آخرین خبرهابین الملل

اردوغان بازی را باخت

العرب چاپ لندن نوشت: شکست محاسبات رئیس جمهور ترکیه در مورد اجلاس سه جانبه تهران، گزینه های محدودی را برای او باقی می گذارد.

تدبیرشرق/این روزنامه در ادامه آورده است: حساب رئیس جمهور ترکیه بر روی نشست سه جانبه آنکارا، مسکو و تهران، در خصوص ارائه راه حلی مطلوب انکارا برای مساله ادلب یا دیگر مناطق سوریه که تحت سیطره ترکیه هستند، نادرست از آب درآمد.

اردوغان در اجلاس روز جمعه، خواستار برقراری اتش بس در منطقه ادلب شد، منطقه ای که معارضان بر آن مسلط هستند. به عقیده اردوغان، حمله دولت سوریه به معارضان در این منطقه، خسارتهای انسانی بسیاری را به جای می گذارد.

این در حالی است که رئیس جمهور روسیه در این اجلاس اعلام کرد که مسکو مخالف هر گونه آتش بسی در برخورد با گروههای ترویستی است. پوتین، اردوغان را مأمور خلع سلاح این گروهها، در مهلتی معین، کرده و بر این نکته تاکید نمود که دولت سوریه باید سیطره بر این استان را در دست بگیرد.

از سوی دیگر، رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، نیز تاکید کرد که لازم است دولت سوریه تمام اراضی این کشور را در اختیار خود داشته باشد.

به گفته تحلیلگران، رئیس جمهور ترکیه در شرایطی قرار گرفته است که متهم به ایجاد وقفه در راستای اجرای راه حل در ادلب و حمایت از هزاران نیروی خارجی در آن است. در واقع، مانور اردوغان برای حفظ اوضاع کنونی ادلب، با شکست مواجه شد.

به عقیده تحلیلگران، اردوغان بازنده بزرگ اجلاس تهران محسوب می شود، چرا که تصور می کرد می تواند بعنوان یک طرف موثر در پرونده سوریه ظاهر شود، اما پوتین مانع از آن شد که اردوغان از این نشست برای افزایش محبوبیت خود استفاده کند و به نظر می رسد که در ادامه، این شکست او را مجبور به خضوع وخشوع، در برابر شروط آمریکا کند.

شکست محاسبات رئیس جمهور ترکیه، بوضوح در مقابل پوتین، نشان می دهد که او تمایل زیادی دارد تا بعنوان کسی که حرف اول و آخر را مورد پرونده سوریه می زند، مطرح شود.

علاوه بر این، حساب اردوغان روی تهران هم فایده زیادی برای او نداشت؛ چرا که ایرانیها می دانند گزینه های زیادی در برابر سیاست جدید آمریکا در منطقه ندارند، از این رو، در پی تمرکز بیشتر در سوریه هستند و نتایج نبرد ادلب، اهمیت زیادی برای آن ها خواهد داشت.

تحلیلگران معتقدند که در این شرایط، ترکیه آماده تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا و همکاری با ان، برای خروج کشیش بازداشت شده در آنکاراست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا