آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

احتمال انتقال داده از طریق امواج گرانشی

انتقال داده از طریق امواج گرانشی

امواج گرانشی چین و خمش هایی هستند که در «فضازمان» به وجود می آیند و حالا شواهدی به دست آمده که از احتمال ارسال داده از طریق این امواج حکایت دارد.

افراد بسیاری گرانش را تنها نیرویی می دانند که اشیا را به سمت سطح زمین کشیده یا ما را از سقوط به سمت فضا حفظ می کند اما این نیرو تقریبا در تمام کیهان پراکنده شده است. انیشتین سال ها قبل وجود این موج ها را پیش بینی کرده بود، اما تا همین چند ماه قبل و پیش از اجرای پروژه «LIGO» امکان اثبات آن وجود نداشت.

اخیراً ریاضیدانان «دانشگاه دوستی ملل روسیه» (RUDN) با انجام بررسی های پیچیده به این نتیجه رسیده اند که احتمالا می توان داده را با استفاده از امواج گرانشی منتقل کرد. این نظریه بر اساس تعریف های انتزاعی ریاضی از امواج گرانشی ارائه شده که حاکی از امکان کدگذاری اطلاعات در این امواج به همان روشی است که سیگنال های رادیویی از طریق امواج الکترومغناطیس هدایت می شوند.

امواج گرانشی

در صورتی که نظریه ریاضیدانان روس کاملا اثبات شود، می توان آن را دستاوردی بزرگ در زمینه علوم و اکتشافات فضایی به شمار آورد چرا که قدرت و کیفیت تمامی روش های ارتباطی فعلی با افزایش فاصله و زمان کاهش پیدا می کند. چالش کاهش قدرت سیگنال ها در فضا نمود بیشتری دارد چون در آن شرایط سیگنال ها باید فاصله قابل توجهی را بین ایستگاه و ماهواره طی کنند.

از سوی دیگر امواج گرانشی برخلاف نمونه های الکترومغناطیسی با سرعت ثابت نور حرکت کرده و چندان تحت تاثیر نیروی کشش اجرام غول پیکر قرار می گیرند. البته نباید انتظار استفاده از امواج گرانشی به عنوان راهکار ارتباطی در آینده نزدیک را داشته باشیم اما این مطالعه درهای جدیدی را به روی روش های ارتباط پایدار و قابل اعتماد باز کرده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا