آخرین خبرهاملی

وقتی کیهان در یک تناقض گیر می کند/ تیتری که احتمالا از زدن آن پشیمانند

تدبیرشرق/یک روز بعد از تصویب لایحه جنجالی CFT در مجلس شورای اسلامی، برخی مخالفان با انتشار پیام‌هایی در فضای مجازی در مقام تخفیف موضوع برآمدند و این رویکرد خود را نیز نوعی آزادی بیان می‌دانند. حتی اگر بتوان این توجیه را از آنها قبول کرد اما نمی‌توان در مقابل کسانی که موافقان لایحه CFT را خائن خطاب می‌کنند، رویه سکوت پیش گرفت.

چهارقلوهای جنجالی بعد از یکسال بالاخره در مجلس تعیین تکلیف شدند اما این اتفاق خیلی ساده و آسان نبود. مسیر پر فراز و نشیبی طی شد تا این لوایح نام مصوبه مجلس به خود بگیرند. مخالفان پرزور تمام قد ایستادند تا ماجرای الحاق ایران به FATF در همان مجلس شورای اسلامی بایگانی شود؛ آنها برای نیل به این مقصود از هر ابزاری برای احساسی کردن فضا بهره جستند و اراده شان بود تا با پروپگاندا برای جامعه جا بیاندازند که هر نماینده ای به CFT در مجلس رأی دهد خائن به خون شهداست و در صف یزیدیان قرار دارد اما با همه این کوشش ها به موفقیتی دست نیافتند.

رهبر معظم انقلاب به مجلس شورای اسلامی برای بررسی این موضوع نامه دادند و تأکید کردند «لایحه روند قانونی خود را طی کند». بر همین اساس CFT در دستورکار پارلمان قرار گرفت و همچون سایر طرح ها و لوایح موافقان و مخالفان در مجلس به بیان دیدگاه های خود پرداختند، سپس کمیسیون تخصصی و نماینده دولت نظر دادند و در نهایت لایحه به رأی گذاشته شد و هر نماینده ای به تشخیص خود عمل کرد. اما جای تعجب دارد کسانی که داعیه ولایتمداری می کنند چه طور به خود اجازه می دهند موافقان لایحه CFT را خائن خطاب کنند.

روزنامه کیهان در مطلبی نوشت «با وجود خیانت برخی نمایندگان مجلس در رأی به لایحه CFT، تعداد آرای نمایندگان مخالف، رشد چشمگیری را نسبت به تعداد نمایندگان مخالف در روز تصویب برجام نشان می‌دهد».

 

این موضع روزنامه کیهان جایی بیشتر محل سئوال قرار می گیرد که آرشیو این روزنامه تورقی شود. کیهان در روز ۹ اسفند ۹۴ یعنی ۲ روز بعد از برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تیتر زد «اصولگرایان حائز اکثریت در سراسر کشور». سئوال این است، چه طور آن روز کیهان خوشحالی خود را پنهان نکرد در گزارشی اصلاح طلبان را مغلوب و اصولگرایان را پیروز انتخابات نامید اما سه سال بعد در مطلبی اکثریت نمایندگان را خائن توصیف کرد؟

بر کسی پوشیده نیست که نمایندگان برآمده از رأی مردم و به تعبیر امام عصاره فضائل ملت هستند. در واقع در هر حوزه انتخابیه ای اکثریت مردم براساس دریافت دیدگاه ها و نظرات نامزدهای مختلف، سنجش می کنند و به مطلوب ترین گزینه رأی می دهند بنابراین خائن سازی از مردم چه معنایی دارد؟

ضمن آنکه مسئولان دولتی به موضوع مهمی اشاره کردند «لوایح چهارگانه در بخش های مختلف نظام جمهوری اسلامی اعم قوه مجریه، قوه قضائیه، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و به اندازه لازم و کافی کار کارشناسی انجام و مصالح کشور در تهیه و تدوین آنها لحاظ شد و عدم قانون شدن آنها ضررهای جبران ناپذیری به اقتصاد کشور می‌زند» بنابراین در آستانه اعمال دومین مرحله از تحریم های آمریکا دلیلی ندارد، به دست خود زمینه تشدید آثار تحریم ها را فراهم کنیم.

نکته آخر آنکه الحاق به FATF و تدوین لوایح مربوط به آن در دولت دهم انجام شد و حتی سعید جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی آن را تأیید کرد.

جمیع این نکات نشان می دهد که باید موضوع را ملی و فراجناحی دید، امروز کشور در جنگ اقتصادی با آمریکا قرار دارد، مقامات کاخ سفید برای شکستن سد مقاومت ایران از همه ابزارها استفاده می کنند. ناکام گذاشتن آنها تنها با عزم ملی امکان پذیر است بنابراین تفکیک جامعه به خائن و غیرخائن در واقع تمرکز کردن بر تسویه سازی داخلی و غافل شدن از تهدید جدی خارجی است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا