آخرین خبرهااستان ها

سیلاب خسارات چشمگیری را به تأسیسات زیربنایی گیلان وارد کرد

تدبیرشرق/سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به اینکه خسارات سیلاب به تأسیسات زیربنایی استان چشمگیر است گفت:‌‌ ۱۲ شهرستان گیلان متأثر از سیلاب اخیر هستند.
علی اوسط اکبری‌مقدم صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ بارش بسیار شدید باران و در پی آن جاری شدن سیل خسارات بسیار چشمگیری را به تأسیسات زیربنایی استان گیلان در مناطق شهری و روستایی ۱۲ شهرستان وارد کرده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان ابراز داشت:‌ بارندگی‌های شدید روزهای اخیر مشکلات بسیار زیاد و عدیده‌ای را در استان به وجود آورد به طوری که با طغیان گسترده رودخانه‌ها،‌ آبگرفتگی معابر و تخریب بسیاری از امکانات زیربنایی استان بودیم.

اکبری‌مقدم به برخی از حوزه‌های خسارت دیده اشاره کرد و بیان داشت:‌ این آسیب‌ها بیشتر در حوزه تأسیسات آبرسانی،‌ خطوط انتقال برق،‌ شبکه گازرسانی،‌ راه‌های دسترسی و خطوط مواصلاتی و تخریب ابنیه‌ها و پل‌های موجود در بسیاری از شهرستان‌های گیلان است.

وی در مورد میزان دقیق خسارت‌های وارده و ارزش ریالی آن نیز عنوان کرد:‌ در حال حاضر فرمانداری‌ها در حال بررسی دقیق خسارت‌های وارده هستند و به محض تهیه گزارش نهایی آن ارزش ریالی خسارات اطلاع‌رسانی و نسبت به بازسازی فوری آن‌ها اقدامات لازمه آغاز می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان خاطرنشان کرد:‌ طغیان رودخانه‌ها در اغلب شهرستان‌های گیلان آسیب‌های چشمگیری را به تأسیسات زیربنایی وارد کرد که بیشتر خسارت‌‌های وارده در شهرستان‌های فومن،‌ تالش،‌ املش و رودسر گزارش شده است.

اکبری مقدم به تخریب ابنیه‌ها و پل‌های ارتباطی اشاره کرد و گفت:‌ تخریب دو دهنه پل بزرگ در املش‌ که راه ارتباطی بین شهرها را برقرار می‌کرد و تخریب دو دهنه پل در شهرستان فومن که یکی از آن‌ها در مسیر گردشگری قلعه رودخان واقع شده بود از جمله این آسیب‌ها است.

وی در مورد وضعیت شهرستان تالش پس از وقوع دو سیلاب متوالی نیز تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه مدت زیادی از سیل گذشته در تالش نمی‌گذرد بارندگی‌های اخیر و طغیان رودخانه‌ها در دو روز گذشته به حجم آسیب‌ها و خسارت‌های وارده به تأسیسات زیربنایی آن افزود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان عنوان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و برگزاری جلسات ستاد مدیریت بحران در شهرستان‌های مختلف گیلان تمامی دستگاه‌های فنی و اجرایی با ماشین‌آلات لازمه در آماده باش کامل قرار گرفته بودند.

اکبری‌مقدم با بیان اینکه بخش‌ خصوصی نیز در کنار دستگاه‌های اجرایی دولتی مشغول خدمات رسانی به مردم هستند افزود:‌ استاندار گیلان در چند روزه اخیر از نقاط مختلف استان بازدید به عمل آوردند و در این راستا جهت خدمات رسانی به مردم دستورات لازم را صادر کردند.

وی تخریب برخی منازل مسکونی،‌ ایجاد خسارت به آنان و آبگرفتگی خانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: نیروهای جمعیت هلال احمر در صحنه حاضر بودند و در قالب ۳۲۵ امدادگر و ۶۵ تیم عملیاتی خدمات ویژه را به ۵۴۱ خانوار آسیب‌دیده ارائه کردند.

سرپرست معاونت هماهنگی و امور عمرانی استانداری گیلان تصریح کرد‌:‌ تعدادی از خانوارهای محاصره شده در سیل به مکان‌های امن انتقال داده شدند و در حال حاضر نیز نیروهای جمعیت هلال احمر گیلان به همراه نیروهای راهداری در نقاط حادثه‌دیده استان مستقر هستند.

اکبری‌مقدم از قطع شدن ۳۴ محور ارتباطی روستایی و خطوط مواصلاتی در گیلان سخن گفت و بیان داشت:‌ با تلاش نیروهای راهداری و مشارکت بخش خصوصی هم‌اینک راه ارتباطی بسیاری از روستاها بازگشایی شده و تنها ۵ محور به صورت نیمه مسدود باقی مانده است.

وی سایر محورهای مواصلاتی که در جریان سیل دچار آسیب دیدگی شدند را برشمرد و اظهار داشت:‌ محور پونل به خلخال به علت تخریب دو دهنه پل کاملاً مسدود است و محور فومن به سمت قلعه رودخان نیز به علت تخریب دو دهنه پل امکان تردد با وسیله نقلیه را ندارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان تصریح کرد:‌ به علت جاری شدن سیل به بیش از ۱۵ کیلومتر از خطوط آبرسانی روستایی در سطح ۷۰ روستا آسیب جدی وارد شد که با همت نیروهای آبفار استان مشکل قطع آب شرب ۶۰ روستا به طور کامل حل شد.

اکبری‌مقدم با بیان اینکه نیروهای شرکت آبفار استان همچنان برای رفع مشکلات در تلاش هستند افزود:‌ در حال حاضر ۱۰ روستا در شهرستان‌های مختلف گیلان به علت تخریب چشمه‌ها با قطع آب شرب خود مواجه هستند که در تلاشیم مشکل آن‌ها را تا ساعات آینده برطرف کنیم.

وی از قطع گاز هزار و ۴۰۰ خانوار در سطح ۱۲ شهرستان استان گیلان خبر داد و بیان داشت:‌ با تلاش پرسنل شرک گاز استان گیلان جریان گاز ۸۰۰ خانوار سیل‌زده در شهرستان‌های مختلف وصل شد و مشکل مابقی خانوارها نیز حداکثر تا ۲۴ ساعت آینده برطرف می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان اظهار داشت:‌ با توجه به حضور مستمر دستگاه‌های اجرایی و خدماتی و همکاری بخش خصوصی پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده وضعیت استان گیلان به ویژه در مناطق آسیب‌دیده از سیل به حالت عادی خود بازگردد.

اکبری‌مقدم بازسازی پل‌های تخریب شده را زمان‌بر اعلام کرد و گفت:‌ با بازدیدی که استاندار گیلان از نقاط مختلف سیل‌زده استان داشتند دستورات لازم جهت ترک تشریفات اداری برای بازسازی پل‌های تخریب شده صادر شد که عملیات اجرایی آن‌ها پس از تأمین اعتبار بلافاصله آغاز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر خسارات وارده به خطوط انتقال آب و گاز استان گیلان وارد شده است افزود:‌ از جمله دلایل مهم این قضیه می‌توان به عدم برنامه‌ریزی بلند مدت،‌ لایروبی نکردن رودخانه‌ها و انهار،‌ کمبود اعتبارات،‌ نبود ماشین‌آلات و دستگاه‌های ویژه لایروبی اشاره کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان خاطرنشان کرد:‌ احیای آب‌بندان‌ها و لایروبی رودخانه‌های سطح استان گیلان دو اولویت بسیار مهم استان هستند که باید هر چه سریع‌تر نسبت به انجام عملیات اجرایی آن‌ها توسط دستگاه‌های مسئول و ذیربط اقدام شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا