و تمام نمی شود و میلیونها قطره از آدمیان آن را تشکیل می دهند و میلیون ها میلیون نفر هم دل هاشان در این راه و سفر همراه است . رودی که در آن کالسکه های نوزادان خبرا ز شیعیان صدبار مومن تر فردا و سربازان امام زمان می دهد راهپیمایی اربعین ، پادگان سربازگیری حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) است برای بقیه الله اعظم صاحب الزمان (عج) چنانکه حرم امام رضا علیه اسلام چنین است!

با این اوصاف راهپیمایی اربعین معجزه روی آوردن به نور الهی و گسست از شیطان و ظلمات در قرن بیست و یکم است و بنا به معناهای کنونی جهان در بطن رخداد دینی حامل یک قیام سیاسی/ فرهنگی علیه نظام ضد توحیدی استکبار جهانی و شرک محسوب می شود.

ویژگی اربعین امسال، بر باد رفتن هر اعتبار شرک و کفر و نفاق است.

امروز وهابیت که کنار اسلام لیبرالی ، از دست پروردگان اسلام آمریکایی بشمار می آید، به اوج ذلت فروکشیده شده است. سعودی همچون سگ تیپاخورده همه چیز خود را در کاسه دریوزگی در آستان شیطان بزرگ نهاد و سرآخر آمریکا قدم به قدم هر ابرو اعتبار وهمی او را بر باد داد و از رژیم سعودی، رژیم سفاک، مسلمان کش، کودک کش، داعشی، جاهل، قسی القلب، مزدور ساخت که در سوریه و عراق و یمن و افغانستان و کشورهای اسلامی جز خیانت و جنایت علیه اسلام کار نمی کند و برای حفظ قدرت، ابزار آمریکا و صهیونیسم جهانی و غرب نشده است. در این حال، حرص و آز ارباب که هر چه بیشتر از ذخایر اسلام و نفت را از آنان می طلبد به جایی رسیده که شاه مفلوک و منافق عربستان را تهدید کرده که اگر هر چه بیشتر پول ندهد، طی دو هفته نابود خواهد شد ( در واقع او را اصلاً نابود خواهد کرد و نوکر تازه ای را بر تخت خواهد نشاند. (شاه ! ما تو را دوست داریم اما اگر ما نباشیم، دو هفته بر جا نمی مانی، باید مخارجش را بپردازی! این حرف ترامپ بود!) دو هفته نشده ماجرای خاشقچی رخ داد. یک طراحی آمریکا ! خاشقچی که با جریان لیبرال آمریکایی در تماس بود به سوی انتقادهای ملایم سوق داده شد، تمام دستگاه امنیتی عربستان که در دست آمریکاست و ولیعهد ابله اش که جاه طلبی چشم اش را کور و قلبش را از سنگ و بدتر از قلب لاشخوار و کفتار کرده ، به سمت قتل او آن هم داخل سفارت عربستان در استانبول تحریک شد و مستقیم و غیرمستقیم سیا و موساد طراحی خود را به آنها تزریق کردند. اردوغان که چهره لیبرال اسلام آمریکایی و دارای نقش پیچیده تری است ، آماده به عهده گرفتن هیاهو پیرامون این قتل و بهره برداری آن شد، و نتیجه فضای مناسبی طراحی شد تا با بی آبرویی بن سلمان او هر چه بیشتر برده و گاو شیرده شود یا بجای بن سلمان، فردی که اینهمه بی آبرو نشده برسرکار آید، با انداختن مسئولیت جنایات آمریکا در یمن به دوش او ، آمریکا خود را از زیر بار جنگ و شکست برهاند و در نقش حامی صلح ظاهر شود.

و مدتی بعد جانشین تازه ای که در عربستان براریکه می نشیند، درس بیاموزد و هر چه بیشتر نوکری کند و بداند به محض کمترین نافرمانی، به روز سیاه بن سلمان دچار می شود که آمریکا خود مسئول این منفوریت او و حتی طراح برنامه کنونی انزجار علیه او به سود خود است. و اگر هم او باقی بماند ، مثل موم در دست آمریکا باشد .

چنین واقعیتی معجزه  فهم امام از شیطان بزرگ و رابطه گرگ و میش بودن را یاد آوری می کند. کمترین توهم و دوستی با شیطان بزرگ، قدم به قدم به چنان و رطه هولناک سقوط و بردگی ختم می شود که دست و پا بسته در اختیار بازی امریکایی قرار خواهی گرفت و همواره آمریکا به ظاهر در این بازی دوسر برد، پیروز خواهد بود. و تنها و تنها استقلال، بندگی خالص خدا و بی اعتمادی کامل به شیطان است که مانع می شود یک کشور دم به تله توطئه ها و دام های آمریکا بدهد.

موکب بیدارگران را دایر کنیم .

نکته بعدی آن است که ما هر چه از بیداری امروز داریم و عزت امروز از اسلام و بویژه اباعبدالله (ع) است و عاشورا که روش امام راحل و درس بزرگ ایشان بود در تقابل با شیطان بزرگ.

در این میان چه خون های پاک از عالمان و مبارزان عاشورایی بزرگ مشهور تا گمنامان خونبهای این بیداری و شکست آمریکا و معجزه راهپیمایی اربعین شد. پس چه خوب است در این مسیر موکب های به نام شهید مطهری، شهید دست غیب ، شهید بهشتی، شهید مدنی، شهید صدوقی، شهید اشرفی اصفهانی، و شهیدان بزرگ دیگر، بوسیله کمکهای مردمی هر شهر و استان محل خدمت شان، و نه به شکل دولتی، در این مسیر با خدمت رسانی عالی هر ساله تاسیس شود. این پیشنهاد را عالم ارجمند و راهپیمای هر ساله اربعینی حجت السلام رنجبر در مسیر راهپیمایی مطرح کردند و چه پیشنهاد خوبی است. برای آن که موکب های ما هم مثل موکب های عراقی ها مستقیماً بوسیله مردم عاشق ابا عبدالله (ع) و یاران شهدا بزرگ ما که نقش عظیمی در بیداری اسلامی ایثار خون خود داشته اند بر پا شود، باید واقعا کوشید.

کربلای مشهد

و چه خوب است که با برنامه مردمی و به میان آوردن مردم ایران در روزهای آخر ماه صفر که ایام زیارتی حضرت امام رضا علیه السلام روحی له الفدا است این حرکت شکل گرفته است. و بویژه مومنان شهر مشهد باید علیه سود جویان و پخته خودارانی که از قبل حضرت میلیاردها میلیارد سود به جیب و هتل ها و کالاهاشان در ایام زیارتی گران می فروشند برخیزند و آبروی شهدا حفظ کنند و در اطعام عمومی میلوینها زائر، همه ایرانی به یاری مشهد های متدین بپاخزیند و این راه و حرکت از ظلمت به نور از کربلا تا مشهد بگسترد و ما هم میزبانان مودب زوار عراقی و عرب و دیگر ملل باشیم و جلوی توطئه دشمن در ایجاد نفاق و کدورت گرفته شود. آقای رئیسی همین یک کار یعنی مردمی کردن موکب ها و چادرهای پذیرایی عام زوّار را اگر در مشهد به سنّت عمومی در آخر صفر تبدیل کنند در کارنامه اش، عمل صالح  درخشانی را تا ابد در خدمت به محبّان اهل البیت (ع) و زوار امام رضا (ع) ثبت کرده اند .

اربعین علیه سکتاریسم و تفرقه

اربعین را باید از یک تلقی سکتاریستی نجات داده و آن را چون رویداد وحدت و صلح و دوستی برابر دشمنان بشریت فهم کرد. از برداشت هایی محقر جناحی رهاند : حب الحسین یجمعنا! درک رخداد اربعین و واکنش برابر آن، واحد نیست، شاید در وهله نخست بنا به تعداد شرکت کنندگان و ناظران و کسانی که از آن خبردار می شوند موضع گیری متفاوت وجود داشته باشد در نگاه نخست به نظر می آید ، اساس تقسیم بندی معطوف است به موافقان و مخالقان این راهپیمایی .

اما هم موافقان و هم مخالفان یکپارچه نیستند. چرا موافقند؟ چرا مخالفند ؟ شاید به نظر برسد تقسیم بر اساس باور شیعیان و غیرشیعیان تقسیم بندی روشن تری باشد. اما حقیقت آن است که در این مراسم غیرشیعیانی هم حضور بهم می رسانند حتی صائبین و پاره ای از ارامنه و البته اهل سنت و پاره ای از مسیحیان و یهودیان و تازه در مقیاس بین المللی ، چه بسا کشورهایی که اصلا در قلمرو سرزمین های اسلام قرار ندارند و اخبار این رخدادر ا که امروز فراتر از یک آئین است پخش می کنند و چه بسیار کشورهایی که خود را مسلمان می دانند و بنا به منافع خود مخالف خشمگین آن بشمار می آیند و تازه طیف های گوناگونی در میان موافقان و مخالفان وجود دارد.

پاسخ های مختلف به چرایی مخالفت و موافقت شان

تقسیم بندی مهم تری بر مبنای صرفا مطامع سیاسی دولت ها و یا صرفا آئینی عبادی و فردی دانستن اربعین بر اساس واقعیات می تواند صورت گیرد. از سوی دیگر، راهپیمایی بین نجف اشرف و کربلای مقدسه، در عراق یک حال و هوا و در ایران تمایزی دیگر گونه دارد.

در عراق این سنت مذهبی، جزیی از فرهنگ یک کشور یا بخشی از کشور است که در آن دو نیروی مذهب عامه و مذهب تشیع قدرتمند اند. از سوی دیگر آنان میزبان این حرکت بشمار می آیند و تدارکش به عهده آنهاست و چون عبادتی ماجور به این تدارک می نگرند. ضمنا این تدارک کاملا مردمی و رها از هر شائبه قدرت و عمل حکومتی است. در زمان صدام هر حرکت مذهبی سرکوب می شد و در زمان حاضر البته دولت همسو با آن عمل می کند و اصل دقیقا عمل آزادانه مردم است.

شیعیان ایران اما مهمانان این سفرند آنان با مجوز دولت پا به سرزمین دیگر می گذارند. از میزبانی و محبت آنان برخوردار می شوند و در امنیت حاکم کنونی که ایران در آن نقش مهمی داشته مراسم را به پایان                 می برند. این حضور میلیونی ایرانیان در حال حاضر هم خود به امنیت عراق و هم تحکیم دوستی دو ملت یاری می رساند. اما آیا میلیون ها نفری که از ایران برای عبادت راهپیمایی و زیارت اربعین به عراق می روند. خود تحت فرمان حکومت عمل می کنند؟

این دروغی شرم آور است. میلیونها تن از شیعیان ایران اگر باورمندتر از دیگران نباشد دست کم به قوت ایمان دیگر برادران و خواهران شیعی خود، تمنا پیاده روی اربعین را جدا از هر حکومت مخالف و موافق این عبادت در دل می پرورانند و اگر ممکن شود از میان شان چند میلیون توانمند به راه پیمایی حتما با اراده ی و تمایل و عشق فردی تن به این عبادت می دهند. این که همه این افراد مومنان ناب و اولیا الله و عالم ربانی اند البته گزافه است، در میان شان همه جور دوستدار اهل البیت (ع) هست (حتی تارک الصلوه) و در میان شیعیان و جوانان عراق هم چنین است. این حب الحسین است که گرد می آورد و لاغیر و چنین گفته ای مطلقا به معنای عدم تاثیر سیاست در این رویکرد نیست. هم سیاست به معنای مشی های در حال جدال ظالم و مظلوم و همه به معنای وجه مادی سیاست یعنی حکومت و سیاست حکومتی. بدیهی است یک انقلاب و یک جمهوری اسلامی که اساس حیات آن بر آزادگی و دفاع از اسلام و امر به معروف و نهی از منکر در مقابل طاغوت جهانی و ضد توحید عصر استوار پور تا تن به ذلت و بردگی ندهد و از آن رها شود. و طی چهل سال مدام در زیر انواع مظالم و انواع جنگ ها و دشمنی ها زیسته هرامز سیاسی برای او تحت سیطره دین و هر حقیقت دینی پرتویی است برای معنادادن به سیاست و اربعین بی تردید از بازرترین نشانه های مقابله با ظلم وایستادگی نمی تواند مایه بی اعتنایی حکومت باشد.

پس این تنها شارلاتانیزم رسانه ای دشمن است که چنین پیوندی را بین اربعین و سیاست در ایران و عراق و هر کشور اسلامی مقاوم برابر بردگی و سلطه جویی جنایت بار آمریکا و همدستان صهیونیستم و چاکری وهابیت، مذموم معرفی می کند و می کوشد با جراحی ذهن سکولارها و لائیک ها و بخش لاابالی و بی دین ملت که حتی وطن هم برای آنان اهمیتی ندارد و عملا سربازان دشمن در میان ملت اند، آنان را به مبلغان ضد راهپیمایی اربعین بدل سازد. ورنه همه اقشار مسلمانان و شیعیان آزادی خواه و دشمن سلطه ، همه کسانی که با حکومت کنونی موافق یا مخالف اند، می دانند این راهپیمایی یک معجزه و جدا از اهمیت دینی آن که بمثابه پادگان سربازگیری امام زمان (عج) برای عدل موعود و رهایی انسان هاست ارزش بزرگ سیاسی برای پیشمان کردن دشمن قهار از رفتارهای جنون آمیز و خونریزانه اش در ایران و عراق دارد.

اگر موضوع دارای این ارزش دینی/ سیاسی متحد کننده است و حب الحسین یجمعنا، پس تمام جریان های تفرقه افکن نه تنها در خارج ایران بلکه در ایران هم که بازتابش در راهپیمایی می تواند دیده شود، دچار جهل اند و باید با اراده واقعی مانع آنها شد. از جمله تمایل به هر چه مردمی تر شدن خدمات اربعینی نباید سبب شود کسانی به اسم نگرش مردمی، علیه تلاشهای دوست موضع بگیرند و راست و چپ بازی را در اینجا رواج دهند و نیز باید جلوی کسانی که منتقد دولت هستند و در مسیر راهپیمایی تبلیغات ضد دولت حاضر راه می اندازند جدا گرفته شود و این رفتار را محصول جهل یا نیات پشت پرده نفاق آمیز و یا حتی تفرقه افکنی های دشمن به حساب آورد و به نیروهای وابسته به خود پیشاپیش تاکید کرد که در طول مسیر هیچ حق تبلیغ علیه جناحهای گوناگون شیعی و تسویه حساب سیاسی را ندارند. و نباید مردم شیعه و سنی را به جان هم انداخت و بویژه نباید تبلیغات سکتاریستی به سود این مرجع و آن مرجع را دام زد !

و باید کوشید محبت بین مردم ایران و عراق را هم همچون محبت گرد سیدالشهداء در میان جناحهای داخلی تعمیق بخشید. و از تفرقه پرهیز کرد. و احترام به مراجع را اصل دانست که واقعا حب الحسین یجمعنا ! ما یعنی همه ایرانیان و عراقی ها و یمنی ها را افغان ها و بحرینی ها و هندی ها و پاکستانی ها و سوری ها و … همه شیعیان و همه مسلمانان و برادران سنّی و ظلم ستیز را یعنی همه پیروان همه مراجع عظام را ، یعنی همه مردم مظلوم جهان را از آسیایی و آفریقایی و اروپایی و آمریکایی و استرالیایی که در زیر یوغ ستم طاغوت عصر زجر می کشند .

پس در اربعین، از مدرسه حسین علیه السلام و معلمه ی بزرگ راه او زینب کبری سلام الله علیها ، ادب حیات طیبه ی اخلاقی و تقوی و ایمان و محبت بیاموزیم تا حقیقتاً قلوب ما صافی شود و حب الحسین یجمعنا !

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا