آخرین خبرهااستان ها

ذاکری: شهردار باید استیضاح شود/ رمضانپور: امروز حال خوشی ندارم/ زاهد: کاش این دوره نیز رد صلاحیت می شدم/ چه کسانی به استعفای شهردار رای ندادند؟

چهل و نهمین جلسه شورای شهر رشت به ریاست امیرحسین علوی برگزار و استعفای شهردار رشت مورد بررسی و موافقت قرار گرفت.

تدبیرشرق/امیرحسین علوی در ابتدای جلسه با گرامیداشت ایام هفته و تسلیت به مناسبت شهادت مرزبانان ایرانی در کردستان ابراز امیدواری کرد: همه ما باید  از این سربازان صدیق برای نگهداری انقلاب اسلامی درس بگیریم.


وی در ادامه با اشاره به بررسی استعفای شهردار رشت گفت: قطعا ایشان دلایلی برای این کار دارند که خودشان اشاره می کنند. شهردار رشت در یک فرآیند دموکراتیک و با رای قاطع به این مقام رسید و شورا در طی ده ماه گذشته بالاترین همکاری را با ایشان داشت و خودشان شهادت می دهند که کوچکترین اهانتی به ایشان نشد و درخواستی نبود که در فضای کارشناسی بررسی نشده باشد و می توانم بگویم برای اکثریت درخواست شهرداری در دوران تصدی ایشان بالاترین همکاری از سوی شورا  وجود داشت. تا آخرین روزی هم که با هم مذاکره کردیم به ایشان گفتم که اگر قصد ماندن داشته باشید همچنان این همکاری وجود خواهد داشت.
علوی در ادامه خطاب به مدیران شهرداری و مردم رشت گفت: نباید مردم ما وقفه ای در خدمت رسانی از سوی مدیران شهرداری داشته باشند. مردم رشت نیز باید بدانند که اعضای شورا صادقانه و خالصانه در کنار آن ها خواهند بود. وی در ادامه خطاب به اعضای شورا گفت: امروز انتظارات بسیار از ما زیاد است و بعضا انتقادات نیز صورت می گیرد که ما از آن استقبال نیز می کنیم و  خودم به شخصه تک تک مطالبات انتقادی را وقت می گذارم و می خوانم، اما ما را حلال کنید که بضاعت ما همین است . صد البته کارهایی نیز انجام شده و برنامه های ریزی های خوبی صورت گرفته است. ما توانستیم با مدیریت خوب آقای شهردار و پیگیری ها حقوق کارکنان را بپردازیم و  این را پرسنل ما به خوبی می توانند شهادت دهند. برای کارهای زیربنایی وسرمایه گذاری کارهای خوبی صورت گرفته است و حتما این مسیر ادامه خواهد داشت.

فاطمه شیرزاد ناطق اول جلسه با اشاره به استعفای شهردار رشت گفت: گویا قرار است دوباره دوران کوتاه گذار سرپرستی شهرداری را تجربه کنیم. البته شوراهای پنجم غیرقابل پیش بینی نسیتند و ممکن است با استعفای ایشان مخالفت کنند.این تصمیم سخت و حساسی است که باید برای آیندگان پاسخگو باشیم. به هر صورت امیدوارم هر اتفاقی بیفتد یک شهردار خوب انتخاب کنیم و از همکاران شهرداری می خواهم که در این مدت کوتاه با سرپرست شهرداری بالاترین همکاری را داشته باشند و از اعضای شورا می خواهم که در انتخاب شهردار کاری کنیم که تجربیات گذشته تکرار نشود و تعهدات خودمان نسبت به مردم رشت را فراهم کنیم. وی ادامه داد: البته آقای نصرتی زیرساخت های خوبی را فراهم  و بسترهای لازم را ایجاد نمودند که باید از آن استفاده کنیم.

نصرتی کارهایی کرد که قابل مشاهده نبود

اسماعیل حاجی پور ناطق دوم شورا نیز در این جلسه گفت: به آقای شهردار هم خوش آمد می گویم و هم خدانگهدار! وقتی عمر مدیریت کم می شود قطعا شهر ضرر می کند. شکی در این مورد نیست. آقای نصرتی خیلی به سختی آمد . روزی که ایشان آمدند من گفتم که به ایشان رای نمی دهم. دلیلم هم این بود که شما غیربومی هستید. من این شهر را دوست دارم و دو ماه ماندم که خودروی من پلاک ۴۶ رشت بخورد. بعد از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدم که به ایشان رای دهم. ایشان به سختی آمدند و به ظاهر راحت می روند.
عضو شورا در ادامه گفت: آقای نصرتی آمد مثل ساختمانی که فونداسیون آن باید ساخته شود و دیگران چیزی نمیبینند. من هم انتقاداتی به ایشان داشتم که کارهای ایشان معلوم نیست. ولی دیدم که کارهای ایشان مثل راه اندازی تراموا و کسب اعتبار برای آن وجود دارد که قابل مشاهده نیست ولی انجام شده است. البته جناب شهردار  فراموش نکنید که اگر این شورا نبود خیلی کارها را نمی توانستید انجام دهید.
حاجی پور افزود: با این حال من یادم است که به ایشان گفتم که شما باید افتخار کنید که شهردار رشت هستید و ایشان این را می دانست و با اطلاعات کافی آمد. من از ایشان می خواهم که حتما در مراسم تودیع و معارفه شرکت کنندو درد دلهای خودتان را بگوئید تا شاید بعدها توجهی به آن شود.
وی در ادامه از فرماندهی انتظامی استان گیلان برای پیگیری بازگشایی خیابان اقتصاد تشکر کرد. وی ادامه داد: امیدوارم بازگشایی این خیابان هرچه سریعتر محقق یابد و خودرهای پرسنل نیروی انتظامی به پارکینگها منتقل شود.

عدم تشکیل جلسات طرح تفصیلی در گیلان

رضا رسولی به عنوان ناطق سوم جلسه ضمن گرامیداشت  ایام، گفت: هیچ رفتاری در شهر رشت بدون تاثیر نخواهد بود. شاید کوتاهی و همصدایی شهرداری رشت در تهیه طرح تفضیلی شهر رشت باعث شده اقتصاد شهر تحت الشعاع قرار گیرد چرا که ساخت و ساز با توجه به طرح تفصیلی اصلا صرفه اقتصادی ندارد. ما کاری کرده ایم که اگر کسی خلاف بسازد بهتر است تا بخواهد مجوز بگیرد!

وی ادامه داد: ۱۱ ماه بر روی طرح تفضیلی در کمیسیون ماده ۵ کار شده است اما نمی دانم چرا جلسه ای که باید اتمام کنده باشد تشکیل نمی شود. ۳ بار جلسه قرار به برگزاری بوده که هر بار یکنفر با عدم حضور خود جلسه را به تعویق انداخته است. در این مقطع حساس که شهردار می خواهد برود، راه و شهرسازی هم قرار است تغییراتی را به خود ببیند و به نظر می رسد در پی این تغییرات زحمات چندین ماه ما بر باد رود.

رسولی افزود: در ماه گذشته ما فقط ۳۰ پروانه برای ساخت و ساز صادر کرده ایم که این مورد خیلی حساسی است و منابع درآمدی دیگر برای شهرداری باید دیده شود.

دستور جلسه

بخشی از تصمیم من به دلیل مسائل شخصی و خانوادگی است/  مدیریت من در شهرداری تنها یک کار اداری نبود
در ادامه با قرائت نامه استعفای شهردار رشت، بررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفت.
نصرتی در ابتدا با تقدیر و تشکر از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری و اصحاب رسانه در طول ماه های گذشته ابراز داشت: برای من چنین دستوری بسیار با اهمیت و خاص است. بخشی از تصمیم من به دلیل مسائل شخصی و خانوادگی است. من با عشق و علاقه فراوان طی یک برنامه ریزی یک ماهه با همه سختی ها وارد حوزه مدیریت شهری شدم و این کار را پذیرفتم. مدیریت من در شهرداری تنها یک کار اداری نبود. بلکه یک کار زیرساختی و با عشق و علاقه به شهر رشت و شهروندان آن بود.
شهردار مستعفی رشت در ادامه گفت: ما سعی کردیم با تمام سختی هایی که برای شهرداری ها وجود داشت یک کار ابتکاری انجام دهیم و از فرصت های شهر رشت استفاده کنیم. ویژگی مهم شهر رشت ورود فرصت سرمایه گذاری بود که همیشه با تهدید به آن نگاه می شد. در این راستا ۳۱ تفاهمنامه انجام شد و ۱۸ فراخوان آن تشریفات قانونیش طی شد. خوشبختانه پاکتهای پیشنهادی باز شد و دیروز نیز اولین قرارداد در زمینه فیبر نوری ابلاغ شد. این در سایه حمایت و همراهی شورای شهر بود که با تصویب آئین نامه سرمایه گذاری اجرا شده است.
نصرتی در ادامه خاطرنشان کرد: برای پرداخت بدهی ها و برای ساخت بلوارها، تراموا، طرح تفصیلی و اتاق شکوفایی و کارخانه آسفالت اقدامات متعددی صورت گرفت. من نیاز است اشاره کنم ساختار سازمانی شهرداری منطبق با شرایط کشور است. شرایطی قرار داریم که تیم مدیریت شهری این قابلیت را دارد که کارها پیش ببرد. ما در شهرداری مدیران متخصصی داریم که این توان را دارند که کارها را جلو ببرند.
شهردار مستعفی ادامه داد: شرایط فراهم است که اقدامات گذشته را ادامه دهیم. شرایط آسانی در کشور نیست، اما فرصتها فراهم است. نیت کار من کوتاه مدت نبود. چون اگر کسی قصد کار کوتاه مدت داشت به این مسائل یر ساختی نمی رسید. در کنار همه عزیزان یک کار شبانه روزی انجام گرفت و اگر کار مثبتی انجام شده کار تیم بوده و اگر نقطه ضعفی نیز هست قطعا به مدیریت ارشد برمی گردد. من با تمام سختی ها که برایم وجود داشت و سعی کردم ادامه دهم این شرایط مهیا نشد و اکنون تصمیم سختی در زندگیم گرفتم و امیدوارم با تعصبی که به شهر پیدا کنم بتوانم همراهی خودم را نسبت به شهر و شهروندان خوب رشت انجام دهم.

با استعفا مخالفم، شهردار باید استیضاح شود

بهراد ذاکری مخالف استعفای شهردار در این جلسه گفت: از شهردار رشت بابت نظم و انضباط مالی در شهرداری تشکر می کنم. اما عرایض من به عنوان عضو شورا کمی متفاوت است. آقای نصرتی شما یازده ماه با ما عهد بستید و امروز شرایط خانوادگی را دلیل استعفایتان اعلام کردید.

وی در ادامه گفت: در متن استعفای شما که باغلط املایی همراه بود و شما احتمالا ننونشتید  گزارش کاملی از اقدامات خودتان ندیدیم. وی افزود: ما باید به عنوان عضو شورا و همچنین شما به عنوان شهردار باید یک عذرخواهی نیز ببینیم. تقاضای ما یک گزارش واقعی است. نه این که شروع به کار ژ۵ که هنوز هیچ چیزی از آن مشخص نیست را به عنوان اقدام خودتان معرفی می کنید. همین طور که همین قرارداد فیبر نوری ابهامات گوناگونی دارد که بدون اطلاع من به عنوان نماینده ناظر شورا در سازمان سرمایه گذاری صورت گرفته است. آقای نصرتی خواستگاه مخاطبان من مخالفت با استعفای شما و استیضاح جنابعالی هست. به دلیل این که آن را بی احترامی به مردم رشت می دانم.


محمد حسن علیپور نیز در این جلسه گفت: من در بعضی جاها به تندی با شهردار برخورد کردم که حق بود. مردم به من رای دادند که مطالبه گر خواسته های مردم باشند. من هیچ خواسته فردی از شما نداشتم و تمام تلاش من این بود که به حقوق کارگران و پاکبانان رسیدگی شود.

امروز حال خوشی ندارم/ شهردار صادقانه به من گفته بود که قصد رفتن ندارد

در ادامه احمد رمضانپور و از موافقان شهردار نیز  در این جلسه گفت: حقیقتا امروز حال خوشی ندارم. با حال ناخوشی در حال صحبت هستم. در تصورم این نبود که امروز شاهد بررسی استعفای آقای نصرتی باشیم. ما هزینه زیادی برای آمدن ایشان دادیم. از برخورد تند نماینده سابق ولی بقیه و همچنین نگاه مردم که چرا شهردار غیربومی انتخاب کردید. خودم به عنوان عضو شورا با همه تجاربی که داشتیم غصه می خوردم که چرا در شورای چهارم به طور میانگین هر هشت ماه یک سرپرست یا شهردار داشته باشیم. یکی از دلایل عقب ماندگی شهر رشت عدم ثبات مدیریتی بود.
وی در ادامه گفت: استراتژی ما این بود که در دوره پنجم یک شهردار چهارساله داشته باشیم. همه ما این استراتژی را داشتیم و انصافا اقدام بدی نکردیم. با همه ضعفها که خداوند در انسان ها خلق کرده است موارد کلی نشان از عملکرد مناسب ایشان دارد. من به ایشان عرض کردم که اگر در بین راه پیشنهاد دیگری داشتید خواهید رفت ایشان با صداقت گفتند که قصد ماندن در رشت را دارم.
این عضو شورا ادامه داد: ایشان تمام تلاششان را برای تولید ثروت انجام دادند. ۵ درصد سهام بانک شهر با زحمات و ارتباطات ایشان برای شهرداری رشت ارمغان آورده شد. امروز دویست میلیارد تومان اعتبار توانستیم برای شهر بگیریم. البته همه این نگاه ها با سیاستگذاری درست شورا انجام شد. پیگیری بحث زباله سوز با تلاش های وافر ایشان در حال انجام هستیم. در دوران مدیریتی ایشان کارهای زیربنایی زیادی و  تلاشهای فراوانی شد. همه ما بر عملکرد ایشان گواهی می دهیم

شاید مراقبتهای  لازم را برای نگهداری شهردار نداشتیم/ ای کاش این دوره نیز رد صلاحیت می شدم/ به نصرتی نمره بسیار خوب می دهم

فرهام زاهد نیز گفت: ما شاید مراقبتهای  لازم را برای نگهداری شهردار نداشتیم. شاید امثال من شرایطی را فراهم کردیم که چنین تصمیمی صورت بگیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: ای کاش این دوره نیز ردصلاحیت می شدم.  ما همه  شهرمان را دوست داریم. من از سال ۶۹ که از لشت نشا به رشت امدم شکل زندگی در شهر رشت برای من اینقدر مطلوب است که در هیچ جای دیگر ندیدم. بدون شک رفتن ایشان به شهر رشت آسیب می زند. جائی که باید ملاک عمل قرار دهید همین بدنه ای است که ایشان قرار داشت و از ایشان راضی هستند. آن هم در حالی  که خیلی از پاداش و هزینه های غیر ضروروی  توسط ایشان قطع شد. به عنوان یک عضو شورا عرض می کنم که ایشان انتخاب اول  من نبود ولی خوشحالم که با ایشان آشنا شدم و به ایشان نمره بسیار خوب می دهم. امیدوارم زبان و قلم ما به طوری بیان شود که هیچ عزیزی را آزرده نکنیم که به کسی بگویند شما به رشت نروید.
زاهد در ادامه گفت: ما فضایی را ایجاد کردیم که طرف دنبال در خروجی بگردد. من به عنوان کسی که در جریان است بگویم ایشان پیشنهاد مدیرعاملی منطقه آزاد کیش را داشتند که نپذیرفتند. یک بحث این است که ایشان  وفای به عهد نکردند. ولی وفای به عهد یک طرفه نمی شود. چگونه وفای به عهد را درخواست می کنید  درحالی که خودتان کاری نکردید و پشتشان را خالی می کنید. این مسائل ما باید  در شهر حل شود . اگر رای به موافقت استعفای ایشان می دهم برای این است که ایشان مسیر اداری خودشان را به سلامت طی کنند و حتما در مسیر جدید نیز منفعتی برای ما دارند. شخصا از مردم رشت معذرت خواهی می کنم که در مسیر شهردار رشت برای خدمات رسانی کوتاهی کردم.

ای کاش دوره چهار ساله خودتان را پایان می بردید

عاقل منش نیز در این جلسه گفت: از همه دوستان برای بیان نقطه نظراتشان تشکر می کنم و همه آن ها نظرات خوبی را بیان کردند. تلاش مجدانه و صادقانه و خالصانه ای از آقای دکتر نصرتی شاهد بودیم که بتوانند معضلات شهر را رفع کنند. البته ما گله مند هستیم و ای کاش زمینه ای فراهم می شد که دوره چهارساله خودشان را پشت گذارند. ولی ما از ایشان تشکر می کنیم و نیاز به همدلی و وحدت داریم و حتما در این مسیر می توانیم مدیریت پایدار مناسب را داشته باشیم.

نصرتی با اخلاق ترین شهردار ما بودند
فاطمه شیرزاد در پایان سخنان اعضای شورا گفت: ما یازده نفر خواستار ادامه کار ایشان بودیم و امروز تنها به احترام تصمیم خودشان رای خواهیم داد. ایشان با اخلاق ترین شهردار ما بودند و امروز باید به نظر شخصیشان احترام بگذاریم.

سرانجام با  هفت رای استعفای نصرتی پذیرفته شد . بهراد ذاکری، علیپور و رمضانپور هرکدام با دلایل مختلف رای مخالف خود را نسبت به استعفای شهردار بیان داشتند.
در ادامه علی بهارمست با ده رای به عنوان سرپرست شهرداری رشت انتخاب شد.

حامد عبداللهی غائب این جلسه بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا