آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسیملی

دکتر قربانی نماینده مجلس: سایه رانت بر سر وزارت صنعت ، معدن و تجارت سنگینی می کند

اختصاصی تدبیر شرق :دکتر محمد حسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی اختصاصی با تدبیر شرق در خصوص مقوله چای و بخشنامه ی جدید سازمان صنعت ، معدن و تجارت در خصوص جلوگیری از صادرات برخی محصولات کشاورزی منجمله چای گفت : چند روزی است که وزارت صنعت ، معدن و تجارت بخشنامه صادر کرده است که جلوگیری کند از صادرات محصولات کشاورزی از جمله چای و در مقابل واردات چای را در اختیار تعداد معدودی از وارد کننده چای که نام برده ، قرار داده است .
وی افزود : از فضای حاکم بر وزارت صنعت ، معدن و تجارت و بخشنامه مذکور ، اینگونه برداشت می شود که متاسفانه سایه رانت بر روی وزارت صنعت ، معدن و تجارت سنگینی می کند .
قربانی اضافه کرد : متاسفانه مشاهده می کنیم استان گیلان که محوریت توسعه آن کشاورزی است و دارای دو محصول عمده یعنی چای و برنج می باشد مورد بی مهری دولت قرار گرفته است در حالیکه دولت به محصول گندم توجه ویژه داشته ، آیا گندم فقط جز سبد اصلی خانوار است ؟ آیا برنج و چای جز این سبد نیستند ؟
وی ادامه داد : در دو سال اخیر علی رغم اینکه هزینه تولید محصولات کشاورزی منجمله برنج و چای چندین برابر شده است و قیمت سم و کود افزایش داشته ، هزینه ی تولید ، ماشین آلات و کارگر چندین برابر شده اند ولی در افزایش قیمت برنج کاهش داشتیم . اگر درصد تورمی که دولت عنوان می کند هر مقدار باشد با تورم بالای ۲۵ درصد نمی توان قیمت برنج را با ۲۰ درصد کاهش در نظر گرفته و این قابل توجیه نیست.
قربانی گفت :قیمت محصول چای هم به اندازه محدودی افزایش پیدا می کند و تا به امروز هم ما نتوانستیم همه ی مطالبات چایکاران را پرداخت کنیم این موضوعات را نوعی بی مهری مربوط به دو محصول مهم گیلان یعنی برنج و چای می دانیم و موجب می شود که کشاورزان ما سرخورده شوند و انگیزه ای برای تولید نداشته باشند و با این رویه ،بنده فکر می کنم آقایان با سیاستگذاری بد خود ، می خواهند پول کشور را به جیب مافیای چای قرار دهند و یا به تعبیری برای کسانی که در این زمینه جیبی برای خود دوخته اند قرار دهند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه اذعان داشت : قطعا این یک نوع بی تدبیری است و ما برای اینکه بتوانیم حمایتی از کشاورز کنیم باید بحث رقابت را ایجاد نماییم و فضا را در حوزه صادرات را باید باز کنیم و گشایش دهیم و اگر بتوانیم کمی از این محصول را صادر کنیم فضایی ایجاد خواهد شد که بازار تعادل خود را حفظ خواهد کرد .بدترین چای خارجی وارد میشود و با بالاترین قیمت بفروش می رسد و از آنجایی که دولت، قیمتی بر چای داخلی گذاشته بر سر محصول داخلی میزنیم و با پایین ترین قیمت از کشاورزان خریداری می شود ، این موضوع ظلم فاحشی است که نه وزارت جهاد کشاورزی توانسته در فکر استان گیلان باشد و نه وزارت صنعت ؛ معدن و تجارت هم با آن مافیایی که در حوزه صنعت وجود دارد از جمله در بخش چای ،این بخشنامه را صادر کرده است .
وی در خصوص پیگیری نمایندگان در این زمینه اظهار کرد : متاسفانه بنده امروز از موضوع مطلع شدم و ان شالله هفته آینده در مجلس حتما طی تذکراتی جدی از سوی نمایندگان به وزارت صنعت ، معدن و تجارت عنوان خواهیم کرد .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا