آخرین خبرهااستان هااسلایدرحوادثخبر داغ

فوت ۴ نفر و نجات بیش از ۹۰۰ نفر در استانهای شمالی تاکنون

سیل استانهای شمالی

با بارش شدید باران که از دیروز تا به امروز در استانهای شمالی و به خصوص مازندران اتفاق افتاده مردم برخی نواحی همچون نوشهر، چالوس، تنکابن، رامسر در غرب مازندران و از آن سو قائمشهر، بابل، بابلسر و ساری در شرق استان بیشترین آسیب را دیده‌اند و به اصطلاح خانه خراب شده‌اند.

تا آنجا که ۱۵ خط اصلی برق مازندران دچار قطعی شده و گاز و آب در برخی نواحی مازندران قطع شده و خانه‌های ساکنان برخی نواحی به خصوص در نوشهر و چالوس و تنکابن پر از آب شده است و ماشین ها در پارکینگ‌ها زیر آب فرو رفته‌اند.

درست است که باران هر وقت و هر کجا ببارد با خود نعمت و برکت می‌آورد اما حتی برای شمالی‌ها هم که باران مهمان همیشگی خانه‌هایشان است تغییر رژیم بارش در سالهای گذشته پس از بروز خشکسالیها و تغییر اقلیم و در کنار آن بهم زدن تعادل اکوسیستم منابع طبیعی شده اسباب دردسر؛ انسانهایی که تنها به منافع شخصی شان فکر می‌کنند با بهره برداری بی‌رویه از شن و ماسه بستر رودخانه‌ها، خانه سازی و کشاورزی کنار آن، از بین بردن منابع جنگل و نیز استفاده نامناسب از آبهای سطحی با استفاده از آبخیزداری، سبب شده اند که زمین تاب و تحمل باران رگباری پاییزه را نداشته باشد.

با وجود آنکه هشدارهای لازم به مردم مازندران و مسافران هوادار این استانهای شمالی نسبت به وقوع سیل و بارندگی شدید داده شده بود اما باز هم گرفتار شدند و یک مسافر اسب سوار در لب ساحل فریدونکنار با صاعقه دچار ایست قلبی شد و اسب درجا از بین رفت؛ حالا این مسافر شمال از دست رفته و ۲ نفر در بهشهر و ساری فوت شده‌اند و یک نفر در چالوس بر اثر خفگی در آب از بین رفته است.

مسافران شمال روز گذشته نیز در راه بازگشت به خانه هایشان در جاده مازندران گیر افتاده‌ بودند و ترافیک شدیدی ایجاد شده بود اما هم اینک ترافیک در جاده‌ها روان گزارش شده است.

بارندگی در مازندران که حالا شبیه به ونیز شده از ظهر روز گذشته آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد و انگار خیال رفتن ندارد؛ تاکنون بیشترین باران در اطراف رامسر با ۲۷۵ میلیمتر رخ داده و سد رامسر در آستانه سرریز شدن و پل نیاسته این شهرستان خم شده و در حال ریزش است؛ فعلا شرایط در رامسر و تنکابن بحرانی است و مدارس غرب مازندران برای احتیاط و آسیب ندیدن دانش آموزان تعطیل شده‌اند.

این تنها مازندران نبوده که از سیل اخیر آسیب دیده بلکه شهرستانهای صومعه سرا، رشت، چابکسر، قلعه رودخان، رودسر، لاهیجان، ماسال و تالش در استان گیلان نیز دچار خسارت شده‌اند؛ به عنوان مثل رودخانه در برخی از این شهرستانها طغیان کرده و برخی پل‌ها از بین رفته‌اند؛ خانه‌های برخی از این شهرستانها دچار آبگرفتگی شده‌اند و خلاصه آنکه تاسیسات زیربنایی در این شهرستانها تخریب شده‌اند.

وضعیت بحرانی در رامسر

علی نبیان، معاون عمرانی استاندار مازندران در آخرین اظهارنظر درباره وضعیت استان در پی بارش باران گفته برخی نقاط و شهرهای استان دچار مشکل شدند و در حال حاضر تلاش‌ها برای امدادرسانی و شناسایی مکان‌های اسیب دیده در حال انجام و میزان خسارت های احتمالی در اثر طوفان، رعد و برق و بارندگی شدید در مازندران در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، وضعیت در شهرستان رامسر بحرانی است؛ چندین خانه صورت کامل تخریب شده و برخی از خیابان ها و کوچه‌های این شهرستان به رودخانه تبدیل شده است. همچنین رودخانه صفارود رامسر طغیان کرده و شنیده ها از وقوع رانش زمین در مناطق کوهستانی حکایت دارد.

جاده های مازندران لغزنده است

علیرضا قدمی، رئیس پلیس راه استان مازندران نیز از باز بودن تمامی محورهای مواصلاتی استان خبر داده و گفته است، با توجه به اینکه جاده‌ها در حال حاضر لغزنده است رانندگان در هنگام تردد از محورهای مواصلاتی با سرعت مطمئنه حرکت کنند. ترافیک در تمامی محورهای راه های مواصلاتی به صورت روان گزارش شده است و تنها محور سلیمان آباد رامسر که روز گذشته به دلیل بارش شدید بارندگی مسدود شده بود همچنان بسته است.

او اضافه کرده، صبح امروز ریزش سنگ و گل لای در محور هراز، کیاسر و هولار منجر به مسدود شدن مقطعی در جاده شد که به سرعت پاک سازی انجام شده و در حال حاضر تردد در جریان است.

سعدالله وطن خواه، مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران نیز به ایسنا خبر داده با توجه به وضعیت نامناسب جوی و شدت بارش باران و رعد و برق، در روز گذشته دو پرواز از سه فرودگاه استان مازندران لغو شده بود. این پروازها در مسیر شیراز- ساری- شیراز و در مسیر مشهد- ساری- مشهد بوده است. امروز ۱۴ مهر اما با توجه به بهتر شدن وضعیت جوی، شرایط پروازی مناسب و تمامی پروازها برقرار است.

ذکریا اشکپور، سخنگوی مرکز فوریت های پزشکی مازندران از فوت یکی از رانندگان تاکسی شهر چالوس به دلیل خفگی ناشی از گرفتار شدن ماشین در آبگرفتگی زیرگذر تازه‌آباد خبر داده و تصریح کرده است، با وجود حضور نیروهای آتش‌نشانی و امداد اورژانس، متاسفانه این حادثه منجر به فوت این شهروند چالوسی شد.

خسارت ۱٫۵ میلیاردی به شبکه برق در مازندران

قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا از خسارت ۱٫۵ میلیارد تومانی بارش باران و رعد و برق به شبکه برق این استان تا به این لحظه خبر داد و ادامه داده است طی روز گذشته ۷۴ اکیپ سه نفره در حالت آماده باش کامل به سر می‌بردند و در ساعت ۲۴ شب گذشته شرایط برق رسانی استان به حالت عادی برگشته است.

امدادرسانی به ۹۰۰ آسیب دیده در مازندران

غلامعلی فخاری، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در اثر بارش باران و وقع سیل تاکنون ۹۰۰ نفر در سطح این استان آسیب دیده بودند و به آنها امدادرسانی شده است، اظهار کرد: قطعا این آمار افزایش می‌یابد. تاکنون به ۱۸۷ خانوار امدادرسانی و ۲۵۰ نفر اسکان داده شدند. همچنین ۱۷۴ منزل مسکونی نیز دچار آبگرفتگی شده بود که به وسیله تلمبه آبگرفتگی برطرف شد.

فخاری گفته بیشترین آبگرفتگی در شهرستان های تنکابن، چالوس و نور بوده است.

امدادرسانی در ۲۲ شهرستان گرفتار سیل و آبگرفتگی/ نجات ۷۰۹ نفر تاکنون

مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر  پیش تر درباره وقوع سیل در استانهای شمالی به ایسنا گفته، سیل و آبگرفتگی شهرستان‌هایی از سه استان گلستان، گیلان و مازندران را درگیر کرده است و از روز گذشته تا صبح امروز (شنبه) در ۲۲ شهرستان از این استان‌ها، امدادرسانی شده و ۷۸ تیم متشکل از ۳۵۳ امداد گر مشغول امدادرسانی هستند.

وی  اضافه کرده، تاکنون به ۷۰۹ نفر امدادرسانی شده است و چهار نفر به مناطق امن منتقل شده‌اند و هشت نفر نیز اسکان اضطراری داده شده است و تاکنون ۵۱۸ منزل مسکونی از آب تخلیه شدند.

کاهش ۱۵ درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور

احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور و دامنه‌های البرز در دو روز آینده خبر داده و به ایسنا گفته است: در دو روز آینده در اثر جریانات سرد شمالی، ابرناکی، همراه با بارش باران، گاهی به شکل رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و کاهش محسوس دما حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه سلسیوس در نوار شمالی کشور و دامنه‌های البرز رخ خواهد داد.

وی با بیان این که امروز (۱۴ مهر ماه) بارش شدید باران و همراه با وزش باد در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی انتظار می‌رود، اظهار کرد: رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد در اردبیل، جنوب آذربایجان شرقی، دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های کردستان، شمال و شرق کرمانشاه و لرستان، همدان، مرکزی ، دامنه‌های جنوبی البرز در استان های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ادامه‌ داد: فردا (۱۵ مهرماه) بیشترین مقدار بارش همراه با وزش باد و گاهی با رعد و برق در استان های گیلان، البرز، تهران، غرب سمنان و جنوب و غرب مازندران پیش‌بینی می‌شود. همچنین پدیده غالب در شرق استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی و همچنین سیستان‌وبلوچستان وزش باد شدید خواهد بود. پس فردا (۱۶ مهرماه) نیز در برخی از مناطق زاگرس مرکزی و جنوب شرق کشور بارش پراکنده باران، گاهی با رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

وضعیت بحرانی در تنکابن

فرمانداری تنکابن طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که به دلیل بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، وضعیت پل‌ها و روستاهای حاشیه رودخانه‌ها، وضعیت این شهرستان در حالت بحرانی است و از شهروندان خواسته شده از عبور و مرور و تردد غیرضروری در محورهای دارای پل و روستاهای مجاور رودخانه‌ها خودداری کنند.

ام‌البنین کاسگری،سخنگوی فرمانداری ویژه تنکابن در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از تخریب پل‌های ارتباطی دو روستای «ایثارده» و «پلطان» در محدوده بخش مرکزی شهرستان تنکابن خبر داده و خاطرنشان کرده است، در همین راستا خطوط گاز منتهی به این روستاها و روستای «خشکرود» برای پیشگیری از خطرات احتمالی به صورت موقت از سوی شرکت گاز قطع شده است.

محمدناصر زندی، فرماندار چالوس  نیز به ایسنا گفته است: بارش شدید باران موجب آبگرفتگی معابر و برخی منازل در این شهرستان شده و خسارت‌هایی به بار آورده است. شهرستان در ۶۰ نقطه دچار آبگرفتگی شده و از شب گذشته نیروهای شهرداری، هلال احمر و آب و فاضلاب روستایی در حال امداد رسانی و تخلیه آب از منازل هستند.

رضا گلپور، رئیس هواشناسی نوشهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که از روز گذشته تا ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح امروز بیش از ۱۵۴ میلیمتر در نوشهر باران باریده است، گفته، پس از رامسر، این شهر بیشترین بارش باران را داشته و پیش بینی کرده بارش باران تا عصر ادامه داشته باشد و بعد از آن روبه کاهش رود.

بارش باران در محورهای هفت استان

سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک و ناجا نیز وضعیت جوی و ترافیکی راه های کشور را تشریح کرده و به ایسنا درباره آخرین وضعیت راهها پس از وقوع بارندگی های شدید در چند استان گفته، هم اکنون در محورهای ٧ استان شاهد بارش باران هستیم.

رامسر در صدر شهرهای بارانی مازندران

احمد اسدی، معاون توسعه و پیشگیری اداره‌کل هواشناسی استان مازندران نیز از تداوم بارش باران در غرب این استان تا فردا یکشنبه خبر داده و گفته رامسر با ۲۲۰ میلیمتر بارندگی در صدر شهرهای بارانی مازندران قرار داشته است.

او تصریح کرده امروز دریا همچنان مواج بوده و احتمال برف در ارتفاعات سردسیر استان وجود دارد اما تاکنون در ایستگاه‌ها، بارش برف گزارش نشده است.

تعطیلی همه مدارس غرب مازندران 

 حسینعلی طالبی، سخنگوی آموزش و پرورش مازندران از تعطیلی مدارس غرب مازندران خبر داده و گفته مدارس ۶ شهرستان رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، نوشهر، چالوس و نور در نوبت صبح روز شنبه ۱۴ مهر ۹۷ تعطیل شده‌اند.

کشته شدن ۳ نفر بر اثر برق گرفتگی در مازندران

ذکریا اشکپور، سخنگوی اورژانس مازندران در گفت‌وگو با ایسنا از برق گرفتگی یک نفر در اثر صاعقه جوانی در فریدونکنار خبر داده و گفته این جوان در بیمارستان فوت کرده است. یک فرد دیگر نیز در ساری در خودروی خود نشسته بود که دچار برق گرفتگی شد. یک فرد نیز در شهرستان بهشهر دچار برق گرفتگی شده است. هر دوی این افراد نیز فوت شده‌اند.

علیرضا قدمی، رئیس پلیس راه مازندران نیز درباره محدودیت‌های محورهای مواصلاتی استان مازندران با توجه به بارش‌های فعلی خاطرنشان کرد: بارش شب گذشته باران موجب آبگرفتگی معابر شده و برخی از محورها با مشکل تردد رو به رو شده‌اند. محور دو هزار تنکابن نیز به دلیل آبگرفتگی و شدت باران روز گذشته مسدود شده و تلاش برای بازگشایی محور ادامه دارد. برای امروز نیز محدودیت جدیدی اعلام نشده و با توجه به شدت بارندگی خوشبختانه در محورهای مواصلاتی استان مازندران تاکنون تصادفی گزارش نشده است.

قطع شدن ۱۵ خط اصلی برق در مازندران

قاسم شهابی، مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران از قطع شدن ۱۵ خط اصلی برق در این استان خبر داده و اضافه کرده با توجه به رعد و برق و شدید در مازندران، در برخی شهرها قطعی برق اتفاق می‌افتد اما این قطعی طولانی نیست و مجددا وصل می شود. در حال حاضر شهرهای جویبار، ساری، قائمشهر، آمل و بابل در ۱۵ خط اصلی قطع شده قرار دارند.

مازندران غرق در باران 

مشاهده خبرنگاران ایسنا در شهرهای مازندران نشان می دهد که بارش باران و رعد و برق و گاها طوفان در شهرهای فریدونکنار، تنکابن، ساری، محمودآباد، جویبار، ساری، بابل، بهشهر، سوادکوه، قائمشهر، نوشهر، چالوس و آمل شدید گزارش شده است و در پی آن به تاسیسات زیربنایی و منازل در این شهرها خسارت وارد شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا