آخرین خبرهااستان هااسلایدر

استقبال از فعالیت تشکل های خصوصی در بخش گردشگری و خدمات/افتتاح آزادراه قزوین- رشت تا پایان سالجاری/لایرویی ۱۰۰۰ کیلومتر از انهار در سال زراعی جاری اقدامی بی سابقه در گیلان

تدبیرشرق/نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم تعیین نوع تکنولوژی و محل استقرار صنایع با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی تاکید کرد: توسعه صنعتی در استان اگر با برنامه ریزی و بصورت اصولی انجام شود منافاتی با حفظ محیط زیست ندارد.
دکتر مصطفی سالاری شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی «نور امید» شبکه باران ضمن تشریح برنامه ها و فعالیت های دولت در گیلان، به سوالات مطرح شده پیرامون مسائل مختلف از جمله صنعت، گردشگری و اقتصاد پاسخ داد.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به نگرانی های بوجود آمده در رابطه با تامین آب کشاورزی در ابتدای سال زراعی جاری در نتیجه وقوع بحران آب در کشور اظهار داشت: علیرغم پیش بینی های ناخوشایند از وضعیت بارش ها در استان، مطابق درخواست کشاورزان عملیات رهاسازی آب همچون سنوات گذشته انجام شد.
وی با بیان اینکه از ظرفیت رسانه های استان برای اطلاع رسانی به کشاورزان و کاهش نگرانی از کم آبی استفاده شد، افزود: خوشبختانه نزولات جوی فراتر از پیش بینی ها بود و با هم افزایی دستگاه های مختلف و همکاری کشاورزان مشکلات حوزه آب به حداقل رسید.
سالاری با اشاره به اینکه تامین آب مزارع کشاورزی گیلان از دو طریق سنتی و سد منجیل صورت می گیرد، عنوان کرد: اصلاح و تعبیه ایستگاه های پمپاژ و تاسیسات آب رسانی از جمله اقدامات صورت گرفته برای حمایت از کشاورزی در استان است.
وی همچنین لایروبی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از انهار استان را اقدامی بی سابقه خواند و گفت: اینکه منحصرا به سد منجیل اتکا کنیم اقدامی خطرناک است ،از اینرو برای رفع نگرانی ها در طولانی مدت باید از سایر منابع بهره بگیریم.
استاندار گیلان با بیان اینکه هم اکنون احداث ۵ سد بزرگ در استان در دست اجرا است، یادآور شد: نقش آب بندان های گیلان به دلیل قدمت طولانی و عدم برخورداری از توجه مناسب در طی سال های گذشته تضعیف شده است.
وی از رایزنی با شورای معادن استان برای لایروبی آب بندان ها خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال قادر به انجام عملیات لایروبی به حجم ۲۵۰ میلیون متر مکعب هستیم که بدین ترتیب بیش از ظرفیت سد شفارود به توان ذخیره آب در استان اضافه می شود.
سالاری افتتاح ۷ سد لاستیکی گیلان تا پایان سال جاری را قطعی اعلام کرد و افزود: مجموع برنامه ریزی های صورت گرفته موجب کاهش نگرانی ها در رابطه با تامین آب کشاورزی استان در آینده می شود.
استاندار گیلان در ادامه به مقایسه وضعیت استان در سه بخش کشاورزی ،صنعت و خدمات پرداخت و اظهار داشت: این حوزه ها از اشتغال استان به ترتیب ۲۷، ۲۴ و ۴۹ درصد سهم دارند.
وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد حوزه خدمات اشتغالزاتر از کشاورزی و صنعت است، تصریح کرد: بخش خدمات ۷۲ درصد از تولید ناخالص استان را به خود اختصاص داده است.
سالاری وضعیت گیلان در حوزه خدمات را مناسب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی و گردشگرپذیر بودن استان ظرفیت برای رشد اشتغال در این حوزه وجود دارد.
وی ادامه داد: به یقین در آینده نزدیک با بهره برداری از پروژه های بزرگ استان در حوزه حمل و نقل شاهد افزایش حضور گردشگر در گیلان هستیم و از این رو باید برنامه ریزی موثری به ویژه در زمینه تاسیس مراکز اقامتی داشته باشیم زیرا که در غیر اینصورت با انبوه تقاضا برای ویلاسازی و تعرض به اراضی بکر گیلان روبرو خواهیم شد.
سالاری افزایش انواع معضلات اجتماعی را نیز از پیامدهای عدم آمادگی برای توسعه گردشگری خواند و با تاکید بر لزوم توجه به درآمد پایدار از طریق گردشگری گفت: آموزش بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های این بخش در کنار بخش عمومی برای رسیدن به این مهم ضرورت دارد.
وی ادامه داد: از فعالیت تشکل های خصوصی در چارچوب قانون برای توسعه استان در بخش گردشگری و خدمات استقبال می کنیم.
سالاری تصریح کرد: افتتاح آزادراه قزوین- رشت تا پایان سالجاری و امتداد خط ریلی گیلان تا آستارا اقتصاد استان را متحول خواهد کرد.
استاندار گیلان بر لزوم افزایش میزان بهره وری محصولات کشاورزی در سطح واحد تاکید کرد و گفت: درآمد کشاورزان در حال حاضر پاسخگوی هزینه های اولیه آنان نیست لذا با برنامه ریزی مناسب می توان میزان درآمدهای این حوزه را افزایش داد.
وی به تاثیر منفی تفکر تضاد صنعت با محیط زیست بر توسعه صنعتی گیلان طی سال های گذشته اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه برخی از صنایع استان که بیش از ۴۰ سال قدمت دارند امروز درگیر مشکلاتی شده اند که ظرفیت اشتغال آن ها را به شدت کاهش داده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا