آخرین خبرهااسلایدربین الملل

در نشست سه‌جانبه وزیران خارجه؛ ایران، ترکیه و آذربایجان بر اجرای کامل برجام تاکید کردند

محمدجواد ظریف

به گزارش تدبیرشرق، ششمین نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان با حضور محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و المار محمد یاروف امروز در استانبول ترکیه برگزار شد.

وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان بعد از پایان این نشست سه‌جانبه بیانیه‌ای را به صورت مشترک صادر کردند.
وزرای خارجه سه کشور در این بیانیه ضمن تصریح دوباره بر پایبندی خود به بیانیه‌های ارومیه، نخجوان، وان، رامسر و باکو مصوب نشست‌های سه‌جانبه پیشین وزاری امور خارجه، بر عزم خود در گسترش همبستگی و همکاری میان مردم سه کشور در سایه اشتراک های تاریخی، فرهنگی، دینی و رسوم مشترک تاکید کردند.
سه کشور همچنین توافق کردند که در راستای تقویت صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، به رایزنی‌های نزدیک خود در برنامه‌ها و سطوح مختلف در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ادامه داده و بر پایبندی خود به اصولی همچون قوانین بین‌المللی به ویژه احترام و حمایت از حق حاکمیت، تمامیت ارضی، مصونیت مرزهای بین‌المللی از تجاوز، حل و فصل مسالمت‌آمیز کلیه اختلافات و همچنین مداخله نکردن در امور داخلی کشورها تاکید کرده و در این خصوص به اهمیت حل و فصل هرچه سریعتر اختلاف ارمنستان – آذربایجان بر سر ناگورنو قره‌باغ بر طبق اصول فوق تصریح کردند.

وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در ادامه اهمیت برجام را که تجلی توفیق مذاکرات چندجانبه و دیپلماسی است متذکر شده و اذعان داشتند که اجرای موفقیت‌آمیز برجام و برخورداری همه طرف‌ها از مزایای قید شده در آن مستلزم اجرای کامل تعهدات از جانب کلیه طرف‌‌ها است.
سه کشور در ادامه این بیانیه با اشاره به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام به عنوان بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد که به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز رسیده، تعهدات کلیه اعضای سازمان ملل را برای کمک به اجرای برجام خاطر نشان و در این راستا تحریم‌های یک‌جانبه را که آثار سلبی بر توسعه تجارت و بازرگانی میان کشورهای آنان است را محکوم کردند.

وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان همچنین بار دیگر بر اراده قوی خود در تقویت همکاری‌ها در سایه معاهدات بین‎المللی در زمینه مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری خشونت‌آمیز و تجزیه‌طلبی در همه اشکال و مظاهر آن، جنایات سازمان‌یافته فراملی، قاچاق غیرقانونی مواد مخدر و پیش‌سازها، تجارت غیرقانونی سلاح، قاچاق انسان، قاچاق مهاجرین، پولشویی، جنایات سایبری، جنایت علیه میراث فرهنگی و تاریخی و سایر تهدیدات امنیتی فراملی تصریح و توافق کردند تا نامزدی سه کشور را در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با رویکردی ایجابی مورد ارزیابی قرار دهند.

وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان همچنین با تاکید بر موقعیت جغرافیایی مناسب سه کشور و قرارگیری آن‌ها در مسیر کریدورهای مهم ترانزیت بین‌المللی، تلاش برای افزایش همکاری در راستای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و استفاده حداکثری از مزایای ظرفیت ترانزیتی کشورها و تلفیق آن‌ها با سیستم ترانزیت بین‌الملل را تشجیع کردند.

وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در ادامه این بیانیه اهمیت نقش پروژه‌های بزرگ در افزایش مراودات میان سه کشور را مورد تاکید قرار دادند و با ترغیب به بهره‌گیری کامل از ظرفیت بالقوه‌ خط آهن باکو – تفلیس – قارص، بهره‌مندی از آن را به سود سه کشور دانستند و بر اهمیت انجام اقدامات لازم برای تکمیل هرچه زودتر خط آهن رشت – آستارا تصریح و همچنین استفاده از تمام ظرفیت بندرگاه‌ها را در راستای تامین منافع هر سه کشور ترغیب کردند.

سه کشور همچنین ضمن به رسمیت شناختن حمل و نقل ترکیبی بین‌المللی به عنوان یکی از ابزارهای تسهیل‌گر در امر گسترش سامان‌مند تجارت، تسریع در گسترش خدمات حمل‌ونقلی روان، اقتصادی، کارا و ترکیبی را که لازمه گسترش مناسبات تجاری سه‌جانبه است، مورد تاکید قرار دادند.

وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در این بیانیه همچنین ضمن اعلام تمایل خود برای تقویت همکاری‌های تجاری در حوزه انرژی، توافق کردند تا روابط اقتصادی را تقویت و از ظرفیت موجود برای ترویج سرمایه‌گذاری و تجارت استفاده کنند و‌ با اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک در زمینه‌هایی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل و نقل، مرزها و گمرکات، بانکداری، مخابرات، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست به تقویت همکاری‌ها بپردازند.

وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان ضمن حمایت از تشکیل نشست سه‌جانبه تجاری برای تقویت بیشتر مناسبات اقتصادی و تجاری و ایجاد فرصت‌های نو برای محافل تجاری سه کشور همچنین حمایت خود را از تقویت همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی میان بنگاه‌های کوچک و متوسط اعلام و بر اهمیت همکاری میان بخش خصوصی و دولتی و نیز اهمیت همکاری میان دانشگاهیان سه کشور در حوزه تحول دیجیتال تاکید کردند.

سه کشور در ادامه این بیانیه به تبیین اهمیت پژوهش‌های سه‌جانبه و نیز توسعه، نوآوری و اجرای پروژه‌های فناورانه دانش‌بنیان در زمینه علم و فناوری در میان نهادهای مرتبط آذربایجان، ایران و ترکیه پرداختند و اهمیت همکاری‌های بشردوستانه در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، علمی، خدمات درمانی، تبادل دانشجو، گردشگری و ورزشی را مورد تاکید قرار داده و آمادگی خود را برای اجرا و ترویج پروژه‌ها و رویدادهای مشترک در این حوزه‌ها اعلام کردند.
وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان همچنین توافق کردند تا وزارتخانه‌ها و آژانس‌های ذیربط را به تقویت همکاری‌های سه‌جانبه و اجرای مفاد این بیانیه و بیانیه‌های گذشته و تلاش برای به ثمر رساندن آنها ترغیب کنند.
طرفین همچنین با توجه به خاتمه اعتبار برنامه همکاری سه‌جانبه در بخش‌های مختلف در پایان سال ۲۰۱۸، با تمدید آن برای سه سال دیگر تا پایان سال ۲۰۲۱ موافقت کردند.

وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان با در نظر گرفتن پیشنهاد‌هایی که در زمینه‌های مصرح در برنامه همکاری سه‌جانبه در بخش‌های مختلف بین سه کشور تبادل شد، توافق کردند تا بلافاصله پس از نشست ششم، نمایندگان خود را به منظور برگزاری هرچه زودتر جلسات کمیته‌های فرعی در تهران تعیین کنند.
وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در پایان این بیانیه بار دیگر اهمیت برگزاری منظم نشست‌ها به صورت سه‌جانبه را برای تداوم همکاری‌ها در موضوعات منطقه‌ای مورد تاکید قرار دادند و توافق کردند تا نشست بعدی در ایران برگزار شود.

/ایرنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا