آخرین خبرهااسلایدربین المللحوادث

رسوایی تازه برای بن سلمان و رژیم سعودی؛ چرا توئیت‌های خبرنگار افشاکننده پاک شده است؟

قتل خاشقچی

ادعای جدید خبرنگار گاردین درباره ارتباط میان قتل خاشقچی و تماس تلفنی وی از استانبول با خبرنگار این رسانه و افشای مالکیت تلویزیون ایران اینترنشنال توسط محمدبن‌سلمان،ابعاد تازه‌ای به پرونده خاشقچی داد.

محمد اکبری: همه توئیت های چند ساعت پیش و روز گذشته سعید کمالی دهقان خبرنگار ایرانی گاردین در مورد خاشقچی، نگرانی ها و خانواده اش پاک شده است. واقعا چه خبر است؟ آیا حال او خوب است؟ آیا صفحه توئیتر او هک شده است؟

 افشاگری تکان دهنده سعید کمالی دهقان خبرنگار ایرانی گاردین، حالا پرونده خاشقچی را وارد فاز جدیدی کرده است. کمالی دهقان افشا کرده است درست شش روز قبل از حضور بدون بازگشت خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، خاشقچی با او به صورت تلفنی گفتگو کرده و این روزنامه نگار سعودی به او گفته محمد بن سلمان از طریق مشاور نزدیکش “سعود القحطانی” منابع مالی تلویزیون فارسی زبان” ایران اینترنشنال”را در لندن، تامین می‌کند. سعود القحطانی در پی مرگ خاشقچی به حکم ملک سلمان پادشاه سعودی از کار برکنار شده است.

بر اساس گزارشی که گاردین درست در روز ناپدید شدن خاشقچی – ۲ اکتبر- منتشر کرد، منبعی آگاه – که حالا خبرنگار گاردین گفته خاشقچی بوده است- به این روزنامه گفته بوده دولت سعودی سالانه ۲۵۰ میلیون دلار به این تلویزیون تازه تاسیس اپوزیسیون ایران در لندن کمک مالی می‌کند. بر اساس آن گزارش، این تلویزیون به مدد این کمک هنگفت مالی به خبرنگاران و کارکنان خود ۳ برابر تعرفه مرسوم دستمزد می‌دهد.

خاشقچی همان روز ، پس از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول سربه نیست شد و هنوز جسد او کشف نشده است.

“سعید کمالی دهقان” خبرنگار گاردین در توییتر نوشت: جمال خاشقچی روزنامه نگار مقتول سعودی منبع خبر او درباره کمک مالی هنگفت ولیعهد سعودی به شبکه تلویزیونی” ایران اینترنشنال” بوده است. با این حال گویا او مورد تهدید قرار گرفته و  احساس نگرانی می کند و در توئیتی دیگر خواسته است کسی با او تماس نگیرد.

در این باره حمید بعیدی نژاد جمعه در توئیتی نوشته است: کمالی دهقان خبرنگار گاردین در اقدامی شجاعانه تائید کرد که جمال قاشقجی قبل از مرگ خود، اطلاعات مربوط به تأسیس شبکه‌ فارسی «ایران اینترنشنال» توسط مقامات عالی سعودی را نزد وی افشا کرده است.

بعیدی نژاد افزوده است: مقامات ذی‌ربط از مخاطرات احتمالی برای آقای کمالی آگاه هستند و سفارت نیز با آن‌ها در تماس است.

عربستان ابتدا دست داشتن در قتل این ستون نویس روزنامه واشنگتن پست را رد کرد اما در نهایت در پی فشارهای جهانی اعتراف به قتل وی کرد. طبق اطلاعاتی که در این باره منتشر شده تیمی از عوامل سعودی به ترکیه رفته و تحت هدایت «سعود القحطانی» مشاور وقت دربار سعودی، خاشقچی را به قتل رساندند.

روزنامه گاردین چندی پیش به نقل از منابعی که نام نبرده بود، نوشت: القحطانی نماینده تام الاختیار اطلاعاتی بن سلمان، در تامین بودجه تلویزیون ایران اینترنشنال دست داشته است.

در گزارش این نشریه انگلیس آمده بود: بودجه تلویزیون ایران اینترنشنال مستقر در لندن، از طریق شرکتی تامین می شود که رئیس آن یک تاجر عربستانی است. این تاجر با بن سلمان که به عقیده بسیاری در قتل خاشقچی دست داشته است، روابط نزدیکی دارد.

گاردین در ادامه به بررسی منبع بودجه هنگفت این شبکه پرداخت و نوشت: عربستان سعودی ۲۵۰ میلیون دلار برای راه انداختن ایران اینترنشنال که هیچ گونه درآمدی از طریق تبلیغات ندارد، هزینه کرده است.

در حال حاضر با حذف توئیت هایی که وی در چند ساعت گذشته منتشر کرده بود موج نگرانی و ابهام درباره سرنوشت این خبرنگار و دلیل انتشار و حذف توئیت های مربوط به خاشقچی در حال گسترش است

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا