آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

انتخاب روز تولد مریم میرزاخانی به عنوان «روز جهانی زن در ریاضیات»

روز جهانی زن در ریاضیات

بیش از یک سال از مرگ نابغه ریاضی جهان می‌گذرد و حالا خبر می‌رسد که اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، روز تولد مرحومه «مریم میرزاخانی»، سوم ماه می (۱۳ اردیبهشت) را روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری کرد.

این خبر را دکتر «مژگان محمودی»، دبیر کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران به سایت اینسا داده و اعلام کرده که این پیشنهاد در ۹ مردادماه  در جلسه عمومی بانوان اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان تصویب شده و امروز رسما اطلاع رسانی می‌شود:

«متن این پیشنهاد را اعضای کمیته بانوان به کمک دکتر رحیم زارع نهندی و دکتر سیاوش شهشهانی تهیه کردند و دکتر دانش‌خواه نیز آن را در دومین کنفرانس بانوان ریاضیدان جهان در برزیل ارائه کرد.»

روز جهانی زن در ریاضیات

مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شد و در سال ۱۹۹۴ میلادی، میرزاخانی ۱۷ ساله به همراه دوست چندین ساله اش تیم المپیاد ریاضی ایران را تشکیل دادند و میرزاخانی با نمره ای که به دست آورد توانست مدال طلا را کسب کند.

سال ۱۹۹۹ میلادی بعد از آنکه مریم درسش را در مقطع کارشناسی رشته ریاضیات دانشگاه شریف به پایان رساند برای ادامه تحصیل به هاروارد رفت و در  تز دکترای خود که در سال ۲۰۰۴ میلادی آن را دریافت کرد به موضوع هندسه هذلولوی پرداخت. چند سال بعد در دانشگاه استنفورد مشغول به کار شد.

روز جهانی زن در ریاضیات

آنچه بیش از همه باعث شهرت خانم میرزاخانی شد موفقیت وی در کسب مدال فیلدز است. در ۱۳ آگست سال ۲۰۱۴ میلادی، پارک گون هه رئیس جمهور وقت کره جنوبی درجریان کنگره بین المللی ریاضیات که در سئول برگزار گردید، مدال فیلدز را به خانم میرزاخانی و سه تن دیگر از برندگان اعطا کرد.

این نابغه ریاضی ایرانی پس از چهار سال مبارزه با بیماری سرطان سینه خود سرانجام در بیست‌وسوم تیر ماه ۱۳۹۶ دار فانی را وداع گفت.

/دیجیاتو

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا