آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

ناسا پروژه جدیدی را برای یافتن حیات فرازمینی کلید زد

حیات فرازمینی

ناسا از همان بدو تاسیسش به دنبال حیات فرازمینی بوده و حالا از برنامه تازه خود برای تحقق این هدف خبر داده است.

پروژه جدید سازمان فضایی آمریکا که تکنوسیگنچر نام دارد در اصل به بررسی نشانه های تکنولوژی نشات گرفته از دیگر نقاط کهکشان می پردازد. ما انسان ها به عنوان گونه ای از موجودات زنده سیگنال های مختلفی را از زمان ساخت نخستین فرستنده رادیویی (در بیش از صد سال پیش) به اطراف ارسال کرده ایم. حال اگر تمدن پیشرفته ای در خارج از این کره خاکی سیگنال های یاد شده را دریافت کرده باشد قطعا به حضورمان در این هستی پی برده. بنابراین یکی از روش های جالب برای پیدا کردن نشانه های حیاب فرازمینی می تواند این باشد که به دنبال علائم تکنولوژیک این تمدن ها باشیم.

حیات فرازمینی در کهکشان راه شیری

طبق برآوردهای صورت گرفته بیش از ۴۰ میلیارد سیاره هم اندازه با زمین در محدوده قابل سکونت راه شیری قرار دارند (منظور از محدوده قابل سکونت یعنی نقطه ای که نه خیلی داغ است و نه خیلی سرد به نحوی که امکان وجود آب مایع در آن هست) و نکته جالب آنکه راه شیری تنها یکی از ۱۰۰ میلیارد کهکشانی است که در این عالم قرار دارد. به همین خاطر تصور آنکه زمین تنها سیاره ای است که حیات هوشمند را در خود جای داده به نحوی غیرممکن است. با این حال اما پیدا کردن حیات فرازمینی امری است دشوار و ناسا البته امید دارد که این مشکلات را مرتفع نماید.

حال این سازمان اعلام کرده که با حمایت کنگره‌ آمریکا در نظر دارد کارگاه جدیدی را برای یافتن امیدوارکننده ترین مسیرهای تحقیقاتی و در نهایت پیدا کردن اشکال پیشرفته ای از حیات فرازمینی برگزار نماید. به این ترتیب راه برای سرمایه گذاری مستقیم روی این قبیل از پروژه های ناسا و همچنین همکاری آن با شرکت های خصوصی باز می شود.

حیات فرازمینی

تکنوسیگنچر پروژه ای است که عموما به بررسی اشکال مختلف سیگنال ها (رادیویی یا امواج لیزری) می پردازد. در سال های اخیر کشفیات مختلفی در این زمینه صورت گرفته که هیجان این قبیل تحقیقات را چند برابر می کند. یکی از این مثال ها  کشفانفجارهای سریع رادیویی است؛ سیگنال های رادیویی که از اعماق فضا و با منشاء ناشناخته می آیند. و این کشف زمانی که یکی از آنها به شکل تناوبی تکرار شد جذابیتی دو چندان در نظر کارشناسان پیدا کرد.

البته بشر هنوز سیگنالی مبنی بر وجود حیات فرازمینی پیدا نکرده با این حال ناسا کنکاش در منظومه خورشیدی و ورای آن را سرعت بخشیده تا به این سوال همیشگی پاسخ دهد که ایا انسان در این عالم هستی تنهاست؟

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا