آخرین خبرهاملی

وزیر نیرو: پرونده خاموشی‌های امسال بسته شد/ تجربه امسال را در سال آینده هم به کار می‌گیریم

وزیر نیرو گفت: پرونده خاموشی‌های امسال بسته شده اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای سال بعد با پیش‌بینی شرایط مشابه تجربه امسال به کار گرفته شود.

تدبیرشرق/رضا اردکانیان در خصوص خاموشی‌های ماه‌های اخیر و افزایش حجم مصرف برق کشور گفت: با توجه به مجموعه برنامه‌ریزی‌هایی که شد و همکاری که مردم انجام دادند در بخش های مختلف خوشبختانه از جمعه ۱۹ مرداد که الان پنج روز از آن می‌گذرد خاموشی صفر داشتیم و با توجه به کاهش دما پرونده خاموشی‌ها برای امسال بسته شده است.

وی ادامه داد: همراهی مردم به گونه‌ای بود که پیش‌بینی ۵.۲ دهم درصد افزایش بار مصرف به ۲.۸ رسید و در مجموع ما ۳۴ روز خاموشی داشتیم که عمدتا به دلیل کم بارشی و کم شدن سهم نیروگاه برق آبی و دمای بالا و مستمر پیش آمد. تهران در مجموع ۴۴ روز دمای بالا داشت که بطور مستمر ۱.۹ درجه افزایش دما بود و به ازای هر یک درجه ۱۵۰۰ مگاوات افزایش، تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد.

اردکانیان افزود: امسال پرونده بسته شده اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای سال بعد با پیش‌بینی شرایط مشابه تجربه امسال به کار گرفته شود. برای ۹۰۰۰ مگاوات بیشتر برنامه‌ریزی کرده‌ایم که لازم است مبالغ ریالی و ارزی برای این موضوع تخصیص پیدا کند. همچنین پیش‌بینی داریم که ۴۰۰۰ مگاوات هم مدیریت مصرف صورت بگیرد از جمله همراهی صنایع بزرگ که برای خارج از مدار کردن برخی واحدها بدون خدشه وارد کردن به تولید باید اقدام کنند. خاموش نگه داشتن چاه‌های کشاورزی در زمان اوج مصرف هم موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: البته تجهیزاتی هم که می‌تواند در کاهش مصرف کمک کند، مثل تغییر لامپ‌ها را دنبال می‌کنیم. البته همراهی مردم در کنار تشویق موثر پرمصر‌ ها برای گرویدن به کم مصرفی هم موثر است که چاره آن تغییر تعرفه است که آن هم برنامه‌ریزی شده است.

اردکانیان گفت: امسال از این حیث باید قدردان تلاش همه باشیم، مخصوصا رسانه‌ها که برای ایجاد ارتباط موثر تلاش کردند. همچنین از همکاران صنعت برق که برای تعمیرات مواردی که بر اثر فشار زیاد از مدار خارج شده بودند، تلاش کردند تشکر می‌کنیم .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا