آخرین خبرهاملی

اختیارات ستاد احیای دریاچه ارومیه به استانها واگذار شود

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اهمیت احیای دریاچه ارومیه، گفت: اختیارات ستاد احیا به استان ها واگذار گردد تا روند کار تسهیل شود.

تدبیرشرق/محمدمهدی شهریاری روز چهارشنبه در دیدار با مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه در ارومیه افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی موجود کشور باید از اعتبارات بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه بهره گرفت.
وی اضافه کرد: تامین بودجه لازم برای تکمیل طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مشارکت مسوولان کشوری در تامین این اعتبارات ضروری است.
نماینده عالی دولت در آذربایجان غربی همچنین در این دیدار تشکیل مجمع مشورتی توسعه استان و احیای دریاچه ارومیه را مورد تاکید قرار داد و گفت: اعضای این مجمع مشورتی در کنار جایگاه علمی باید از منزلت مردمی نیز برخوردار باشند و در حقیقیت باید به حلقه ارتباطی بین مردم و دولت تبدیل شوند.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و قبل از تشکیل ستاد احیا تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی متر کاهش می یافت اما برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرده است.
طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است و سال آینده چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره برداری می رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.
دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال/ از سال ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا