آخرین خبرها

پیشتازی محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی بریتانیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روند کنونی انتخابات انگلیس نشان می دهد که حزب محافظه کار به رهبری «ترزا می» و پیشنهاد کننده اصلی برگزاری انتخابات زودهنگام به منظور کسب پشتیبانی مردم در آستانه مذاکرات برگزیت، به احتمال زیاد قادر به کسب اکثریت قاطع کرسی های پارلمان نخواهد بود.
 
به گزارش انتخاب، مجلس عوام در 30 فروردین‌ماه گذشته، با 522 رأی موافق در برابر 13 رأی مخالف، موافقتش را با پیشنهاد غیرمنتظره ‘ترزا می’ نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در هشتم ژوئن (18 خرداد) اعلام کرد.
«ترزا می» انتظار داشت که حزب محافظه کار با کسب مجدد اکثریت قاطع کرسی های پارلمان، قادر باشد تا با پشتوانه قوی تری در مذاکره با رهبران اروپا ظاهر شود.
 
با این حال ارزیابی های اولیه که بلافاصله پس از پایان رای گیری در انگلیس از سوی شبکه های ‘ بی.بی.سی’، ‘اسکای نیوز’ و ‘آی تی وی’ منتشر شد، نشان می دهد هیچ کدام از احزاب سیاسی انگلیس قادر به کسب اکثریت کرسی های پارلمان نخواهند بود و به احتمال قوی پارلمان معلق بوجود خواهد آمد.
 
بر اساس ارزیابی های یاد شده، موسوم به «اگزیت پاول»، به احتمال زیاد حزب محافظه کار به رهبری «ترزا می» 322 کرسی، حزب کارگر به رهبری «جرمی کوربین» 261کرسی، حزب لیبرال دمکرات به رهبری «نیم فارون» 13 کرسی و حزب ملی اسکاتلند به رهبری «نیکلا استرجن» 32کرسی بدست خواهند آورد.
«اگزیت پاول» همان طور که اسمش بر می آید به معنای نظرسنجی از رای دهندگان در حین خروج از شعبه اخذ رای است؛ این شیوه که از اوایل دهه 90 در انگلیس مرسوم است برای تخمین نتیجه آراء اولیه تا زمان اعلام آراء نهایی صورت می گیرد.
 
به گفته منابع انگلیسی، اگزیت پاول سال جاری در نتیجه نظر سنجی از 30 هزار و 450 رای دهنده بدست آمده است.
هرچند نتیجه اگزیت پاول در انتخابات سال 2015 با آراء نهایی اعلام شده نسبتا متفاوت بود اما دست کم فضای کلی انتخابات را برای سیاستمداران و اصحاب رسانه روشن می سازد.
به هر صورت آنچه بدیهی است، افزایش محبوبیت حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین و کسب دست کم 30 کرسی بیشتر از سوی این حزب نسبت به انتخابات سال 2015 است که این مساله سبب خواهد شد تا حزب محافظه کار که به رغم نتایج اولیه اگزیت پاول از کرسی های بیشتری برخوردار است قادر نباشد تا به عنوان پیروز قاطع انتخابات، تشکیل دولت دهد و بار دیگر پارلمان معلق بوجود خواهد آمد.
پارلمان معلق در شرایطی پدید می آید که هیچ‌کدام از احزاب سیاسی انگلیس نتوانند اکثریت 650 کرسی مجلس عوام که 326 کرسی ( نصف به علاوه یک) است، را به دست آورند .
در صورت بروز این وضعیت، حزبی که بیشترین کرسی ها مجلس عوام را به دست آورده است برای تشکیل دولت بایستی با یک حزب دیگر ائتلاف کند.
نتیجه این اگزیت پاول بدین معناست که ‘ترزا می’ حزب محافظه کار در قمار سیاسی اش با شکست مواجه گردید و نتوانست پشتوانه قوی مردم را برای پشتیبانی از راهبردش در مذاکرات دشوار برگزیت کسب کند.
 
پیش از این دیوید کامرون نخست وزیر پیشین انگلیس از حزب محافظه کار، که امیدوار بود مردم کشورش در همه پرسی برگزیت که سال گذشته در انگلیس برگزار شد، به ماندن در اتحادیه اروپا رای دهند با واکنش منفی مردم کشورش مواجه و پس از رای اکثر مردم به خروج از اتحادیه اروپا، از سمت خود استعفا داد.
 
در حال حاضر «ترزا می» نیز از سوی سایر احزاب سیاسی تحت فشار قرار دارد تا چنانچه نتایج اگزیت پاول درست باشد، از سمت خود استعفا دهد؛ مخالفین دولت ادعا می کنند که هدف اصلی از برگزاری انتخابات زودهنگام از سوی محافظه کاران، کسب پشتیبانی افکار عمومی برای مذاکرات برگزیت بوده که حاصل نشده است؛ از این رو تشکیل دولت اقلیت و یا موتلفه، موضع دولت انگلیس را در برابر رهبران اروپایی به شدت تضعیف خواهد کرد.
 
‘جورج آزبورن’ وزیر پیشین دارایی انگلیس از حزب محافظه کار نیز در همین رابطه طی اظهاراتی شامگاه پنجشنبه بیان داشت که اگر نتیجه «فاجعه بار» اگزیت پاول درست باشد، ‘ترزا می’ بایستی استعفا دهد.
‘املی ثورنبری’ وزیر خارجه کابینه در سایه حزب کارگر نیز شامگاه گذشته ضمن بیان همین ادعا گفت که محافظه کاران قادر به کسب قاطع پشتیبانی مردم نبوده و عنوان کرد که حزب کارگر آماده تشکیل دولت متحد است.
 
با این حال «مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس شامگاه پنجشنبه، طی اظهاراتی در شبکه تلویزیونی ‘بی.بی.سی’، نتایج اگزیت پاول را اشتباه توصیف کرده و عنوان کرد که حزب محافظه کار مانند دوره پیشین پیروز خواهد شد.
 
«پاول ناتال» رهبر حزب عوام گرای یوکیپ که با شکست در حوزه انتخابیه اش موفق به ورود به مجلس عوام نشد نیز نتیجه اگزیت پاول را شکستی فاحش برای محافظه کاران توصیف و گفت که این مساله روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را در معرض خطر قرار داده است.
 
اما نکته قابل توجهی که کمتر از سوی رسانه های انگلیسی مورد توجه قرار گرفت، تغییر محور و دغدغه افکار عمومی انگلیس از بحث برگزیت به حوادث تروریستی اخیر در این کشور بوده است.
طی سه ماه گذشته اخیر، انگلیس شاهد سه حمله تروریستی بوده است که این مساله، کارنامه امنیتی دولت ‘ترزا می’ را زیر سئوال برده است.
 
بر اثر حملات تروریستی یاد شده که داعش مسئولیت آنها را برعهده گرفته است، ده ها تن کشته و زخمی شدند.
هرچند «ترزا می» طی اظهاراتی، از اتخاذ تدابیر امنیتی شدیدتری در این کشور سخن گفت و عنوان کرد که « بایستی اقدامات قوی‌تری در شناسایی و سوزاندن ریشه افراط‌گرایی صورت گیرد » اما جرمی کوربین رهبر حزب کارگر، سیاست های جنگ طلبانه انگلیس در خارج از کشور را عامل اصلی گسترش حملات تروریستی و ایجاد نا امنی در این کشور توصیف کرد.
 
این مساله سبب جلب توجه افکار عمومی انگلیس که از مشارکت کشورشان در جنگ های خارجی به تنگ آمده، به حزب کارگر گردید.
تحلیل گران بر این باروند که اگر حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین موضع شفاف تری را نسبت به مساله برگزیت اتخاذ می کرد، شانس پیروزی او در انتخابات بیشتر بود.
 
جرمی کوربین در جریان همه پرسی برگزیت از ماندن در اتحادیه اروپا حمایت کرده بود اما به دنبال رای اکثر مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا، مجبور به پذیرش نتیجه این همه پرسی و چرخش در سیاست های حزبی اش گردید.
مردم انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی روز پنجشنبه برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام و تعیین دولت آینده این کشور، به پای صندوق‌های رای ‌رفتند.
 
در جریان این انتخابات عمومی که پنجاه وهفتمین انتخابات پارلمانی انگلیس از سال 1801 میلادی بشمار می آید سرنوشت 650 کرسی مجلس عوام از سوی مردم این کشور رقم خواهد خورد.
انتظار می رود که نتایج نهایی این انتخابات که در 40 هزار شعبه اخذ رای در سراسر بریتانیا(انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی) برگزار می شود، تا پیش از ظهر روز جمعه مشخص شود.
 
براساس آخرین آمار اعلام شده در کل 46 میلیون و 900 هزار نفر برای ثبت نام در انتخابات امروز انگلیس ، ثبت نام کرده بودند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا