آخرین خبرهااستان ها

احداث یک مجتمع تفریحی ساحلی با سرمایه‌گذاری خارجی

 

سرپرست فرمانداری رودسر خبر داد: یک مجتمع تفریحی ساحلی با سرمایه گذاری بخش خصوصی خارجی در حال ایجاد است.

تدبیرشرق/شهرستان رودسر با وسعتی حدود ۱۳۴۰ کیلومتر مربع در شرق استان گیلان و سومین شهر وسیع گیلان می‌‌باشد. رودسر از شمال به دریا، از جنوب به سلسله جبال البرز و از شرق به استان مازندران، شهرستان رامسر و از غرب به لنگرود منتهی می‌شود. شهرستان رودسر دارای چهار بخش مرکزی، کلاچای، چابکسر و رحیم آباد می‌‌باشد.

از محصولات تولید شده در رودسر می‌‌توان برنج، چای، مرکبات، گندم، جو، فندق، گردو، حبوبات، گل گاوزبان و انواع سبزی و ابریشم را نام برد. تنوع و فراوانی در رودسر باعث گردیده تا بازار هفتگی آن که در روزهای یکشنبه دایر می‌‌گردد از رونق فراوانی برخوردار باشد. بافت چادرشب، لباس قاسم آبادی ،حصیر، جوراب پشمی، زنبیل، نمد بافی و تولید انواع سرامیک و سفال،نان تمیجان،کلوچه، ماهی سفید، کفال، کولی و… را نام برد که اغلب در یکشنبه بازار رودسر عرضه می‌‌گردد.

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان در گفت و گویی اختصاصی با علی وارسته سرپرست فرمانداری شهرستان رودسر، روند خدمات رسانی دولت تدبیر و امید در این شهرستان را بررسی کرده است.

در ابتدا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید و از سوابق کاری خود بگویید.

رییس دو مرکز علمی و معاون پژوهشی بودم و با آغاز به کار دولت یازدهم به مدت ۴ سال به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان رشت فعالیت داشتم و از ۲ دی ماه ۹۶ به عنوان سرپرست فرمانداری رودسر معرفی شدم.

در زمانی که بعنوان سرپرست فرمانداری رودسر منصوب شدید برای بهبود خدمات رسانی در این شهرستان چه دغدغه هایی داشتید؟

شهرستان رودسر اولین ورودی از شرق استان است و ۴۵ کیلومتر نوار ساحلی داریم. از جهت تولید مرکبات، گل و گیاه همچون گل گاوزبان، فندق، و چای و دیگر محصولات فرصت های بسیاری دارد و جزء رتبه‌های برتر کشور و استان است و برای استفاده از این ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ در این حوزه‌ها دغدغه داشتم.

برای رشد شاخص های توسعه همچون آب، برق، گاز و راه روستایی در شهرستان رودسر چه اقداماتی انجام دادید؟

در حوزه گاز رسانی به جز رحیم آباد و روستاهای کوهپایه ای بقیه جاها گازرسانی شده است. همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار برق دار هستند. در حوزه راه روستایی در ۴ ساله اول دولت حدود ۵۰ درصد از راه روستایی آسفالت و زیر سازی شده و در ادامه هم برای توسعه این بخش برنامه قابل توجهی داریم.

یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید تلاش در جهت اشتغالزایی است و در سال جاری از محل تسهیلات اشتغال زایی ۳۰۸ میلیارد تومان به گیلان اختصاص پیدا کرد. سهم رودسر از محل این تسهیلات چقدر است و چه اقداماتی انجام شده است؟

در اشتغال روستایی با طرح های مختلف بمبلغ۴۰۰ میلیارد ریال به بانکهای عامل معرفی شده است و همچنین ۱۵۲ طرح بوم گردی مصوب در حال اجرا است و باید ۵۰ درصد از اشتغال روستایی به حوزه بوم گردی برود

در سطح شهرستان رودسر طرح های خوبی به بانک ها معرفی شده و باید بستر و زمینه سازی در حوزه اشتغال از نظر دستگاه های اجرایی را بازنگری کنیم.

رودسر به عنوان یکی از شهرستان‌های گردشگرپذیر گیلان محسوب می‌شود و با توجه به نقاط بکر موجود میزبان مسافران بسیاری است. در راستای اقامت بیشتر گردشگران و توسعه فضاهای گردشگری چه اقداماتی انجام دادید؟

یکی از مزیت های استان گیلان وجود دریاست. یک مجتمع تفریحی و ساحلی با سرمایه گذاری بخش خصوصی خارجی آماده آغاز بکار است که درصورت شکل‌گیری در کشور نمونه است.

برای هر حوزه یک برندی را سعی کردیم معرفی کنیم تا گردشگری ما با کشاورزی ارتباط داشته باشد و سعی شده جشنواره های مختلفی را در شهرستان ایجاد کنیم.

برگزاری جشنواره نوروزبل به عنوان هویت‌ این منطقه محسوب می‌شود که تعارضی با هنجارهای ملی و دینی ما ندارد.

در حوزه چای واجارگاه یکی از فرصتهای ماست و یکی از انتظارات مردم از ما این است که علاوه بر بازدید از جهت کمیته بحران خساراتی را که تعیین شده در خصوص خسارات باغات چای و فندق پرداخت شود.

باید در سرمایه گذاری و استفاده از بخش خصوصی نیز در حوزه گردشگری توجه ویژه ای شود و اگر می خواهیم در حوزه گردشگری به سودآوری و نتایج بهتری برسیم باید زبان و فهم مشترکی در حوزه گردشگری و از ورودی به شهر تا خروجی شهر وجود داشته باشد.

وضعیت شاخص‌های حوزه بهداشت و درمان و فضاهای ورزشی شهرستان رودسر در چه وضعیتی قرار دارد؟

تنها بیمارستان منطقه وضعیت رضایت بخشی ندارد ولی خیری اعلام آمادگی کرده که در خصوص ساخت بیمارستان جدید اقدام کند؛ در بیمارستان موجود نیز مرکز اورژانس جدید در حال ساخت است و بالای ۷۰ درصد پیشرفت دارد و چون بخش قابل توجهی از شهرستان های هم جوار به این شهرستان مراجعه می‌کنند نیازمند مرکز درمانی مناسب و ارائه تجهیزات از سوی دانشگاه علوم پزشکی

توجه ویژه ای هستیم.

در بعد ورزش شهرستان رودسر از جهت نیروی انسانی سرآمد است و در حال حاضر در فوتبال ساحلی تنها فوتبال ساحلی حاضر در لیگ برتر را داریم و توانایی این را داریم که رتبه های اول تا سوم را کسب کنیم؛ این ها می توانند در استان های دیگر حضور پیدا کنند ولی انتظار ما این است که در این تیم بمانند و انتظار می رود هم زیر ساخت های ورزشی شکل بگیرد و هم اینکه نیروی انسانی ما در همین استان و شهرستان بمانند.

درخصوص توسعه فضاهای ورزشی در روستاها بر اساس تاکید استاندار در حال شناسایی و جانمایی هستیم.

برای مدیریت آب کشاورزی و نیز لایروبی انهار چه اقداماتی انجام دادید؟

ما در رودسر زمان را در حوزه آب مدیریت کردیم و اگر مدیریت نمی شد با بحران جدی خصوصاً در پایین دست ها مواجه می شدیم؛ در طول سال زراعی امسال همه به کمک آمدند و این همراهی و همدلی و کمک رسانی به بهترین شکل انجام شد.

مشکل خاصی در تأمین آب نداشتیم و هم لایروبی ها انجام شده و هم ایستگاه های پمپاژ آب تجهیز و تعمیر شده و امسال در حوزه اعتبارات باید حتما نگاه ویژه ای برای برخی ایستگاه ها داشته باشیم.

سد پلرود یکی از ظرفیت های استان است که حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در دولت تدبیر و امید با همه مضایق دولت ۴۰ درصد رشد داشته است. اعتبارات ۹۶ پرداخت شده و اعتبارات ۹۷ در دست اقدام است و امیدواریم در سال ۹۷ این سد آبگیری و در سال ۹۸ افتتاح شود.

مجموعا در آب کشاورزی بحرانی که باعث سوخت مزارع شود نداشتیم و از الان برای سال آینده باید تصمیمات جدی گرفته شود.

تشکیل کارگروه رفع موانع تولید یکی از ابتکارات دولت در راستای حمایت از واحدهای تولیدی است. به چه میزان در این خصوص گام برداشتید؟

اگر یک سرمایه گذار از استان برورد برای استان ضرر است و باید مراقبت کنیم. اولین کاری که در حوزه رفع موانع تولید داشتیم توجه به واحد های تولیدی راکد و غیر فعال شهرک صنعتی شهرستان بوده تا موانع موجود در راه آنان برداشته شود و استان نیز به صورت جدی پشتیبان این موضوعات است.

تعامل با احزاب سیاسی و اقشار مختلف جامعه نیز در چارچوب وظایف فرمانداران قرار دارد. بعنوان سرپرست فرمانداری شهرستان رودسر در این زمینه چقدر تلاش کردید؟

یکی از رویکرد های دولت، توجه به احزاب و گروه های مردم نهاد است و یکی از ضروریات جامعه ما این است که با این احزاب ارتباط منطقی و درست داشته باشیم و اگر نتوانیم با این اقشار درست ارتباط برقرار کنیم دچار مشکل می شویم.

سعی کردم در جمع خیلی از جوانان حضور پیدا کنم و با گروه های مختلف ارتباط داشته باشم و بیشتر در میدان عمل باشم تا ستاد و مردم مسایل خود را بی‌واسطه بیان می کنند.

چقدر با فضای مجازی ارتباط دارید و تعامل شما با رسانه ها چگونه است؟

به صورت جدی در فضای مجازی فعالیت دارم و امروزه اطلاع رسانی و آگاهی مردم یکی از ضروریات به نظر می‌رسد و ارتباط با رسانه‌ها لحظه ای شده و به پاسخگو بودن توجه بیشتری داشتیم و در طول این مدت با گروه های مختلف رسانه ای ارتباط خوبی داشته و خواهم داشت.

تا چه اندازه نقد پذیر هستید و چنانچه نقدی به شما و یا مجموعه تحت امرتان وارد شود چه برخوردی خواهید داشت؟

یکی از ضرورت های جامعه ما این است که باید به صورت جدی به انتقاد توجه شود و سعی کردم شنونده بسیار خوبی باشم و در مواردی که نیازمند توضیح باشد با دقت و کامل به تشریح آن بپردازم.

سخن پایانی….

براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و شخص دکتر روحانی، اطلاع رسانی و گزارش به مردم از وظایف ماست و من از مدیران شهرستانی می خواهم که به مردم با دقت اطلاع رسانی کنند و کارها و عملکرد ها را بگویند و من معتقدم که حلقه مفقوده فعلی همین است و گزارش خدمات صورت گرفته را که برآیند متعلق به کل نظام است را باید به منظور افزایش اعتماد عمومی و امید به مردم بگوییم.

بر اساس شرایط و مقتضیاتی که وجود دارد برای رسیدن به موفقیت باید در کنار هم باشیم و این بدان معنا نیست که اختلاف نظری نداشته باشیم اما حفظ منافع ملی، استانی و شهرستانی باید به عنوان اولویت اول قرار گیرد و در صورتی که منافع دیگری در میان باشد باید در آن تجدید نظر شود.

در حوزه سرمایه گذاری باید بگویم دست سرمایه گذار را می بوسم و برایش ارج قائل هستم و تمام تلاش ما این است که سرمایه گذار به شهرستان ورود کند و ماندگار شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا