آخرین خبرهااستان هاحوادثفوری

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان: احتمالا آتش‌سوزی تالاب امیرکلایه عمدی است/ میزان دقیق خسارت وارده در دست بررسی است

آتش‌سوزی تالاب امیرکلایه

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه دلایلی مبنی بر عمدی بودن این آتش سوزی وجود دارد تصریح کرد: آتش‌زنندگان احتمالی این حریق تاکنون مشخص نشده‌اند.

به گزارش تدبیرشرق، قربانعلی محمدپور در گفت‌و‌گو یی، در خصوص علت آتش سوزی تالاب امیرکلایه گفت: با شروع این آتش سوزی که ساعت ۱۹روز شنبه ۱۶تیرماه در جنوب شرقی تالاب امیر کلایه شروع شد بلافاصله همکاران پاسگاه امیر کلایه در نقطه مذکور حضور یافتند و موفق شدند از نفوذ آتش به درون تالاب جلوگیری کنند و آتش به سمتی هدایت شد که توسط کانالهای آب محصور شد.

وی با اشاره به اینکه گسترش آتش در ساعت ۲۳همان روز، محدود به منطقه بین کانال ها شد و در ساعت ۲شب روز یکشنبه ۱۷تیرماه سالجاری به طور کامل مهار شد، افزود: حدود ۴هکتار از تالاب امیرکلایه در این آتش سوزی طمعه حریق شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه دلایلی مبنی بر عمدی بودن این آتش سوزی وجود دارد تصریح کرد: آتش‌زنندگان  احتمالی این حریق تاکنون مشخص نشده‌اند.

وی تصریح کرد: میزان دقیق خسارت وارده بر این تالاب در اثر آتش سوزی اخیر در دست بررسی است و پس از تحقیقات تکمیلی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محمدپور گفت: با توجه به خشکسالی و افزایش دما و جلوگیری از تکرار چنین حوداثی اخذ تجهیزات لازم و مناسب اطفای حریق و اختصاص بودجه‌های مناسب برای بازوسازی و جاده‌سازی به منظور مهار آب و استفاده از خودروی آتش‌نشانی در شرایط بحرانی مورد تقاضا است.

تالاب امیر کلایه که در گذشته آن را «شاله کل» نیز می‌نامیدند در بخش شیرجو پشت در شمال لاهیجان و در ۲۸ کیلومتری شمال غربی لنگرود در نزدیکی جاده بندر کیاشهر (حسن کیاده) به لنگرود قرار دارد و یکی از تالاب‌های منحصر به فرد استان گیلان است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این تالاب در مقایسه با دیگر تالاب‌های استان گیلان این است که این تالاب از معدود محیط‌های تالابی آب شیرین است که تنها در یک کیلومتری دریا قرار دارد.

 تالاب امیر کلایه محل زمستان‌گذرانی هزاران قطعه پرنده مهاجر از جمله انواع قو، فلامینگو، پلیکان، اردک، غازهای وحشی، خوتکا، چنگر، گیلار و ده‌ها گونه دیگر است.

علاوه بر وجود انواع گونه‌های جانوری در این تالاب، این مکان زیستگاه گونه‌های گیاهی آبزی بی‌نظیر نیلوفر آبی، لاله تالابی، مریم آبی و عدسک است. پسته دریایی که در زبان محلی به آن «ثعله باقلی» می‌گویند یکی از گیاهان زیبایی است که در این تالاب می‌روید و محصول آن لاله تالابی است. این گونه گیاهی با کلاهک سبز رنگ و دانه‌های کوچک به رنگ سبز دارای خواص دارویی و درمانی است و در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به جاذبه‌ها و ویژگی‌های اکولوژیکی این تالاب، این اکوسیستم آبی در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در کنوانسیون رامسر با نام «تالاب امیر کلایه» در فهرست تالاب‌های بین‌المللی قرار گرفت و در حال حاضر تحت نظارت سازمان محیط زیست است.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا