آخرین خبرهابین الملل

فصل معامله ها سر رسیده؛ آیا پوتین ایران را به ترامپ می فروشد؟

تدبیرشرق/الجزیره نوشت: کمی پیش از دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی، یک مسئول روسی در گفتگو با بلومبرگ بر این مساله تاکید کرد که نقش ایران در سوریه در رأس مسائلی قرار دارد که در این نشست بررسی می شود. این سخنان از سوی جان بولتون نیز مطرح ش. وی در مصاحبه ای با سی بی اس گفت:«می بینیم که در روزهای آینده چه روی می دهد. انجام مذاکرات در مورد اخراج ایران از سوریه وجود محتمل است و این گام رو به جلی مهمی است». هزمان، سی بی اس از یک مسئول آمریکایی بلند پایه نقل کرد که دولت ایالات متحده تصمیم دارد پوتین را در مورد توقف همکاری با ایران قانع کند.

در ادامه این تحلیل می خوانیم: ایران اما پیش از دیدار ترامپ و پوتین، نماینده ای به مسکو اعزام کرد.

اصولگرایان در ایران ائتلاف با روسیه را برای مقابله با نفوذ امریکا ضروری می دانند، اما اصلاح طلبها به شدت نسبت به روسها منتقد هستند و تمایل زیادی به نزدیکی به غرب نشان می دهند.

به عقیده رقبای اصولگراها، مسکو با ریاض برای افزایش تولید نفت همکاری کرده است تا به آمریکا اجازه عملی کردن تحریمها علیه ایران را بدهد.

اما با این حال، وزیر خارجه روسیه، ایران را یکی از قدرتهای اصلی در منطقه می داند و انتظار توقف همکاری با ایران در سوریه توسط روسیه را غیرواقعی می داند. به بیان دیگر، با توجه به شرایط سوریه و معادله های جغرافیای سیاسی آن، روسیه در شرایطی نیست که بتواند ایران را مجبور به خروج از سوریه کند.

سخنگوی کرملین در واکنش به گزارش بلومبرگ گفت: پرونده سوریه موضع تبادل نظر بین ترامپ و پوتین در نشست هلسینکی خواهد بود.

در این میان، به نظر می رسد حق با لاوروف است، چرا که فشار برای خروج ایران از سوریه با واقعیت فاصله دارد و مادامی که تهران یک قدرت منطقه ای تاثیرگذار بر اوضاع لبنان و عراق باشد، به احتمال زیاد، بازیگر اصلی در میدان سوریه نیز باقی می ماند، حتی اگر جنگ به پایان برسد.

حال، ترامپ در جعبه خود چه چیزی برای پیشنهاد دادن به پوتین دارد تا در مقابل ان، رئیس جمهور روسیه از روابط استراتژیک با ایران چشم پوشی کند؟ بویژه آنکه عربستان تمایل زیادی دارد برای اینکه به ترامپ برای سخت گیری بر ایران از طریق نفت، کمک کند، اما این نوع تلاش سعودیها قابل انطباق بر روسها نیست.

شاید مساله مهم آن است که روسیه از نفوذ لازم برای بیرون راندن ایران از سوریه برخوردار نیست، حتی در صورتی که ترامپ برای تحقق این هدف، امتیاز مهمی به پوتین بدهد.

نکته حائز اهمیت در این میان آن است؛ ترامپ چیز زیادی برای پیشنهاد دادن به پوتین ندارد و صرفنظر از پیچیدگی بازی پوتین با ترامپ، به نظر نمی رسد فروختن ایران جزء برنامه های رئیس جمهور روسیه باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا