آخرین خبرهااستان ها

بوم‌گردی طرح خوبی است / ضرورت ساماندهی ورود نیروهای کار به‌ویژه در عرصه خدماتی از استان‌های دیگر به گیلان

تدبیرشرق/آیت‌الله رسول فلاحتی در دیدار با رئیس و اعضای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان خزانه‌دار در استان است و برنامه‌های اقتصادی، صنعتی و … با نظارت این سازمان انجام می‌شود.

وی به موضوع آمایش سرزمینی اشاره کرد و افزود: سال ۱۹۱۷ برای نخستین مرتبه آمایش سرزمینی در کشور شوروی سابق اجرایی شد و این موضوع از سال ۱۹۴۸ در ایران مطرح شده است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه احداث بعضی از کارخانه‌ها در گیلان در گذشته مطرح بود، خاطرنشان کرد: به دلیل جلگه‌ای بودن استان و آثار زیست‌محیطی طرح مذکور پذیرفته نشد.

آیت الله فلاحتی به وجود نیروهای فرهیخته و توانمند در گیلان اشاره کرد و افزود: نیروهای گیلانی می‌توانند حتی در تصدی وزارت فعالیت داشته باشند اما از ظرفیت این افراد در مرکز استفاده نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه زمانی واحدهای تولیدی استان در کشور مطرح بودند، خاطرنشان کرد: روزی شرکت ایران برک رتبه سوم کشوری را داشت ضمن اینکه کارخانه چوکا مایه امید در کشور بود.

آیت‌الله فلاحتی متذکر شد: با توجه به ترازی که گیلان در کشور دارد، مجموعه مدیریتی استان تلاش کند استان را به جایگاه اصلی آن برساند ضمن اینکه استفاده از نیروهای توانمند در مراکز تصمیم‌گیر باید فارغ از گرایش‌های سیاسی و فکری باشد.

وی در ادامه تقویت ورزش‌های بومی و محلی را حائز اهمیت خواند و یادآور شد: ورزش در ایجاد نشاط و سلامتی مردم تاثیرگذار است.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه در تنظیم بودجه نیازمند اتاق اندیشه‌ورز هستیم، اظهار کرد: از افراد شایسته باید در اتاق‌های اندیشه‌ورز استفاده شود اما اکنون مشاهده می‌کنیم برخی افراد که حتی از «الف» اقتصاد اطلاعی ندارند، تصمیم‌گیر هستند.

آیت‌الله فلاحتی، چای و برنج را از ظرفیت‌های گیلان در زمینه کشاورزی عنوان کرد و افزود: بیشتر کشاورزان در استان تک‌محصولی هستند و به دلیل مساحت محدود اراضی کشاورزی، تولید مقرون به‌صرفه نیست.

وی با تاکید براینکه در تصمیم‌گیری‌ها باید به تولید در گیلان توجه شود، بیان کرد: گردشگری در رتبه دوم قرار دارد زیرا اگر تولید نداشته باشیم گردشگر جذب نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان، نبود زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر را از معضلات استان خواند و تصریح کرد: شهرهای ما درهم پیچیده هستند و در شهر رشت توقفگاه به اندازه کافی حتی برای مردم این شهر وجود ندارد.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به اینکه تنها بازار بدون سقف کشور در رشت است، متذکر شد: به دلیل وجود پیچیدگی‌هایی که در بازار گیلان وجود دارد از راندمان مناسبی برخوردار نیست.

وی، برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر در کنار فرهنگ جامعه را مهم دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از سازه‌های ساحلی گیلان مبنای بومی، زیست محیطی و فرهنگی ندارد.

امام جمعه رشت با بیان اینکه اجرای بوم‌گردی در گیلان طرح خوبی است، یادآور شد: در اجرای طرح مذکور باید به بخش فرهنگی آن توجه شود زیرا گیلان استانی ولایتمدار است و طوری عمل نکنند که بوم‌گردی موجب ویرانگری فرهنگی شود.

نجات کارخانه‌های گیلان از ورشکستگی

وی بر نجات کارخانه‌های گیلان از ورشکستگی تاکید کرد و افزود: بیکاری کارگران موجب ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود ضمن اینکه راه‌اندازی کارخانه‌ها تولید و عرضه کالا را به همراه دارد.

نماینده ولی فقیه در گیلان، خواستار هدایت نقدینگی موجود در جامعه به طرف تولید شد و بیان کرد: کشورهای منطقه به ویژه آسیای میانه بستر گسترده و مناسبی برای عرضه کالای ایرانی محسوب می‌شوند.

آیت‌الله فلاحتی، توجه بسیار به تولید را موضوع نخست پیگیری مسؤولان در گیلان دانست و تصریح کرد: شاهد ورود نیروهای کار به‌ویژه در عرصه خدماتی از استان‌های دیگر به گیلان هستیم و این امر نیاز به مدیریت صحیح دارد.

وی با بیان اینکه ایجاد کمربندی اطراف شهر رشت از نیازهای اساسی است، تصریح کرد: افق دید مسؤولان برای اجرای طرح‌ها باید بلندمدت باشد ضمن اینکه احداث بیمارستان هزار تختخوابی از دیگر نیازها در گیلان محسوب می‌شود.

گوهررود و زرجوب مایه ننگ گیلان

امام جمعه رشت بر احیای رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت تاکید کرد و گفت: روزی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب مایه افتخار گیلان بودند اما اکنون مایه ننگ هستند.

آیت‌الله فلاحتی، خواستار احیای تالاب انزلی شد و اذعان کرد: اکنون عمق تالاب انزلی در بعضی از مناطق به ۱٫۵ متر کاهش پیدا کرده و اگر بازسازی شود می‌تواند بسیار با ارزش‌تر از ونیز باشد.

وی، حضور نظارتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در اجرای طرح‌ها را بسیار مهم دانست و متذکر شد: اعتباراتی که برای اجرای پروژه‌ها اختصاص داده می‌شود نیاز به نظارت دارد.

نماینده ولی فقیه در گیلان، نظارت را سبب کاهش بسیاری از آسیب‌ها عنوان کرد و افزود: جامعه نیاز به نظارت صحیح دارد و اگر انجام امور فارغ از مسائل سیاسی باشد، موفقیت‌آمیز است.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه تمام مشکلات را از سوء مدیریت نمی‌دانیم و به‌دنبال سیاه‌نمایی نیستیم، اظهار کرد: برخی از مواقع سوء مدیریت‌ها را مشاهده می‌کنیم.

آمایش سرزمینی گیلان تدوین شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان نیز در دیدار مذکور به تدوین برنامه ششم توسعه استان اشاره کرد و گفت: تدوین برنامه ششم توسعه با استفاده از ۳۵۰ نفر از کارشناسان و بازنشستگان سازمان‌های مختلف، احزاب و جناح‌های مختلف گیلان انجام شده است.

کیوان محمدی، تشکیل اتاق اندیشه‌ورز را از اقدام‌های انجام شده در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان عنوان کرد و افزود: تعداد ۱۵ نفر از کارشناسان در اتاق اندیشه‌ورز استان حضور دارند ضمن اینکه پنجشنبه هر ماه جلسه کارشناسان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان برگزار می‌شود.

وی از تدوین برنامه آمایش سرزمینی گیلان خبر داد و بیان کرد: فصل هشتم آمایش سرزمینی استان تحویل مرکز شده و به‌زودی از این طرح در تهران دفاع می‌کنیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا