آخرین خبرهاخبر داغسیاسیملی

تحلیل «العربی الجدید» از تحرکات دیپلماتیک ایران همزمان با راه‌اندازی خط تولید جنگنده کوثر / ایران از تحریمهای آمریکا سبقت می‌گیرد؟

ظریف و موگرینی

وزارت خارجه ایران اعلام کرد که محمد جواد ظریف در روز جمعه تماس های متعددی با مسئولان اروپایی داشته و طی ان به پرونده بازگشت تحریمهای آمریکا علیه تهران و اقداماتی که لازم است طرفهای اروپایی برای تحقق خواسته های ایران انجام دهند، پرداخته است.

فرح الزمان شوقی در العربی الجدید نوشت: وزارت خارجه ایران اعلام کرد که محمد جواد ظریف در روز جمعه تماس های متعددی با مسئولان اروپایی داشته و طی ان به پرونده بازگشت تحریمهای آمریکا علیه تهران و اقداماتی که لازم است طرفهای اروپایی برای تحقق خواسته های ایران انجام دهند، پرداخته است. این در حالی است که مسئولان ایرانی از مردم خواسته اند مشارکت گسترده ای در تظاهرات روز یکشنبه داشته باشند.

به گزارش تدبیرشرق، این رسانه عرب زبان ادامه داد: براساس گزارش سایت رسمی وزارت خارجه ایران، ظریف با مسئول هماهنگ کننده امور خارجی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی و وزرای خارجه آلمان، سوئد و دانمارک گفتگو هایی داشته است و این طرفها بر ضرورت ادامه توافق هسته ای تاکید کرده اند. در این میان، اروپایی ها به تلاش خود برای ایجاد یک کانال مالی ارتباط با تهران، اشاره نموده اند.

در مکانی دیگر، ظریف در کنفرانسی به میزبانی ترکیه و با حضور هشت کشور، شرکت کرده و تصریح کرد که اقدامات یک جانبه برخی طرفها، منجر به بروز اختلال در اقتصاد بین المللی شده و تاثیر منفی بر روابط اقتصادی می گذارد.

در بعد نظامی، نیروهای مسلح ایران در روز شنبه، خط تولید جنگنده هوایی کوثر را راه اندازی کردند و این مهم با حضور وزیر دفاع ایران، امیر حاتمی انجام شد که خاطرنشان کرد این جنگنده نماد مبارزه با نیروهای مستبد جهانی و نیر مقابله با خواسته های ایالات متحده است.

این اقدام، درست یک روز پیش از شروع دور جدید تحریمهای آمریکا علیه ایران انجام شده و مصادف شد با روز حمله به سفارت امریکا در تهران، در سال ۱۹۷۹ و دستگیری کارکنان آن بعنوان گروگان؛ حادثه ای که موجب آغاز یک بحران دیپلماتیک بین ایران و آمریکا و قطع روابط بین آنها تا به امروز، شد.

این در حالی است که مسئولان ایرانی از مقامات سیاسی و نظام خواستند که در تظاهرات روز یکشنبه که در مقابل مقرّ سابق سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) صورت می گیرد، حاضر شوند.

در همین رابطه، حسین خانزادی، فرمانده نیروهای دریایی وابسته به ارتش ایران، تصریح کرد: «روز ۴ نوامبر پیام قاطعی برای آمریکا فرستاده می شود و این همان تاریخی است که تمام برنامه ها و ترتیب های امنیتی آن در منطقه و جهان تغییر کرد.»

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا