آخرین خبرهااستان هااسلایدرفوری

هشدار فرماندار آستارا به گردشگران و شهروندان گیلانی : سنبل آبی را به ‌منازل و مغازه‌های خود انتقال ندهید/ جابجایی و تکثیر سنبل آبی ‌خطری مانند استنشاق گاز خردل دارد

سنبل آبی

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا نسبت به عدم انتقال گیاه مهاجم سنبل آبی توسط شهروندان و گردشگران شهرستان به داخل منازل و مغازه ها هشدار داد.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایلنا، یونس رنجکش در حاشیه بازدید از طرح جمع آوری و مقابله با گیاه سنبل آبی در آبگیر سفیر امید آستارا که از چند روز پیش آغاز شده است گفت: متاسفانه گزارش های رسیده حاکی از آن است که برخی از افراد بویژه گردشگران این شهرستان با جمع آوری این گیاه وکاشتن آن در گلدان نسبت به حمل آن به داخل شهر و منازل و مغازه های شخصی خود اقدام می کنند که این  عمل بسیار خطرناک است.

وی اضافه کرد: با توجه به قدرت تکثیر و رشد سریع این گیاه مهاجم و تهدیدات ناشی از نگهداری آن برای ساکنان و محیط زندگی آنان به شهروندان و گردشگران توصیه می شود از این اقدام پرهیز کنند.

رئیس شورای پدافند غیر عامل شهرستان مرزی بندر آستارا اضافه کرد: از همه دستگاه های اجرایی بویژه شهرداری و محیط زیست خواسته شده است تا اقدامات اطلاع رسانی نسبت به تهدیدات زیستی  گیاه مهاجم سنبل آبی انجام و مردم را از خطرات نگهداری آن آگاه کنند.

رنجکش گفت: در حال حاضر با توجه به اقدامات جمع‌آوری و مقابله انجام گرفته با سنبل آبی در آستارا شاهد از بین بردن آن در این منطقه هستیم اما خطر تکثیر و انتقال آن به سایر نقاط وجود دارد و در این زمینه هوشیاری مردم بسیار حائز اهمیت و همکاری‌های آنان مهم است.

این گیاه به دلیل قدرت خود پالایی بالا و امکان سازگاری فوق‌العاده با محیط می‌تواند حتی فلزاتی سنگین مثل جیوه و سرب که از طریق فاضلاب کارخانه‌های صنعتی به آب‌ها وارد می‌شوند را به خود جذب کند ازاین‌رو تجمع سنبل آبی در محیط به‌شدت خطرناک بوده و می‌تواند عامل مهمی برای بروز بیماری‌هایی ازجمله انواع سرطان باشد.

متأسفانه دیده‌شده در برخی از شهرهای استان مثل شهر رشت این گیاه به‌عنوان گیاهی زینتی فروخته‌شده و در بین مردم ردوبدل می‌شود درحالی‌که جابجایی این گیاه باعث رشد و تکثیر آن در تمام محیط‌های آبی استان شده و خطری هم‌ردیف استنشاق گاز خردل برای محیط‌زیست و به‌تبع آن ساکنان استان دارد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا