آخرین خبرهااستان ها

از استاندار میخواهیم در بحث ساماندهی پسماند استان ورود کند/ شهرداری تا دیر نشده دفن زباله را متوقف کند؛ مرجعی که به احزاب پاسخگو نباشد، به افراد نیز پاسخگو نخواهد بود

دبیر حزب اراده ملت در گیلان از مجموعه شورا و سازمان پسماند در شهرداری رشت خواست فرآیند نادرست دفن زباله را متوقف کند و برای حل این معضل ضرب العجل قرار دهد.

تدبیرشرق/دبیر حزب اراده ملت در گیلان طی جلسه ای که در سالن اجتماعات دانشگاه علمی کاربردی رشت در جمع خبرنگاران و برخی کارشناسان تشکیل یافت گفت: بعنوان شخصی که ۲۷سال تجربه مفید کاری در تاسیسات آب و فاضلاب دارد فرآیند فعلی امحاء زباله را مسیر بسیار نادرست وخطرناکی میدانم و بر این باور هستم که احزاب با توجه به پتانسیل های اعضا، توانایی ورود به معضلات جاری جامعه خود را دارند.
وی ادامه داد : حزب اراده ملت در سال گذشته نیز طی چند جلسه همایش با نام “رشت سربلند” به بررسی مشکلات مدیریت شهری و معضلاتی چون ترافیک،عمران و پسماند و فرآیند آب و فاضلاب شهری پرداخت و حتی در چهارمین جلسه از این همایش شهردار وقت را به جلسه دعوت و عملکردهای وی را به چالش کشید.
مقدسی که دارای تحصیلات عمرانی در سطح دکترای تخصصی میباشد و احداث چند پروژه تاسیسات شبکه آب و فاضلاب شهری و تصفیه خانه را در کارنامه خود دارد در بحٽ معضل پسماندهای شهری توضیح داد: طبق برآوردها میزان زباله ورودی به جنگل سراوان رشت هزار تن در روز میباشد که از این میزان فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز به سوزاندن دارند بنابراین یک زباله سوز ۱۵۰ تا ۲۰۰ تنی برای زباله تولیدی ما کافیست و به جد معتقدیم در جهان پیشرفته امروز که زباله طلای کثیف نامیده شده ،سوزاندن پسماند ها اتلاف منابع است. وی اشاره کرد :با استفاده از دستگاههای خرد کن میتوان زباله های قابل کود شدن را براحتی بصورت ریز شده وارد طبیعت کرد.
مقدسی تاکید کرد سوال بزرگ ما از مجموعه شورا و شهرداری این است که: چرا دفن زباله و چه داریم برای دفن؟!
وی گفت: سازمان پسماند شهرداری حتی میتواند از محل بازیافت زباله فرصتی برای ایجاد جذابیتهای گردشگری استان فراهم کند.
وی توضیح داد: ما معتقدیم سازمان پسماند شهرداری رشت می تواند از زباله های قابل بازیافت درآمدزایی کند به شرط آنکه با ایجاد زیرساختهای لازم زباله خشک را از شهروندان جدا تحویل بگیرد.
وی گفت :شهروندان نیز در صورت جدا تحویل دادن زباله های قابل بازیافت همچون شیشه ،فلز،چوب و پلاستیک میتوانند از شهرداری توقع ارائه خدمات حاصل از این درآمد داشته باشند. بعنوان مثال سازمان پسماند اعلام نماید که در مدتی مشخص درآمد حاصله از پسماندهای بازیافتی a ریال بوده و این درآمد صرف کدام خدمت شهری شده است…
وی گفت ما در این خصوص از استاندار محترم ، از شهرداری و شورای شهر و سازمانهای ذیربط خواستار رسیدگی ویژه هستیم و تعیین ضرب العجلهایی در این رابطه؛ آن هم به شکلی که احزاب و شهروندان در جریان نتایج این فرآیند قرار گیرند.
مقدسی همچنین به معضل شیرابه های حاصل از پسماندها اشاره کرد و گفت : هر ثانیه ۱۰ تا ۲۰ لیتر شیرابه وارد آبهای جاری ما میشود و خیلی بیش از این مقدار شیرابه وارد آبهای زیرزمینی استان میشود و در این استان که آب ارزشمنترین دارایی ماست و حتی در دین مقدس ما نیز آب صله حضرت زهرا سلام الله علیها شناخته می شود، اگر در حفظ سلامت و پاکی آب کوتاهی شود نه فقط مدیریت شهری ما که دیانت ما نیز زیر سوال خواهد رفت‌.
مقدسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام خمینی(ره) در سالهای اولیه انقلاب بجای لغت رییس واژه “مسئول” را جایگزین نمود که از ریشه سوال کردن است و ایشان همواره تاکید داشتند که مسئولین باید پاسخگو باشد و بنده نیز معتقدم مرجعی که به احزاب پاسخگو نباشد، بی شک به افراد نیز پاسخگو نخواهد بود و لازم است ذکر کنم که این حزب در اوایل سال ۹۶ در خصوص معضلاتی از این دست با شورای چهارم مکاتباتی داشت که متاسفانه شورای وقت پاسخگو نبود و اکنون توجه شورای پنجم شهر رشت را که عمدتا صاحب پتانسیلهای قوی علمی و اجرایی هستند را به این مهم جلب میکنم و معتقدم حتی شاید وضع قانون جریمه برای متخلفان در مدیریت صحیح زباله لازم است ؛ چرا که دفن زباله به مراتب خطرناک تر از نبستن کمربند ایمنی و سرعت غیرمجاز در معابر است و متاسفم اعلام نمایم که در بین زباله های جنگل سراوان زباله های عفونی و بیمارستانی نیز موجود است که خود منبع هزاران بیماریست…

مقدسی گفت: شورا یعنی مشورت و ما در اینجا درد را اعلام کردیم و آنچه که شرط بلاغت بود گفتیم.

مقدسی در بخشی از سخنان خود به جایگاه و نقش احزاب در جامعه نیز پرداخت و گفت: ما معتقدیم خوب است نقدها ،اعتراضها و مشورتها در دستگاههای اجرایی، برای جلوگیری از هرج و مرج از چهارچوب تشکلها صورت گیرد و احزاب نیز باید با ایجاد اهرمهای انگیزشی در عضوگیری و فعالیتها موفق تر ظاهر شوند.
وی نقش احزاب را در دو دوره قابل تعریف دانست و گفت وظیفه حزب در دوره ای که مسئول هستند و در جناح پیروز قرار دارند، دستیابی به ایده آلها و الگوگیری از جوامع موفق است و در دوران حاکمیت جناح مقابل قرارگیری در جایگاه نقد مفید؛
چرا که مسئولی که بداند باید پاسخگو باشد در عملکردها موفق تر ظاهر خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا