آخرین خبرهااستان ها

استاندار گیلان: صنعت گردشگری یکی از مهمترین عوامل رشد برای رونق اقتصاد کشور

تدبیرشرق/آیین تکریم و معارفه مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان صبح امروز چهارشنبه در سالن بانک ملی با حضور دکتر خیاطیان معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و جمعی از مسولین برگزار شد.

مدیر کل اسبق سازمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در آیین این مراسم اظهار کرد:
از همه کسانی که در طی این سال ها حامی سازمان میراث فرهنگی بودند،به ویژه از استاندار گیلان دکتر سالاری که نگاه ویژه ای به صنعت گردشگری در گیلان دارند قدردانی می کنم.

رضا علیزاده، در ادامه افزود: از مجموعه نیروی انتظامی، پلیس راهور ناجا و همه کسانی که برای صیانت از میراث فرهنگی استان با کمترین ضریب خطا شرایط حضور و امنیت مسافران را در گیلان تسهیل کردند،تشکر کرده و امیدوارم ظرفیت های گردشگری بیش از پیش در گیلان فراهم شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد واحد های گردشگری گیلان از یک هزار و ۹۴۵ واحد به دو هزار و ۳۰ واحد افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد:این آمار نشاندهنده این موضوع است که چرخه سرمایه‌گذاری در گیلان شتاب قابل توجهی داشته است.

 

ایجاد کریدور گردشگری در شمال کشور جهت جذب گردشگران

در ادامه این مراسم معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور، پیاده روی اربعین را به عنوان میراث معنوی به ثبت رسانده تا سهم کوچکی در تشویق و ترغیب مردم در حماسه حسینی داشته باشد.

دکتر خیاطیان،ضمن تشریح ظرفیت های گیلان گفت: قدمت ۷ هزار ساله جنگل های هیرکانی شمال و دریایی خزر از جمله موهبت های خدادادی گیلان است،که سازمان میراث فرهنگی با بهره گیری از این پتانسیل ها می تواند برای توسعه حوزه صنایع دستی و گردشگری گام بردارد.

وی با بیان اینکه حوزه بومگردی در گیلان در دوره دکتر علیزاده رشد روزافزونی داشته است، افزود: توسعه اقتصادی صنعت گردشگری در شرایط اقتصادی امروز بسیار راهگشا بوده و باید از این فرصت با برنامه ریزی درست و مناسب بهره‌مند شد.

خیاطیان در ادامه به مشکلات زیست محیطی گیلان اشاره کرد و گفت: در گیلان با وجود تلاش مسولین مشکلات زباله و پسماند به صورت ریشه‌ای حل نشده است.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه ضمن تشریح برنامه های توسعه کشور در سال ۱۴۰۴ گفت: در سند توسعه گردشگری سازمان میراث کشور که هم اکنون در حال تدوین است،به حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی به ویژه در استان هایی که در نوار ساحلی قرار دارند نگاه ویژه ای شده است.

خیاطیان در ادامه به ایجاد کریدور گردشگری در شمال کشور اشاره کرد و گفت:با توجه به ظرفیت های استان های شمالی کشور این کریدور باید ایجاد شود تا گردشگران به این سمت هدایت شده و جذب شوند.

معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه به استفاده از ظرفیت بخس خصوصی برای توسعه و رونق گردشگری اشاره کرد و گفت: ایجاد ۴۲۱ واحد بومگردی در گیلان نشاندهنده تلاش مستمر مسولین استان در این زمینه است.
وی یکی از مشکلات ارائه نشدن ظرفیت های گردشگری کشور را عدم تبلیغات مناسب در حوزه اطلاع رسانی بیان کرد و گفت: حوزه اطلاع رسانی در زمینه معرفی ظرفیت های گردشگری کشور تاکنون مغفول مانده است.

 

جذب ۳۰۰گردشگر خارجی طی ۵ساله گذشته

در ادامه این مراسم مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی یک سازمان فرابخشی بوده و برای توسعه نیازمند همکاری و تعامل با دیگر دستگاه ها و سازمان ها است.

شهرود امیر انتخابی، به توسعه و رشد زیر ساخت های گیلان در حوزه گردشگری گیلان اشاره کرد و گفت: کشورهایی که گردشگری را مبنای موتور توسعه خود قرار داده اند،در گام اول لزوماً زیرساخت های آن ها فراهم نبوده، بلکه با عزم ملی گام به گام در این عرصه پیشرفت کرده اند.

وی با تاکید بر هدف گذاری برای جذب گردشگری خارجی در گیلان به ورود تنها فقط ۳۰۰ گردشگر خارجی در ۵ سال گذشته به گیلان اشاره کرد و گفت: به منظور جذب ارز آوری و رونق گردشگری باید بستر و شرایط ورود گردشگران در گیلان فراهم شود.

امیر انتخابی، همچنین از ثبت جنگل های ۷ هزار ساله هیرکانی گیلان و ثبت جنگل های ماسوله خبر داد و گفت: در هفته های آتی از یونسکو برای ثبت جنگل های هیرکانی به گیلان می آیند و امیدواریم این فرایند هر چه زودتر انجام شود و این جنگل ها ثبت جهانی شوند.

 

صنعت گردشگری یکی از مهمترین عوامل رشد برای رونق اقتصاد کشور
استاندار گیلان در ادامه این مراسم با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی باید به لحاظ استعداد هایی که در این زمینه دارد، محور توسعه قرار بگیرد، اظهار کرد:سازمان میراث باید با روحیه مطالبه گری برای حل مشکلات و انتظارات به حق مردم چالش ها را شناسایی کرده و در جهت رفع نارسایی ها تلاش کند.

مصطفی سالاری با بیان اینکه صنعت گردشگری یکی از مهمترین عوامل رشد برای رونق اقتصاد کشور است، اظهار کرد: باید با برنامه‌ریزی مناسب و کاربردی اولویت های حوزه های گردشگری در گیلان مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی همچنین در خصوص مسئله مطرح شده در خصوص ایجاد یک ساختمان جدید برای سازمان میراث گفت:به اعتقاد من سازمان میراث باید در یک ساختمان تاریخی مستقر شود،که با ذات این سازمان هماهنگ باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا