آخرین خبرهااستان ها

انحرافی که امام حسین در صدد اصلاح آن برآمد، انحراف در خود حکومت بود

چهارمین شب از مراسم عزاداری هیئت فرهنگی،مذهبی بانوی آب با سخنرانی علیرضا انصاری،معاون سیاسی_اجتماعی فرمانداری رشت،جمعه ۳۰ شهریور در محل هتل المپیک رشت، برگزار شد.

تدبیرشرق/بانوی آب،انصاری با عرض تسلیت ایام سوگواری محرم اظهار کرد:چگونگی وقوع واقعه عاشورا برهمگان آشکار است اما در مقام بیان تفاسیر اهداف این واقعه، تفاوت ها،تناقض ها و دیدگاه های مختلفی وجود دارد.

وی افزود:برخی از نگاه درون دینی به واقعه می نگرند و برخی از نگاه تاریخی و برون دینی و بدینگونه تحلیل ها و تفسیرهای متفاوتی وجود دارد.

انصاری در ادامه سخنانش به بیان برخی از این دیدگاه ها پرداخت.

معاون سیاسی،اجتماعی فرمانداری رشت با طرح سوالی درباره هدف غایی حضرت اباعبدالله (ع) برای قیام عاشورا با استناد به نقل قول ها، نامه ها و خطبه های حضرت امام حسین(ع) عنوان کرد:در عاشورا پژوهی وامام شناسی باید توجه ویژه ای به بیان خود حضرت در توضیح هدف قیام ایشان شود که فرمود: «من برای اصلاح امت جدم رسول خدا(ص) قیام کردم و می خواهم امر به معروف و نهی از منکر نمایم».
وی با تاکید بر ضرورت واکاوی و پرداختن به ابعاد مختلف انحراف ایجاد شده در دین با توجه به کلام حضرت بیان کرد:بزرگترین انحرافی که امام(ع)در سال ۶۰ هجری مشاهده می کرد، انحراف حکومت اسلامی از موازین اسلام بود.

انصاری به تشریح برخی مولفه های فساد زای دستگاه اموی پرداخت و گفت: انحرافی که امام حسین در صدد اصلاح اساسی و همه جانبه آن بود، انحراف درخود حکومت بود.

وی در ادامه با طرح سوال اساسی و مهمی در این خصوص که آیا امام حسین(ع)برای دست یافتن به این هدف نهایی خود، مطابق مقتضیات زمان و شرایط روز حرکت کرد یا به اقتضائات و موانعی که پیش رو داشت بی توجه بود،گفت:دانستن پاسخ این سوال برای جامعه امروز ما از این جهت ضروری ست که اگر تبین عقلایی و منطقی از حادثه عاشورا به دست ندهیم، امامت امام حسین را بلا اثر کرده ایم.

معاون سیاسی،اجتماعی فرمانداری رشت تاکید کرد:اگر ما بخواهیم تبین و قرائتی از حادثه عاشورا ارائه بدهیم که امام حسین را مافوق بشر معرفی کنیم، شان امامت ایشان از بین خواهد رفت زیرا؛ قابل دست یافتن و پیروی کردن نیست.

وی همچنین به بیان مولفه های حرکت امام حسین برای تبین و تفسیر عقلایی آن اشاره کرد و با توجه به وقایع قیام ایشان, حرکت امام حسین را در عین الهی بودن، عقلایی و منطبق بر موازین منطقی دانست و سپس به تبین مراحل قیام امام حسین (ع) پرداخت.

علیرضا انصاری،با بیان اینکه از سال ۶۱ هجری تا کنون که ۱۳۷۹ سال از آن تاریخ گذشته است، عمده ترین پرداخت ما به عاشورا پرداختن به روز واقعه عاشوراست و نه اقتضائات و شرایط و بستر قیام آن حضرت، اظهار کرد:برجسته کردن و ترویج یک کارکرد عاطفی صرف از این واقعه، جفای به امام حسین است.

وی اهمیت توجه به کارکردهای اجتماعی وسیاسی واقعه عاشورا برای زندگی امروز بشر را متذکر شد و گفت:این واقعه در طول تاریخ درس بزرگی برای بشر است.امام حسین(ع) با شهادت و فدا کردن جان خود وعزیزانش حرکت خود را به کمال رساند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا