آخرین خبرهااستان هااسلایدرچشم‌انداز توسعه

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستارا مطرح کرد: نهضت سد سازی در استان گیلان به راه انداخته ایم / بیش از ۳ هزار نفر در کارگاههای سد سازی در استان گیلان اشتغال دارند +گزارش تصویری

یکی از دغدغه هایی اساسی مردم این شهرستان عدم آب شرب روستایی با کیفیت وتهدید خشکسالی اراضی آنها است که با احداث این سد و همچنین در بخش تامین آب شرب شهر آستارا نیز با استفاده از آب رودخانه چلوند و ایجاد سدی روی این رودخانه ، در ۵۰ سال آینده آستارا با مشکل آب مواجه نخواهد شد

کاظم لطفی

به گزارش تدبیر شرق مهندس کاظم لطفی مدیر عامل آب منطقه ای گیلان در جمع اصحاب رسانه در شهرستان آستارا اظهار داشت : در شرایطی قرار داریم که با تغییر اقلیم در کره زمین مواجه ایم ، مساله آب در خاورمیانه در قرن بی سابقه بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به ۵۹ هزار کیلومتر مربع مساحت حوضه سپید رود بزرگ گفت: این حوضه چهار برابر مساحت استان گیلان بوده و در ۵۰ سال گذشته از سالانه ۴ میلیارد مکعب ذخیره به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب رسیده که با این شرایط در آینده نزدیک تهدیدات کم آبی به استان گیلان خواهد رسید.
وی با بیان برنامه های تامین آب توسط شرکت آب منطقه ای گیلان گفت : برنامه ریزی برای بهره گیری از آب ۵۴ رودخانه جاری داخل استان انجام شده و باید سدهایی احداث کنیم که حوضه آب آن در داخل استان باشد که بتوانیم منابع آب را در داخل استان مدیریت کنیم .
لطفی اضافه کرد : از سال ۹۵ تا کنون نهضت سد سازی در استان گیلان دایر کردیم و ۱۴ سد در حال احداث داریم و ادامه داد در شهرستان آستارا با احداث کوتاهترین سد کشور به روش RCC با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی که در هفته دولت سال ۹۸ مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، آب ۱۴ روستا این شهرستان تامین خواهدشد.
وی با اشاره به مشکلات تامین مصالح و تامین منابع مالی سد ملاهادی آستارا گفت: با توجه به پیگیری ها و تصمیمات اتخاذ شده در بازدید امروز انشاالله این موارد مرتفع خواهد شد و ادامه داد : یکی از دغدغه هایی اساسی مردم این شهرستان عدم آب شرب روستایی با کیفیت وتهدید خشکسالی اراضی آنها است که با احداث این سد و همچنین در بخش تامین آب شرب شهر آستارا نیز با استفاده از آب رودخانه چلوند و ایجاد سدی روی این رودخانه ، در ۵۰ سال آینده آستارا با مشکل آب مواجه نخواهد شد و افزود : اگر این تامین آب را امروز جدی نگیریم شهرستان آستارا با مشکل برخورد خواهد کرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان یادآور شد اگر در فصل زراعی امسال به کمک کشاورزانی که خارج از حوضه سد سفیدرود قرار داشتند نمی رسیدیم قطعا در فصل زراعی کشاورزان متحمل ضرر می شدند .
مهندس لطفی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۴۴ درصدی سد شفارود در شهرستان رضوانشهر گفت این سد در پایان سال ۹۸ به آبگیری می رسد و ادامه داد در شهرستان ماسال سد لاستیکی خالکایی در دست احداث داریم و همچنین در شهرستان فومن سد لاستیکی باغبانان به اتمام رسیده است.
وی اضافه کرد در شهرستان صومعه سرا نیز سدی با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا داریم و ادامه داد بزرگترین سازه غرب گیلان که سد لاسک است و با اعتباری بالغ بر۲۳۰ میلیارد تومان در آینده ای نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز که در طول چهار سال به بهره برداری خواهد رسید.
وی با بیان پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی سد فخر آباد در شهرستان رشت اظهار داشت که این سد در اوایل سال ۹۸ به بهره برداری می رسد و ادامه داد سد پهلوان بست در لنگرود با ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی بر روی رودخانه شلمانرود در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.
وی سد پلرود را یکی از سدهای بزرگ استان دانست و افزود این سد با ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی در سال آینده آبگیری خواهد شد .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به رونق اشتغال در بحث سد سازی گفت: اکنون بیش از ۳ هزار نفر در ۱۸ کارگاه مرتبط با سد سازی گیلان مشغول به کار هستند و با توجه به برنامه ششم توسعه در استان گیلان ۱۶ سد در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت که با این تعداد سد، ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد مکعب آب را مدیریت می‌کنیم که در این صورت استان گیلان یکی از استانهای ثروتمند و پایدار در تامین آب خواهد بود .
لطفی گفت : اگر بافت جمعیتی گیلان تغییر کند و این بافت به صورت ناموزون حرکت کند برای تامین آب به مشکل روبرو خواهد شدو ادامه داد : استان گیلان، محیط زیست شکننده ای دارد که مهاجرت به این استان مشکلاتی را در پی خواهد داشت .
وی در ادامه با اشاره به تهدیدهای آب شهرستان آستارا گفت: یکی از بزرگترین تهدید های آستارا ورود سیلاب رودخانه آستاراچای به شهر می باشد و نیاز به ۱۳ کیلومتر دیواره‌سازی بود که نزدیک ۹ کیلومتر آن انجام شده و برای ۴ کیلومتر باقیمانده ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از طریق اعتبارات متمرکز کشوری تامین اعتبار شده و با اجرای پروتکل مرزی تا پایان سال ۹۹ این دیواره سازی به اتمام خواهد رسید.
لطفی تاکید کرد : ۴۰ هکتار از آب بندان های آستارا در جهت تامین آب کشاورزی ساماندهی خواهد شد و اطر نشان کرد :در بحث تامین آب برای کل جمعیت آستارا از سد چلوند استفاده خواهد شد که این سد در دست مطالعه قرار دارد که ان شاالله تمامی مردم شهرستان از این آب بهره مند خواهند شد .
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گیلان اظهار داشت : طرح های ویژه ای برای سرمایه گذار برای احداث مرکز توریستی و تفریحی و بهره بردن از تفریحات آبی در نظر گرفته شده است .
وی در زمینه ی احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرستان آستارا گفت :تصفیه خانه فاضلاب در منطقه ویرمونی احداث شده است و اتصال به شبکه به جد از سوی نمایندگان در حال پیگیری می باشد.
وی اظهار کرد : در استان گیلان ۱۴ سد کوتاه و ۱۰ سد لاستیکی را باید عملیاتی کنیم و اعتبار این ۱۰ سد باید در بودجه سال ۹۸ گنجانده شود و ۱۴ سد نیز به مرحله ی بهره برداری خواهد رسید .
وی در خصوص آب کشاورزی گفت : در سیل های اخیر در غرب گیلان سردهنه های رودخانه ها تخریب شده است و برای سال آینده باید از هم اکنون برنامه ی ویژه ای داشته باشیم که سال آبی پیش رو را به خوبی پشت سر بگذاریم وتاکید کرد : برای این شرایط خاص سردهنه های تخریب شده باید دوباره احداث شود که نیازمند یک حرکت جهادی در استان می باشد.
وی افزود : در خصوص رودخانه مرزی شرایط پایداری داریم وتاکنون مشکلی با کشور آذربایجان در این خصوص نداشته ایم.
لطفی تصریح کرد :دوره بازگشت سیلاب در رودخانه خرجگیل ۵۰ ساله بود و مردم به بستر رودخانه ها تجاوز کرده بودند و تخریباتی در آنجا به این شکل در اثر صورت گرفت و البته ساماندهی رودخانه تا حدودی پس از سیل انجام شد .
وی در خصوص برداشت شن و ماسه تاکید کرد : مصالحی که در سیلاب اخیر وارد رودخانه ها شده در جهت ساماندهی رودخانه استفاده خواهد شد و مصالح مازاد نیز برای پروژه های دولتی مورد استفاده می گیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا