آخرین خبرهاملی

جعفرزاده: وزرا از مجلس فرار نکنند، حمله کنند/ وزارتخانه‌های ما همیشه درحال دفاع‌ هستنند و هیچ حمله‌ای ندارند، حال آن‌که بهترین دفاع حمله است

استیضاح‌ها در نظام کشور اخلال ایجاد کرده است، حال آنکه باید برای استیضاح سازوکار تعریف شود. نمی‌شود هر روز، ده، پانزده نماینده، استیضاحی را مطرح و بعد وزارتخانه را تعطیل کنند.

تدبیرشرق/با اینکه در روزهای اخیر دولت تصمیم گرفته تغییراتی در کابینه ایجاد نماید، همچنان بحث استیضاح در مجلس داغ است و نمایندگان به فکر استیضاح برخی وزرا از جمله وزیر کشاورزی هستند که امروز موضوعش اعلام شد و همچنان این حربه را بالای سر دولت نگاه داشته اند که اگر دولت بخواهد تغییراتی را که مدنظر آنهاست، انجام ندهد، از این حربه بهره گیرند.

با وجود تلاش این عده از نمایندگان در مجلس برای زنده نگاه داشتن نهضت استیضاح، به نظر جو مجلس به گونه ی دیگری است و بیشتر نمایندگان، دیگر استیضاح وزرا را راهکار مناسبی برای اصلاح امور نمی دانند و حتی برخی از آنها بر این باورند که انجام استیضاح باعث شده تا سرعت دولت در پیشبرد اهداف خود کاهش یابد.

تنها در یک سال گذشته، بیش از شش جلسه استیضاح در مجلس برگزار شده و وزرای وزارتخانه های کار، وزارت راه و وزارت جهاد برای پاسخ به سؤال نمایندگان و اخذ رأی اعتماد مجدد در مجلس حاضر شده اند؛ برخی وزرا بیش از سه بار نیز مورد استیضاح نمایندگان واقع شدند.

هرچند مجلس در ماه های گذشته در دو استیضاح به نتیجه رسید و دو تن از وزرای دولت را از کار برکنار کرد، اکنون نمایندگان اعتقاد دارند که روند استیضاح در مجلس، نه تنها راهگشا نبوده، بلکه باعث سنگ اندازی در مسیر حرکت شده و زمان و انرژی وزارتخانه ها را هدر داده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در خصوص این موضوع به خبرآنلاین گفت: گویا موضوع استیضاح‌ها در مجلس از مدار اصلی خود خارج ‌شده و آن‌گونه که باید، در اداره کشور تأثیرگذار نیست. حتی می‌توان گفت، اوضاع برعکس هم شده و به‌ نوعی اخلال در اداره امور هم ایجاد می‌کند.

نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: من بارها گفته‌ام که باید این نهضت استیضاح در مجلس برافتد. مجلس و همکاران من باید از این فاز بیرون آیند. هم اکنون مردم گرفتارند و در شرایط موجود کشور نیاز به وفاق و امنیت دارد، به نظر من دیگر استیضاح جوابگو نیست و باید از این موضع خارج شد. استیضاح دیگر در مجلس رأی نمی‌آورد، به ویژه آنکه پس از دو استیضاح اخیر که در مجلس رخ داد، هیچ اتفاق مثبتی برای اقتصاد کشور روی نداد و برعکس باعث شد تا روند کار به تأخیر افتد و همچنین انرژی زیادی از دولت صرف همین موضوع شود که همه این‌ها نتیجه برعکسی در اقتصاد ما داشت.

این نماینده ادامه داد: من می‌گویم استیضاح‌ها در نظام کشور اخلال ایجاد کرده است، حال آنکه باید برای استیضاح سازوکار تعریف شود. نمی‌شود هر روز، ده، پانزده نماینده، استیضاحی را مطرح و بعد وزارتخانه را تعطیل کنند، در این شرایط هیچ‌کس هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و تمام فکر و ذکر وزیر استیضاح شده و عملاً وزارتخانه در کل سال درگیر مجلس می‌شود.

وی درباره دلایل این‌گونه رفتار نمایندگان نیز گفت: یکی از دلایل افزایش تعداد استیضاح‌ها در مجلس این است که حضور وزرا در میان نمایندگان کمرنگ است. در واقع وزرا نشسته‌اند مجلسی‌ها آن‌ها را احضار کنند. این در حالی است که خود وزرا باید دائم نشست‌هایی با فراکسیون‌ها داشته باشند. همه اینها در حالی است که تاکنون هیچ وزیری فراکسیون‌ها را دعوت نکرده که با آن‌ها جلسه داشته باشد. در واقع وزارتخانه‌های ما همیشه در حال دفاع هستند و هیچ حمله‌ای ندارند، حال آنکه بهترین دفاع حمله است، ولی متأسفانه وزرا از مجلس فراری هستند. اگر من جای وزرا بودم، دائم این افراد را دعوت می‌کردم و با مجامع نمایندگان و فراکسیون‌ها جلسه می‌گذاشتم، این خود می‌تواند یک ‌بار روانی ایجاد کند و سؤالات نمایندگان را کاهش دهد

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا