آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

نتایج موفقیت آمیز آزمایش یک واکسن جدید برای HIV

واکسن HIV

واکسن HIV دانشگاه هاروارد بر خلاف نمونه های قبلی نتایج به مراتب امیدوار کننده تری را به همراه داشته است.

حدود ۳۷ میلیون نفر از مردم سراسر دنیا به HIV یا ایدز مبتلا هستند و هر ساله ۱.۸ میلیون بیمار دیگر به این تعداد افزوده می شود. علی رغم پیشرفت های چشمگیر در حوزه پزشکی، محققان تا کنون در توسعه واکسن یا درمانی فراگیر برای ویروس ناموفق نبوده اند که یکی از دلایل آن به گونه های مختلف و فراوان ویروس HIV برمی گردد. علاوه بر این ویروس مذکور در سازگار کردن خود برای فرار از حملات سیستم ایمنی نیز مهارت بالایی دارد.

برای مثال تاکنون تنها یک واکسن توانسته نرخ عفونت را به میزان ۳۱ درصد کاهش دهد که آن هم به دلیل پایین بودن نرخ بهبود هرگز به تولید انبوه نرسید. حالا اما محققان «کالج پزشکی هاروارد» به واکسنی دست یافته اند که در برابر گونه های متعدد ویروس HIV مقاومت بالایی از خود نشان داده است.

واکسن HIV

متخصصان این مرکز در آزمایشی دو سو کور و تصادفی ترکیب های مختلفی از واکسن HIV را روی افراد بین ۱۸ تا ۵۰ ساله بدون ابتلا به HIV آزمایش کرده اند. شرکت کنندگان از کشورهای آمریکا، اوکاندا، آفریقای جنوبی و تایلند بوده و طی ۴۸ هفته چهار بار این واکسن را دریافت کرده اند.

تمامی ترکیبات این واکسن سیستم ایمنی بدن را در برابر HIV تقویت کرده و ایمنی آنها نیز اثبات شده است. محققان این واکسن را روی ۷۲ میمون نیز آزمایش کرده اند که در نتیجه ۶۷ درصد از آنها را در برابر نقص ایمنی بدن محافظت کرده است.

نتایج امیدوار کننده این واکسن محققان را بر آن داشته که در مرحله دوم واکسن را روی ۲۶۰۰ زن آفریقایی در معرض ابتلا به HIV آزمایش کنند که در صورت موفق بودن دستاورد بزرگی برای علم پزشکی محسوب خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا