آخرین خبرهاملی

پیوستن به FATF هزینه‌ای ندارد /۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد قاچاق از طریق سیستم بانکی تمیز می‌شود / کسانی که در لندن ویلا دارند مخالف پیوستن هستند

یک کارشناس بانکداری اظهار داشت: اگر ایران می‌خواهد با فساد مبارزه کند چاره‌ای جز پیوستن به FATF ندارد. البته رانت‌خواران از پیوستن ایران به این نهاد نظارتی هراس دارند.

تدبیرشرق/مهدی پازوکی در گفتگو با ایلنا در مورد قرار دادن نام ایران در بین کشور‌های پرخطر برای سرمایه‌گذاری به دلیل عدم پایبندی به ترتیبات FATF از سوی بانک مرکزی چین گفت: باید توجه داشت که این اعلام از سوی بزرگترین شریک تجاری ایران صورت گرفته است همچنین نباید فراموش کرد که ۱۹۴ کشور از جمله روسیه، چین و ترکیه که مراودات اقتصادی با ما دارند نیز به FATF پیوسته‌اند.

وی افزود: بنده همیشه طرفدار پیوستن کشور به FATF بوده‌ام، چون باور دارم هزینه‌ای برای ما ندارد و حتی به نفع اقتصاد و منافع ملی ما نیز است. اگر ایران می‌خواهد با فساد مبارزه کند چاره‌ای جز پیوستن به FATF ندارد. البته کسانی که پول‌های کثیف را وارد اقتصاد می‌کنند از پیوستن ایران به این نهاد نظارتی هراس دارند.

پازوکی یادآور شد: FATF مانند FIFA در فوتبال است و تا زمانی که کشوری قوانین آن را نپذیرد هیچ تیم محلی نیز حاضر به مسابقه نیست، یعنی در صورت عدم پذیرش قوانین این نهاد نظارتی، بانک‌های کوچک نیز حاضر به همکاری با ما نخواهند بود. در واقع اگر می‌خواهیم با سیستم بانکی جهانی کار کنیم باید به FATF بپیوندیم در غیر این صورت باید دور خود سیم‌خاردار بکشیم.

این کارشناس بانکداری با اشاره به مشکل عدم‌شفافیت در اقتصاد ایران گفت: متاسفانه بخشی از موسسات خصوصی در پولشویی دخیل هستند به طوری که رییس جمهور در موقع تقدیم لایحه بودجه سال ۹۷ اشاره کردند که ۲۵ درصد نقدینگی کشور در اختیار موسسات غیرمجاز است و آن‌ها به راحتی پولشویی می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابر اعلام آمار‌های رسمی ما در سال گذشته تقریبا ۱۲.۵ میلیارد دلار قاچاق داشتیم که با احتساب نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار تقریبا ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد قاچاق از طریق سیستم بانکی تمیز شده و وارد چرخه اقتصادی شده است.

پازوکی با اشاره به موضع مخالفان مدعی شد: تندرو‌ها همانند موضوع برجام که به نفع ما بود مخالف این پیوستن هستند. بخشی از این افراد از طریق رانت درآمد‌هایی را بدست آورده و جز رانت‌خواران اقتصاد ایران هستند، ببینید ویلا‌ها و خانه‌ها در لندن متعلق به کسانی هستند که به FATF فحش می‌دهند و مخالف شفافیت هستند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا