آخرین خبرهاملی

صفر تا ۱۰۰ روش دولت برای تامین کالاهای اساسی/سناریوی تامین کالای اساسی از سوی دولت برای جبران گرانی هاست

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی روش کالایی که دولت برای جبران گرانی ها در نظر دارد را تشریح کرد.

تدبیرشرق/غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به سناریوی تامین کالای اساسی از سوی دولت برای جبران گرانی ها اظهار داشت: در این روش امکان رصد آخرین مرحله مبادله به دولت این فرصت را داده است که از صحت یا عدم صحت مبادله اطمینان یابد. می توان و باید برای کلیه کالاهای مورد حمایت این کار انجام شود. به همین منظور جلسات مختلفی با فروشگاه ها و بانک مرکزی برگزار گردید و امکان آن برای کالاهایی مانند برنج، روغن، شکر، مرغ و گوشت قرمز مورد بررسی قرار گرفت.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در این فرآیند هدف آن است که زنجیره تامین کالاهای اساسی از ابتدای فرایند تا توزیع و در نهایت عرضه به مصرف کننده نهایی ردیابی و رهگیری شود. در این طرح تمامی کالاها دارای شناسه واحد و تک شماری هستند که یک کالا را از دیگری متمایز می کند. هر کالا به یک مصرف کننده واگذار شده و مالکیت آن به صورت سیستمی منتقل خواهد شد.

تشریح مراحل ارائه کالاهای اساسی برای جبران گرانی ها

نماینده مردم رشت فرآیند این روش را تشریح کرد: استحقاق سنجی و تخصیص اعتبار صورت گیرد به این معنا که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان استحقاق دریافت یارانه و میزان آن را با توجه به اطلاعات در دسترس از خانوارها تعیین می کند. همچنین میزان یارانه هر فرد به صورت اعتباری و غیرقابل برداشت، به حساب سرپرست خانوار که از پروژه هدفمندی یارانه ها در اختیار دولت است واریز می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سرپرست خانوار می تواند میزان اعتبار را از طریق یک کد USSD  یا مراجعه به یک وبسایت استعلام کند، میزان اعتبار هر خانوار به صورت آنلاین یا آفلاین (با دوره بروزرسانی ماهیانه) در اختیار سوئیچ رفاهی بانک مرکزی قرار می گیرد تا در زمان انجام عملیات پرداخت، اعتبار مذکور را ضمن استعلام، پس از فروش کالا مستهلک کند.

این نماینده مجلس با اشاره به تولید شناسه اصالت کالا و تخصیص به کالا در فرآیند توزیع کالاهای اساسی، توضیح: تولید کننده مرغ شناسه اصالت کالا را تولید و بر روی برچسب چاپ می کند، شناسه اصالت کالا با شناسه گروه کالایی (GS1) ارتباط چند به یک دارد و متناظر است. یعنی با فراخوانی شناسه اصالت، می توان شناسه GS1 را فراخوانی کرد.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به  فرایند بسته بندی برچسب اصالت بر روی کالا الصاق بیان داشت: شناسه های مذکور به صورت سیستمی برای سامانه کنترل اصالت سازمان غذا و دارو ارسال می شود. همچنین سامانه کنترل اصالت سازمان غذا و دارو پس از بررسی استانداردهای کدینگ، شناسه مذکور را فعال می کند و تولید کننده می تواند برای هر تعداد بسته بندی مثلا هر ۲۰ عدد یک شناسه به عنوان شناسه والد اختصاص دهد. از این پس شناسه والد، توان فراخوانی شناسه های زیرمجموعه خود را دارد.

وی گفت: تولید کننده با استفاده از شناسه های فرزند یا شناسه های والد کالا را فروشگاههای محل عرضه کالا تحویل می دهد. از این پس مالکیت کلیه کالاهای موجود در فروشگاه متعلق به فروشگاه است.

این نماینده مجلس مرحله دریافت کالا توسط فروشگاه را توضیح داد: در بخش فروشگاه محل عرضه پس از دریافت کالاها، باید در سامانه اعلام کند که کدام کالاها را با کدام شناسه ها دریافت کند. این فرآیند می تواند به این صورت انجام پذیرد که در زمان دریافت کالا از توزیع کننده یا تولید کننده، وی اعلام کند کدام شناسه کالاها را به کدام فروشگاه ارائه می دهد. در این زمان، فروشگاه صرفا می تواند انتقال مالکیت مذکور را تایید کند.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در تشریح بخش پرداخت هزینه کالای اساسی در فروشگاه گفت: در زمان پرداخت در بخش صندوق فروشگاه، پس از صدور فاکتور توسط صندوقدار، مصرف کننده کارتی که اعتبار به آن واریز شده است را در دستگاه کارتخوان می کشد. در صورتی که در سامانه صندوق فروشگاهی GS1 یک یا چند مورد از کالاهای مشمول ثبت شود، در سامانه پیغام “شناسه اصالت کالا را ثبت کنید.” به کاربر صندوق نمایش داده می شود.

وی ادامه داد: پس از آن درخواست استعلام استحقاق و میزان اعتبار رفاهی فرد از طریق سیستم شاپرک به بانک مرکزی ارسال می شود. چنانچه متقاضی مجاز به استفاده از اعتبار رفاهی باشد، بلافاصله در سیستم شاپرک دستور برداشت نقدی به شتاب و بانک می رود. پس از استعلام از بانک، اگر وی موجودی داشته و مجاز به خرید نقدی باشد، خرید انجام شده و پیغام تایید کاهش اعتبار رفاهی از شاپرک به سوئیچ رفاهی ارسال می شود. چنانچه متقاضی موجودی لازم را در کارت نداشته باشد یا مجاز به انجام خرید نقدی نباشد، دستور بازگشت اعتبار رفاهی از شاپرک به سوئیچ رفاهی ارسال می شود.

نیازمندی های اجرای راهکار

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: برای عملیاتی شدن روش کالایی برای جبران خسارت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فروشگاه های زنجیره ای، سامان ها ی صندوق فروشگاهی و سازمان غذا و دارو وظایفی را برعهده دارند.

وی با اشاره به وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:  تعیین میزان یارانه اعطایی به هر خانوار و ارسال منظم اطلاعات برای بانک مرکزی از مهم ترین وظیه این وزارتخانه است و  بانک مرکزی ایجاد زیرساخت تخصیص یارانه به هر خانوار به صورت اعتباری، ایجاد امکان مصرف اعتبار تخصیص یافته از طریق دستگاههای کارتخوان موجود در فروشگاههای زنجیره ای، برقراری ارتباط میان شناسه کالا (GS1) و تراکنش های مالی و ارسال سیستمی اطلاعات موجود در رسید دستگاه کارتخوان به سامانه های صندوق فروشگاهی برعهده دارد.

این نماینده مجلس گفت: فروشگاه های زنجیره ای باید ن کالا به میزان موردنیاز مصرف کنندگان و با استانداردهای تعیین شده تامین کنند، با بانک مرکزی جهت ایجاد امکان هزینه کرد اعتبارات تخصیص یافته خانوارها همکار داشته باشند و گزارش های هفتگی به وزارتخانه در خصوص تراکنش ها، موجودی کالاها و میزان خرید توسط خانوارها و مصرف کنندگان نهایی ارائه کند.

جعفرزاده ایمن آبادی بیان داشت: از سامانه های صندوق فروشگاهی انتظار اتصال به دستگاههای کارتخوان، دریافت سیستمی اطلاعات موجود در رسید دستگاه خوان از بانک مرکزی و ارسال سیستمی اطلاعات فاکتور و رسید دستگاه کارتخوان به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می رود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس در پایان به سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: ایجاد بستر اختصاص شناسه اصالت کالا به کالاهای مشمول طرح، ارتباط سیستمی با سامانه های صندوق فروشگاهی و  ایجاد بستر استعلام سیستمی اصالت شناسه کالا برای سامانه های صندوق فروشگاهی بر عده سازمان غذا و دارو است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا