آخرین خبرهااسلایدربین الملل

ناتو بزرگترین مانور نظامی خود را در نروژ برگزار می‌کند

بزرگترین مانور نظامی

حدود ۵۰ هزار نیرو در روز پنجشنبه در نروژ بزرگترین مانور نظامی ناتو از زمان جنگ سرد را آغاز خواهند کرد که یک قدرت نمایی گسترده محسوب می‌شود که باعث نگرانی و عصبانیت روسیه شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مانور Trident Juncture ۱۸ که تا هفت نوامبر (۱۶ آبان) ادامه خواهد داشت با هدف آموزش ائتلاف ناتو برای بسیج سریع نیرو به منظور دفاع از متحدی انجام می‌گیرد که مورد حمله قرار گرفته‌ است.

آدرمیرال جیمز فوگو، از نیروی دریایی آمریکا که رئیس فرماندهی نیروهای مشترک متحد ناتو محسوب می‌شود، گفت: این مانور قصد دارد نشان دهد که ناتو قادر است در برابر هر دشمنی از اعضایش دفاع کند. این مانور هیچ کشور یا طرف خاصی را هدف نگرفته است.

روسیه که در سپتامبر سال جاری میلادی بزرگترین مانور نظامی خود در خاور دور را برگزار کرد به طور رسمی به عنوان دشمن هدف گرفته شده معرفی نشده است اما پس از بحران در ۲۰۱۴ میلادی دشمنی ناتو در ذهن روسیه است.

فرانک واکه – یانسن، وزیر دفاع نروژ گفت: روسیه تهدید نظامی مستقیمی برای نروژ نیست اما در شرایط امنیتی پیچیده همانند شرایط کنونی یک رویداد در نقطه‌ای از جهان می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها در  بخش شمالی شود ما می‌خواهیم ناتو برای اجتناب از هر رویداد ناخوشایندی آماده باشد.

این مانور پس از آن برگزار می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بارها شکایت کرده که دیگر اعضای ناتو بودجه کافی در اختیار این ائتلاف ۶۹ ساله قرار نمی‌دهند اگرچه جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اوایل ماه جاری میلادی نسبت به تعهدات آهنین و جدی کشورش به متحدان اطمینان داد.

اگرچه این مانورها در فاصله مناسبی از مرز ۱۹۸ کیلومتری نروژ با روسیه در شمالگان برگزار می‌شوند اما مسکو نسبت به این مانورها عصبانیت خود را ابراز کرده است.

روسیه به این حقیقت اشاره کرده که علی‌رغم مانور Trident Juncture ۱۸ آمریکا و انگلیس حضور نظامی نیروهای خود در این کشور اسکاندیناوی را افزایش دادند تا آنها را با مبارزه در شرایط آب‌وهوایی شمالگان که بسیار سرد است، آشنا کنند.

در همین حال ۷۰۰ تفنگدار آمریکایی نیز به صورت چرخشی در خاک نروژ حضور خواهند داشت.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن محکوم کردن این قدرتنمایی گفت: کشورهای اصلی ناتو حضور نظامی خود در این منطقه در نزدیکی مرزهای روسیه را افزایش می‌دهند.

وی افزود: چنین اقدامات غیرمسؤولانه‌ای تنها منجر به بی‌ثباتی وضعیت سیاسی در بخش شمال و تشدید تنش‌ها می‌شود و مسکو متعهد شده تا تمامی اقدامات تلافی جویانه لازم برای تضمین امنیتش را انجام دهد.

این مانورها شامل ۲۹ عضو ناتو به اضافه سوئد و فنلاند است و در جریان آنها ابزارآلات نظامی مهم و اساسی نیز مستقر شده‌اند.

در جریان این مانورها ۵۰ هزار نیرو از کشورهای مختلف از سوی ۱۰ هزار خودروی نظامی، ۲۵۰ هواپیما و ۶۰ کشتی از جمله یک ناو هواپیمابر آمریکایی حمایت می‌شوند.

نروژ اعلام کرده که منطقه اصلی این مانور در ۱۰۰۰ کیلومتری مرز روسیه برگزار می‌شود و عملیات‌های هوایی نیز در ۵۰۰ کیلومتری مرز هوایی روسیه برگزار خواهند شد.

نروژ همچنین تاکید کرده که هیچ دلیل برای نگرانی روس‌ها وجود ندارد و این مانور تنها یک مانور دفاعی است.

در همین حال چهار ناظر نظامی از روسیه و بلاروس برای تماشای این مانورها دعوت شده‌اند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا