آخرین خبرهااسلایدربین الملل

طرح نقشه راه ۳ بندی آمریکا برای عربستان

جمال خاشقجی

پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور امروز (سه‌شنبه) با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کردند.

به گزارش تدبیرشرق، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، خبرنگارانی که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا را در ریاض همراهی می‌کنند، اعلام کردند: سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با پامپئو دیدار کرد و در جریان این دیدار دو طرف درخصوص ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی  به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

پامپئو از ملک سلمان به دلیل پایبندی‌اش به انجام تحقیقات شفاف و عمیق درباره این پرونده تشکر کرد.

پامپئو بعد از ملک سلمان با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز دیدار کرد. محور این دیدار پرونده خاشقجی بود.

ولیعهد عربستان در دیدار با پامپئو تاکید کرد که دو کشور دو همپیمان قدرتمند و قدیمی هستند.

محمد بن سلمان در دیدار با پامپئو عنوان داشت: ما چه در گذشته و چه در امروز و یا در فردا، با هم با چالش‌هایمان روبه رو می‌شویم.

همزمان، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که عربستانی‌ها با انجام تحقیقات “جامع” درخصوص مساله جمال خاشقجی موافقت کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا صبح امروز به منظور دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان برای بررسی پرونده جمال خاشقجی وارد ریاض شد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان و شاهزاده خالد بن سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن از مایک پامپئو در فرودگاه استقبال کردند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که پامپئو پس از سفرش به ریاض به ترکیه سفر خواهد کرد.

در این راستا روزنامه القدس العربی به نقل از منابع خود از احتمال اعتراف ضمنی ریاض به مسؤولیت غیرمستقیم خود در این جنایت اطلاع یافته و از وجود طرح نقشه راه آمریکا برای عربستان پرده برداشته که امروز در مقابل مقامات عربستان قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد پامپئو با خود طرح نقشه راهی را در این سفر فوری و کوتاه خود به ریاض دارد که به دستور دونالد ترامپ مامور مذاکره با مقامات سعودی شده است.
سناریوی اول این است که عربستان به ارتکاب این جنایت از سوی کارمندان امنیتی سعودی و قتل غیرعمد او اعتراف کند و بگوید این اشتباه در جریان بازجویی از او صورت گرفته و آنها برای پوشاندن آثار جرم جسد او را سر به نیست کرده‌اند.

دومین سناریو این است که عربستان تدابیری در زمینه آزادی زندانیان سیاسی به خصوص فعالان جامعه مدنی و آزادی شاهزادگانی لحاظ کند که در هتل ریتز کارلتون بازداشت هستند.

سومین سناریو نیز که دشوارترین گزینه است بررسی آینده ولیعهد جوان سعودی بن سلمان است چون سخت است که بعد از ماجراجویی‌هایی که او طی یک سال گذشته در دوره ولیعهدی‌اش داشته جامعه جهانی او را قبول کند زیرا وقتی او قدرت را به عنوان پادشاه به دست بگیرد نتیجه چه خواهد بود؟

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا